Článek
Pokud vám mladoboleslavská automobilka není úplně cizí, ponětí o jejích začátcích určitě máte. Přesto se v rámci oslav 130letého výročí (ano, dnes na den přesně) sluší její historii alespoň stručně oprášit.
Píše se rok 1895 a dva společníci - konstruktér Václav Laurin a knihkupec Václav Klement - zakládají firmu L&K coby malou dílnu na výrobu jízdních kol Slavia. Nejprve působí v pronajatých prostorech, o tři roky později už staví vlastní malou továrnu. Netrvá dlouho a produkce je z jízdních kol rozšířena na motorová kola, motocykly a dokonce i motorové tříkolky.

Motocykly Slavia sbíraly svého času řadu sportovních úspěchů. Byly inspirací i pro zahraniční výrobce, dokonce se licenčně vyráběly ve Francii nebo Německu.
Deset let od založení firmy přichází další významný krok - společnost v roce 1905 zahajuje výrobu automobilů (a dnes patří mezi hrstku nejstarších stále fungujících automobilek z celého světa). Prvním vozem je dvousedadlový Voiturette typ A, během dalších dvou let roste počet zaměstnanců z 350 na 600 lidí, roku 1910 už je Laurin & Klement největší automobilkou v habsburské monarchii, jejíž vozy nejezdí jen v Evropě, ale třeba i Austrálii, Novém Zélandu nebo Japonsku.
Časem se firma spojuje s První pražskou akciovou společností a v průběhu let fušuje do výroby silničních válců, autobusů, nákladních vozů či motorových pluhů. Po převzetí liberecké automobilky RAF v roce 1912 získává také licenci na výrobu složitých šoupátkových motorů typu Knight.

Historicky první škodovácké auto: Voiturette A.
Historii značky významně ovlivňuje první světová válka - v následné nelehké době nacházejí majitelé roku 1925 spojence v plzeňských Škodových závodech. Tím značka L&K postupně přechází do ústraní a roku 1926 vzniká první automobil pouze s logem Škoda. Luxusní limuzínu Hispano-Suiza přebírá prezident Tomáš Garrigue Masaryk.
Mezi válkami roste Škodovce domácí konkurence v podobě Pragy a Tatry, obzvlášť důležitý je pro automobilku model Popular představený v únoru 1934, který ji opět vrací na výslunní tuzemského automobilového průmyslu. Po znárodnění roku 1945 je ale podnik ze Škodových závodů vyčleněn a přejmenován na Automobilové závody, národní podnik (AZNP), nadále však nese značku Škoda s okřídleným šípem.

Hispano-Suiza ve službách prezidenta. Vůz vznikal licenčně ve spolupráci se stejnojmennou automobilkou.
V polovině šedesátých let vzniká v Mladé Boleslavi nový vůz Škoda 1000 MB, jemuž je věnován i tamní nový moderní závod. Jenže koncepce s motorem vzadu a pohonem zadních kol na vyspělých evropských trzích rychle zestárla, zatímco Škodovka s touto technikou pracuje až do počátku devadesátých let. A její pozice slábne.
Zlom přichází počátkem devadesátek se Škodou Favorit - prvním československým vozem s motorem vpředu a pohonem předních kol. I díky hatchbacku s designem od karosárny Bertone začíná kolem mladoboleslavské automobilky kroužit tehdy expandující koncern Volkswagen. Pod křídly Němců přichází Felicia, ale posléze hlavně Octavia a Fabia. Počátkem milénia se koncern stává stoprocentním vlastníkem Škody a zbytek…

Škoda Favorit určitě nebyla dokonalá, ale nasměrovala značku do úspěšné éry, ve které se nachází dnes.
…no, ten už jistě dobře znáte. Dnes Škodovka patří na špičku evropského automobilismu, jen za první letošní půlrok dodala celosvětově přes půl milionu aut, její první svébytný elektromobil Enyaq byl loni čtvrtým nejžádanějším EV vůbec, zároveň značka nezanevřela na tradiční motory (včetně dieselů) ani karoserie. Vedle plejády SUV totiž pořád koupíte i klasicky tvarovanou Fabii, Octavii nebo Superb.
Tak snad už jen: Všechno nejlepší do další stotřicítky!