Hlavní obsah

Na sněhu jsou prý lepší zimní pneumatiky s užším rozměrem, říká se. Test ukázal zajímavý výsledek

Foto: YouTube/Tyre Reviews

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jestli jste se někdy s někým radili o výběru vhodných zimních pneumatik, pak jste možná slyšeli, že se pro toto roční období hodí zvolit užší gumy. Hlavně proto, že by měly lépe fungovat ve sněhu.

Článek

Tato rada vychází z teorie, že užší pneumatika vyvíjí větší tlak na menší kontaktní plochu, čímž zajišťuje lepší přilnavost. Proti tomu ale stojí myšlenka hovořící ve prospěch širšího obutí, jež předpokládá, že širší pneumatika nabízí obecně lepší přilnavost díky celkově větší ploše, která je v kontaktu s povrchem.

Jak ale při testování zjistil Jonathan Benson z webu Tyre Reviews, na šířce pneumatik při jízdě na sněhu až tak moc nezáleží. Dokazuje to ve videu, v němž vyzkoušel různě velké sady gum Hankook, které otestoval na BMW 320i s pohonem zadních kol při jízdě na zasněženém okruhu.

Jonathan auto obul do čtyř kombinací - nejužší pneumatiky měly rozměr 205/60 R16, pak následovaly gumy o rozměru 225/45 R18 a 255/35 R19. A došlo také na spojení obutí o rozměru 255/35 R19 vpředu a a 275/35 R19 vzadu.

Benson vlastnosti zimních pneu firmy Hankook vyzkoušel v několika disciplínách, otestoval jejich dopad na ovladatelnost, trakci a brzdění.

Na ovladatelnost se zaměřil při jízdě na zasněženém okruhu, na němž si také změřil čas. Nejrychleji se BMW do cíle dostalo na pneumatikách o rozměru 225/45 R18, nejpomalejší bylo na těch na největších. Jonathan sice mezi jednotlivými obutími cítil zpoza volantu jisté subjektivní rozdíly, ty však podle něj byly až neuvěřitelně malé. A ani mezi dosaženými časy nebyly velké rozdíly.

Dál se Benson zaměřil na trakci na sněhu, kterou zkoumal při akceleraci z klidu na 35 km/h. Nejlépe BMW zrychlovalo na nejužších pneumatikách (za 6,35 sekundy), nejhůře na širších (za 6,8 sekundy).

Jenže nejužší gumy si následně vedly nejhůře při brzdění na sněhu. Tento test - opět s poměrně malými rozdíly - ovládly pneu o rozměru 225/45 R18.

A pak přišel čas na led. Nejlepší trakci na něm znovu měly nejmenší gumy, nejhorší pak obutí 225/45 R18. Při deceleraci dopadla nejlépe kombinace nejširších dostupných pneumatik, nejužší gumy brzdily nejhůře. Ale také v těchto testech nebyly rozdíly výrazné.

Benson tak nabízí zajímavé závěry. Na sněhu v jeho testu nejlépe dopadly nejužší pneumatiky a nejhůře ty nejširší, na ledě ale nejmenší gumy následovala právě nejširší kombinace.

Celkově tak sice v testu vyhrálo nejužší obutí, ale Jonathan v této souvislosti upozorňuje, že roli v tomto výsledku mohl hrát fakt, že vítězné zimní pneumatiky představují jiný model firmy Hankook než zbývající tři velikosti. A mají tak jiný dezén. Zcela stejný typ ve všech testovaných rozměrech bohužel k dispozici nebyl.

Tato skutečnost ale současně podtrhuje Bensonův hlavní závěr testu. Podle něj mnohem větší roli hraje samotná kvalita zimních pneumatik než jejich rozměr. Výsledky zkoušek to podtrhují tím, že mezi odlišnými rozměry stejného modelu zimních gum byly na sněhu a ledu objektivně minimální rozdíly.

Jonathan tedy doporučuje, abyste se při výběru zaměřili hlavně na renomované značky a pneumatiky s pozitivními a doporučujícími recenzemi. To je prý důležitější než se stresovat volbou rozměru.

My ještě dodáme, že při nákupu zimních gum do českých podmínek jsou důležité také vlastnosti pneumatik na vodě, zvlášť když nežijete na horách. Více o tomto tématu jsme psali například v tomto článku, v němž najdete také test zimních pneumatik o rozměru 225/45 R17, vhodných například pro Škodu Octavia.

Reklama

Načítám