Hlavní obsah

Obojživelný pracant Amphi-Ranger odolný proti mořské soli!

Foto: Archiv Garáž.cz
5. 12. 2017

Snaha vyrábět víceživelné automobily je starší, než si umíme připustit. Většinou skončí u obojživelníku na sucho i do vody, ale reálně mají zatím využití jen v armádě a v záchranných složkách. Pojďme se však podívat na Amphi-Rangera!

Článek

Také se vám vybavil podobný název automobilu Amphicar? Není divu a o náhodu se nejedná. Celý název auta je ale složitější – RMA Amphi-Ranger 2800 SR. Za tou první zkratkou se ukrývá výrobce armatur Rheinauer Maschinen und Armaturenbau KG. Není to tedy klasická automobilka.

Foto: Archiv Garáž.cz

Terénní automobil se vyráběl mezi roky 1985 a 1995, nejprve v tří-, později v pětidveřové verzi. Vždy ale jako obojživelný. Speciální automobil uvezl až 6 osob, celkově vážil lehce pod dvě tuny. A co vlastně znamenal název? Číslice 2800 odkazuje na objem vidlicového šestiválce Ford, který znají majitelé sedanů Granada a Scorpio. Má výkon 135 koní a auto s ním dosáhlo rychlosti 140 km/h, na stovku zrychlovalo 18,7 sekundy. Standardně poháněl zadní kola, ta přední se přiřazovala manuálně přes mechanický diferenciál. Původní čtyřstupňovou převodovku později nahradil pětikvalt. A písmena SR jsou zkratkou pro Seewasser Resistent, tedy odolný vůči mořské vodě.

Foto: Archiv Garáž.cz

V zádi byl tlačný lodní šroub a rychlost na hladině byla 15 km/h. Původně se směr měnil předními koly, později se dodávalo vyklápěcí kormidlo. Nezávislé zavěšení všech kol a světlá výška 25 cm pak znamenali slušnou průchodnost terénem. Amphi-Ranger má nájezdové úhly 40 a 35 stupňů, zvládne boční náklon 40° a vyjet svah o sklonu až 84%. Spotřeba na silnici byla kolem 20 l/100 km, na vodě pak o 4 litry více.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podobné auto potřebovala továrna pro montáž, demontáž i kontrolu potrubí v nepřístupném terénu. Zájem jiných firem a veřejnosti ale nakonec firmu přesvědčil, aby auto nabízela i ostatním. Tedy spíš oněch firem, do soukromých rukou se dostalo jen velmi málo těchto univerzálních aut. Mohla za to pravděpodobně cena 95 tisíc marek. Těch západoněmeckých, pochopitelně.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.