Hlavní obsah

Budoucí klenoty: 10 aut na cestě ke sběratelským hodnotám

Foto: Redakce

Ze kterých aut vzejdou zajímavé investice? To se teprve uvidí

Ve stále větší míře se stává z autoveteránů investiční artikl. Hodnoty některých aut už teď vystřelily o několikanásobek a spousta lidí by platila zlatem za informace, jaký model bude další. Zlatem vyvažované informace vám sice nenabídneme, ale můžeme alespoň zkusit odhadnout, jaké auto teď levně koupit a jednou (možná) draze prodat.

Článek

BMW Z3

Foto: BMW

Mnichovská „zetka“ mají docela slušnou historii, ta sahá až do roku 1989. Právě tehdy vyjel do světa extravagantní roadster Z1, jehož 8 000 exemplářů už nyní vyšplhalo v hodnotě do enormních výšin. My se proto zaměříme na druhé, o poznání lidovější Z vyráběné mezi lety 1996 a 2002 a stojící na platformě tehdejší řady 3 generace E36. Cena líbivého a výborně jezdícího auta už nyní pomalu stoupá, ale ještě pořád zůstává relativně dostupné a růst hodnoty do budoucna je téměř stoprocentně jistý.

Co hledat? Zkuste se podívat po lehce podivném Z3 Coupe přezdívaném „klaunská bota“ a vybaveném výkonnějším šestiválcem o objemu 2,8 litru. Právě šestiválec a manuální převodovka jsou totiž hlavní prvky, které určují výhledovou hodnotu auta na sběratelském trhu.

Cena: od 90 000 Kč

Honda S2000

Foto: Honda

Ačkoliv Honda dodnes vyrábí hot-hatch Civic Type R nebo supersportovní NSX, lehkonohý sportovní roadster se zadním náhonem už v jejím katalogu nenaleznete. S2000 vyráběná mezi lety 1999 až 2009 bude ale za pár let docela stoprocentně cenná. Nejen že se jedná o poslední roadster Hondy, ale její točivý motor F20C držel dlouho prvenství v „litrovém výkonu“ mezi atmosférickými jednotkami. Při objemu dvou litrů totiž uměl plných 250 koní dosahovaných v nesmírně vysokých 8300 otáčkách za minutu.

Co hledat? Znalci se shodují, že jediná správná S2000 je ta úplně první s označením AP1. Vůz byl o kousek lehčí, podvozek o kousek tužší a první provedení motoru mělo zároveň nejzábavnější a nejtočivější charakter. Po modernizaci v roce 2004 padl omezovač z původních 8800 otáček na rovných 8 tisíc.

Cena: od 400 000 Kč

Jaguar XK

Foto: Jaguar

Ačkoliv Jaguar dnes vyrábí parádní auta, jeden podstatný prvek v jeho nabídce chybí – není zde opravdu velké a opulentní cestovní kupé. F-Type je sice vynikající, ale z pohledu malých rozměrů, nižší praktičnosti a pouze dvoumístného uspořádání se jedná spíše o sporťák. Posledním cestovním GT pro noblesně smýšlející byl Jaguar XK vyráběný v letech 1996 až 2014. Právě kvůli faktu, že se jedná o zatím poslední Jaguar svého druhu, má velké kupé potenciál k dost razantnímu růstu hodnoty. K podobnému jako jeho přímý předchůdce – kupé a kabriolet XJ-S.

Co hledat? Z pohledu spolehlivosti, ale i zpracování a výkonů je lepší kupovat druhou generaci X150 z let 2006 až 2014. Dostanete modernější platformu, novější provedení motoru AJ-V8, ale taky čerstvější vzhled a bohatší výbavu.

Cena: od 170 000 Kč

Mazda MX-5 NA

Foto: Mazda

Srdnatí fandové Mazdy MX-5 rezolutně tvrdí, že je jejich „Miata“ odpověď na každý automobilový problém. O tom se dá polemizovat, ale faktem je, že první generace NA, která startovala v roce 1989, by mohla být odpověď při hledání budoucího investičního auta. Nejstarší MX-5 – jediná s ikonickými „mrkačkami“ – je totiž první svého druhu a statusu ikony nabírá již nyní, třebaže na cenách se tento fakt zatím příliš neodrazil. To se ale do budoucna docela určitě změní. A do té doby máte výborný hravý roadster na nedělní projížďky.

Co hledat? Vzhledem k muší váze pod jednu tunu, je Miata svižným autem dokonce i se základním čtyřválcem o objemu 1,6 litru. Z pohledu investice je ovšem zajímavější a cennější větší motor 1,8. Samozřejmě se samosvorným diferenciálem.

Cena: od 70 000 Kč

Mazda RX-8

Foto: Mazda

Tak jako je MX-5 první svého druhu, je její stájová kolegyně RX-8 naopak poslední. A nejen u Mazdy. Jde o vůbec poslední auto sériově vyráběné s Wankelovým motorem. Právě ten je postrachem, co se spolehlivosti týče, ale jak o RX-8 nikdo příliš nestál coby o sporťák, náhled na ní jako na investiční auto se možná změní. Právě kvůli syndromu „posledního mohykána“ poroste cena vzhůru po vzoru předchozí RX-7. Auto s takhle unikátním pohonem už totiž není a docela určitě ani nikdy nebude.

Co hledat? Jak už to bývá v mnoha dalších případech, i tady se více cení výkonnější verze. Motor 13B-Renesis byl u obou variant stejný, ovšem jednou nabízel 191 koní, podruhé 230 koní a šestistupňovou manuální převodovku místo pětistupňové.

