Hlavní obsah

Bugatti EB110 – Hvězda devadesátých let je na prodej

Foto: DuPont Registry

Vedle tohoto Bugatti působí i Veyron jako tuctovka – vzniklo jen 139 kusů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Devadesátá léta byla svým způsobem skvělé období. Technologie už byly na slušné úrovni, ale zároveň civilizace netrpěla jakousi řekněme „přetechnizovaností“, jako je tomu dnes. Lidstvo tehdy také žilo v mnohem menším strachu, zejména než po roce 2001. A v jedné rozhlasové anketě před asi dvěma roky lid dokonce rozhodl, že by se nejraději vrátil právě do této epochy. A není se co divit – v této době také vznikla spousta úžasných aut. Většinu z nás jistě napadne McLaren F1, a proč taky ne, bylo to po celou jednu dekádu nejrychlejší produkční auto světa. Ale bylo tu i Lamborghini Diablo, Ferrari F50 a v neposlední řadě také Bugatti EB110.

Článek

Bugatti bylo představeno v roce 1991 ke 110. výročí narození zakladatele automobilky – Ettore Bugattiho. A i když podobně jako dnešní Bugatti ani tohle auto nebylo tak úplně francouzské (práva tehdy koupil italský podnikatel Romano Artioli), jde stále o úchvatný vůz. Už ve své době mělo karbonovou karoserii, pohon všech kol a hlavně ohromný 3,5l dvanáctiválec se čtyřmi (!) turbodmychadly a výkonem 560 koní. Zrychlení na stovku trvalo 3,4 sekundy a maximálka byla přes 340 km/h.

Foto: DuPont Registry

EB110 vzniklo v devadesátých letech, „nůžkové“ dveře tehdy byly pro supersport povinností

Později vznikla ještě silnější verze EB110 SS, která měla dokonce rovných 600 koní, kupodivu ale byla rychlejší jen nepatrně. Při vyšších rychlostech se vysouval zadní spoiler, který pomáhal tlačit záď auta k zemi. Možná i díky těmto technologickým finesám bylo EB110 na supersport poměrně těžké – provozní hmotnost atakovala 1 700 kilogramů.

Přesto má vůz dodnes své příznivce, a pokud jste jedním z nich a plánujete v blízké době takříkajíc rozpárat polštář, teď je vaše příležitost. Na prodej je neskutečně zachovalý prototyp – nicméně plně funkční – který má „nalítáno“ jen 680 mil, což je na naše míry necelých 1 100 kilometrů. Jde tedy o skvělý stroj času, který člověka přenese zpět do doby před Instagramem, sociální fóbií a jedenáctým zářím.

Konkrétně jde o prototyp EB110 GT, takže o verzi s výkonem 560 koní v poměrně tradiční modré barvě Blu Bugatti s šedou kůží. Zajímavé je, že EB110 je vzhledem k pouhým 139 vyrobeným kusům vlastně dokonce výjimečnější než jeho moderní nástupci Veyron a Chiron, které vznikly pod křídly gigantického koncernu Volkswagen – jen standardního Veyronu se vyrobilo 252 kusů a to nepočítáme limitované edice; výroba Chironu se pak plánuje na 170 kusů, ale to opět nezahrnuje všechny „výběhové“ edice.

Tento úchvatný kus techniky, kterému kabát ušil sám velký Marcello Gandini, tedy může být váš za… no, popravdě ani nevíme za kolik. Inzertní server, na kterém je vůz nabízen k prodeji, v kolonce pro cenu uvádí jen strohé „Cena je na vyžádání“. Pokud si tedy opravdu, ale opravdu hodláte splnit svůj devadesátkový sen, ujistěte se, že váš polštář je nacpaný až k prasknutí.

Reklama

Související témata:
Načítám