Článek
SUV jsou dnes nesmírně populární kategorií, i díky široké nabídce vládnou prodejům nových aut. Jejich popularita začala růst v devadesátých letech, nejprve v USA, posléze i v Evropě. Zájmu zákazníků si všimli také luxusní výrobci, kteří přišli se svými modely. Jaká byla tehdejší nabídka? A které luxusní SUV bylo to opravdu první?
Luxusní SUV jsou dnes populární kategorií, podobně jako SUV mainstreamových značek. Jejich nabídka je dnes opravdu širokánská, ať už z hlediska velikosti, nebo koncepce. Existují jak malá luxusní SUV typu Lexus LBX, tak různá SUV kupé jako BMW X6 nebo třeba „supersportovní“ SUV typu Aston Martin DBX nebo Lamborghini Urus. Svého zástupce v kategorii má dnes i Rolls-Royce, jehož Cullinan stojí na naprostém vrcholu této třídy. Počátky ale byly o poznání skromnější, odpovídající tehdejší době a představě o SUV.
Mercedes proslavený v Jurském parku
Za průkopníka luxusních SUV se dá považovat Mercedes-Benz ML, jehož první generace byla uvedena v roce 1997, kdy se proslavila rovněž účinkováním ve filmové sérii Jurský park. Vývoj auta započal již na začátku devadesátých let, kdy Mercedes takové vozidlo zvažoval jako náhradu za stárnoucí třídu G. Mercedes zpočátku na projektu spolupracoval s Mitsubishi, než vzal vývoj komplet na svá bedra.
Vůz s interním označením W163 využil rámovou konstrukci, což bylo tehdy běžné řešení. Na samonosnou karoserii přešla až druhá generace třídy M (tzv. W164) uvedená v roce 2005. Tato modelová řada se vyrábí dodnes, od roku 2015 už však jako GLE, v rámci zpřehlednění nabídky značky.

Takto se první třída M proslavila ve filmové sérii Jurský park.
Třída M, potažmo GLE, nicméně nakonec nikdy nenahradila třídu G, jak se původně zvažovalo. Géčko bylo třeba v Rusku (a nejen tam) nadále velmi populární a díky tomu se vyrábí dodnes, byť v nové generaci. Ostatně géčko si prošlo zajímavým vývojem, původně šlo vlastně o spartánský terénní vůz, který na luxus a opulenci vsadil až později, právě v reakci na zájem zákazníků.
BMW využívající znalosti Land Roveru
V době prací na prvním Mercedesu třídy M se v Mnichově pracovalo také na prvním BMW X5, které dorazilo na trh až v roce 1999, o dva roky později než přímý konkurent. Jeho vznik usnadnila akvizice Land Roveru, který automobilka BMW koupila v roce 1994. Mnichovští tak využívali znalostí britských specialistů na terénní auta. Rozdílem proti třídě M byla konstrukce, X5 byla totiž vozem se samonosnou karoserií vycházejícím ze základu třídy 5 (E39). Proti tehdejšímu Range Roveru pak byla primárně silničně orientovaná. Naopak společným prvkem se stuttgartským konkurentem bylo místo výroby, X5 se rovněž vyráběla (a dodnes vyrábí) v USA.

První generace X5 se prodávala výhradně s šestiválci a osmiválci, vrcholem bylo benzinové 4.8is s 4,8litrovou V8 o výkonu 265 kW.
Právě zmíněný Range Rover se dá rovněž považovat za průkopníka luxusních SUV, byť ne s celosvětovým zásahem jako BMW X5 nebo Mercedes-Benz M. Nemluvíme tu však o první, „klasické“ generaci z roku 1970, ale spíše až o druhé (interně P38A) představené v roce 1994.
Původní Range Rover ze sedmdesátých let byl totiž pořád relativně jednoduchý automobil, ostatně nabízel se ze začátku jen s třídveřovou karoserií, pětidveřová verze debutovala až v roce 1981. Více výbavy začal klasický Range Rover nabízet až v pokročilejší fázi svého životního cyklu. Luxusnějším vozem se stala právě až druhá generace Range Roveru, která se tímto pojetím chtěla odlišit od tehdy nově uvedeného Land Roveru Discovery. Pořád však šlo o vůz s rámovou konstrukcí, jíž se první SUV vyznačovala.
Mimochodem na bázi Range Roveru generace P38A v devadesátých letech vzniklo i méně známé Bentley Dominator. Šlo o na míru postavený automobil pro brunejského sultána, slavného sběratele raritních vozidel, který touto objednávkou tehdy pomohl Bentley z finančních potíží. Sběratel si objednal šest kousků unikátního modelu, jenž měl svébytný design i zakázkový interiér. Dominator je tak přímým předchůdcem Bentaygy, už plně oficiálního modelu Bentley.
Japonská stopa
Významným trhem pro SUV je odjakživa USA, což platí právě i pro luxusní modely. Ostatně z toho důvodu svá velká SUV ve Spojených státech dodnes vyrábí BMW i Mercedes-Benz. První třída M i X5 si na americkém trhu musely poradit s první generací Lexusu RX, která se začala prodávat na začátku roku 1998.

Lexus LX je odjakživa luxusnější verzí Toyoty Land Cruiser, první generace byla vůbec prvním SUV této značky.
Také její vývoj odstartoval na začátku devadesátých let, vývojáři měli v hlavě myšlenku kombinace terénního auta a luxusního sedanu. Ke klasickým osobním vozidlům měl mít přece jen blíž, na rozdíl od jiných SUV té doby totiž byla základem už samonosná karoserie. Zajímavostí je přitom fakt, že na domácím trhu se první Lexus RX prodával jakožto Toyota Harrier.

Jeep Wagoneer v upravené verzi ze sedmdesátých let. Auto bylo dostupné s řadovými šestiválci i vidlicovými osmiválci, ten největší měl objem 6,6 litru.
Ještě před Lexusem RX se prodával model LX uvedený v roce 1995. Šlo vlastně o nejluxusnější variantu Toyoty Land Cruiser tehdejší generace J80, ostatně interně vůz také nesl označení J80. Jednalo se tedy o off-road s luxusně pojatým interiérem a bohatou výbavou. LX se prodává dodnes, od roku 2021 je tu generace využívající technický základ Toyoty Land Cruiser J300.
Devadesátá léta nicméně v USA nebyla úplnými počátky luxusních SUV. Za takové auto je totiž považován Jeep Wagoneer uvedený už v roce 1963. Ten byl navržen jako „kombík“ se základem v pick-upu, přičemž šlo o vůbec první Jeep, který nebyl odvozen od modelu CJ.
Takového věhlasu na mezinárodním poli jako Mercedes M či BMW X5 v devadesátých letech nedosáhl, šlo totiž o ryze americký produkt pro tamější trh, navíc se ani nedočkal přímého nástupce. Nepřímo jej totiž postupně nahradil trochu odlišně koncipovaný Jeep Grand Cherokee první generace (ZJ) vyráběný od roku 1992.