Cena: od 100 000 Kč

Mercedes-Benz SL R129

Foto: Mercedes-Benz

Legendární „žehlička“ vyráběná v dlouhém cyklu mezi lety 1989 až 2001 v zásadě zakončila klasický vzhled mercedesů z let minulých. A už teď je jisté, že její čtyřoký nástupce – třída SL generace R230 popularity tohoto hranatého krasavce nikdy nedosáhne. Žehlička byla symbolem zlaté éry, objevila se v klipu Ice Ice Baby od Vanilla Ice a nezaměnitelný styl táhne její ceny už nyní směrem vzhůru. Velký kabriolet s německou technikou zkrátka nikdy nebyl tak cool jako v devadesátých letech.

Co hledat? Z pohledu investice je i tady jasno – chcete co největší a nejvýkonnější motor. Bohužel dvanáctiválce jsou kvůli své ceně již dnes relativně pasé, ovšem osmiválec je za rozumné peníze ještě stále sehnatelný.

Cena: od 230 000 Kč

Nissan 350Z

Foto: Nissan

Novodobé „zetko“ od Nissanu je ukázkou toho, že i v Japonsku může vzniknout „americké“ kupé. Právě na Ameriku se při vývoji hodně cílilo a výsledkem je dvoumístný vůz se svalnatým atmosférickým šestiválcem, manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Ano, 350Z občas u nadšenců sklízí zášť za svojí lehkou obezitu, ale nikdo jí nemůže upřít, že se jedná nyní o dostupné „auto z plakátu“. Všichni, co o 350Z četli, když přišlo roku 2001 na trh, jej budou jednou chtít a budou ochotní za něj dát patřičné peníze.

Co hledat? Motor je pouze jeden a převodovka musí být jednoznačně manuální. Každopádně ale koukejte po verzi určené pro evropský trh. Oproti těm dovezeným z USA má totiž lepší podvozek i brzdy a v nabídce byl i samosvorný diferenciál.

Cena: od 220 000 Kč

Renault Clio R.S. III

Foto: Renault

Všichni máme rádi hot-hatche, o tom žádná. Existuje ovšem jeden, jehož jízdní vlastnosti a vstřícnost k řidiči jsou opředeny legendami. Hot-hatch s čestným místem v garáži dokonce několika předních automobilových novinářů po celém světě. Řeč je o malém Renaultu Clio v nejvýkonnější verzi R.S. – tedy Renault Sport. Vedle hravě naladěného podvozku dostala třetí generace hlavně atmosférický dvoulitr o výkonu plných 204 koní. Jedná se o poslední atmosférický motor svého druhu, a právě proto má jeho cena na trhu ojetin do budoucna potenciál. Navazující třetí generace už získala přeplňovanou šestnáctistovku se zlomkem charakteru a výhradně automatickou převodovku.

Co hledat? Jak vzhledově, tak i výkonem je o malý kus zajímavější verze po faceliftu, tedy od roku 2009 dál. Zde výkon povyskočil ze 197 na již zmiňovaných 204 koní a povedená je i nová příď s černým lakováním.

Cena: od 220 000 Kč

Subaru SVX

Foto: Subaru

Když se řekne Subaru, velká spousta lidí okamžitě vzpomíná Imprezu. Jenže v modelech značky lze nalézt také jednu kuriozitu, zcela konkrétně netradiční kupé SVX z devadesátých let. Když SVX navržené Giorgettem Giugiarem vyjelo na trh, žádný velký úspěch se nekonal. Futuristické kupé za vysokou cenu moc lidí nechtělo, vůz zůstal spíše raritou a jeho cena za dvě dekády spadla na hodně nízkou úroveň. Jenže i tady nastává obrat a SVX se mezi zarytými subaristy stává určitým kultem. Cena už pomalu roste a situace se ještě zlepší.

Co hledat? Ve výbavě či pohonném ústrojí není z čeho vybírat. Všechna SVX mají plochý šestiválec o objemu 3,3 litru, pohon všech kol, ale bohužel i čtyřstupňovou automatickou převodovku. Oříšek spočívá už jen v tom, nějaké slušné auto vůbec najít.

Cena: od 80 000 Kč

Bonus: Audi R8

Foto: Audi

Až dosud jsme se drželi s cenami aut poměrně při zemi, jenže nyní se vrhneme do trochu vyšších sfér. Audi R8 je v rámci své kategorie extrémně levné a momentálně se nachází v bodě, odkud už může pouze růst. Aktuálně lze R8 v Evropě koupit už za milion korun, což je na supersport s technikou z Lamborghini Gallardo neuvěřitelně málo. Těžko říci, jestli se z první R8 někdy stane vyloženě sběratelský kus, ale lze docela bezpečně tvrdit, že plnotučný supersport už nikdy levněji nekoupíte – a tedy ani neprodáte.

Co hledat? R8 byla k dispozici buď s osmiválcem 4.2 FSI, nebo desetiválcem 5.2 FSI. Nadšení volá pochopitelně po desetiválci, ovšem naším tajným tipem je výběr takové R8, která má ve výbavě relativně vzácnou manuální převodovku s odhalenou kulisou. Jestli má mít nějaká verze R8 v budoucnu opravdu vysokou cenu, bude to právě ta s manuálem. A už teď vám můžeme slíbit, že k R8 se vrátí Honza Červenka v samostatném článku, je to totiž jeho tajný tip!

Cena: Od 1 100 000 Kč

To by byl náš výběr. Co si ale myslíte vy? Máte nějaký tip na auto s budoucí investiční hodnotou?

Reklama

Související témata:
Načítám