Hlavní obsah

Automobilový východ vs. západ: Porsche z Východu proti originálu nemělo šanci. Škoda 110 R na 911 ztrácela snad ve všech ohledech

Foto: archiv automobilek

Dobová fotka „erka“ jak z Jamese Bonda.

7:40
7:40

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Škoda 110 R si kdysi vysloužila přezdívku Porsche z Východu. Jak si ale stála ve srovnání s originálem? Porovnali jsme erko s tehdejší 911.

Článek

Škoda Auto se dnes primárně zaměřuje na praktické automobily pro rodiny, v době socialismu ale součástí její nabídky byl i sportovní model. V sedmdesátých letech jím byla Škoda 110 R Coupé, dost možná nejhezčí tehdejší auto východního bloku. Přezdívalo se jí Porsche z Východu, protože originálu byla základní koncepcí podobná.

Erko jako náhrada za MBX

Příchod „erka“ přitom nebyl samozřejmý. Sportovní model byl pro Škodu klíčový z hlediska exportu do zahraničí, protože díky tomu socialistický stát získával potřebné valuty. Původně se však řešilo, jakou koncepci zvolit. Zvažovala se totiž přímá náhrada 1000/1100 MBX, když vznikl prototyp 717 T (Tudor), dvoudveřová verze chystané stovky. Nakonec však vedení dalo zelenou projektu typického kupé (interně typ 718 K) ve stylu třeba Simcy 1000 Coupé. A když už byla výroba schválena, její start se posouval, protože závod v Kvasinách nebyl včas modernizován.

Foto: archiv automobilek

Na sněhu to mohla být legrace.

Nakonec se Škoda 110 R Coupé veřejnosti poprvé představila 5. září na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Šlo o klasicky tvarované kupé s bezrámovými okny s koncepcí 2+2, zadní sedačky byly spíš nouzové. Designem kupé navázalo na sedan 100/110 řešením přídě i zadním čelem. Shodovaly se též základní rozměry, délka 4 155 mm a rozvor 2 400 mm.

Na rozdíl od výchozího sedanu tu však k dispozici byl pouze silnější motor v podobě klasického škodováckého ústrojí, zážehového čtyřválce o objemu 1107 cm3 naladěného na 38 kW. Spjat byl s čtyřstupňovou ručně řazenou převodovkou. Uložen byl samozřejmě vzadu, „erko“ využívalo koncepci vše vzadu, kterou mladoboleslavská automobilka od nástupu 1000 MB udržovala.

Foto: archiv automobilek

Poněkud netradiční pohled do zavazadelníku erka.

Právě díky tomu si Škoda 110 R Coupé vysloužila přezdívku Porsche z Východu. Využívala totiž koncepci známou hned z několika sporťáků tehdejší doby. Ať už šlo o zmíněnou Simcu 1000 Coupé, Alpine A110 nebo právě Porsche 911.

911 mohla být jiná

Porsche 911 první generace na trh dorazilo v roce 1964, jakožto náhrada za stárnoucí 356, jejíž historie se datovala do roku 1948. Ani v tomto případě nebyl vznik jednoduchý. Ferry Porsche sice od začátku udal směr, že si novinka musí zachovat charakter předchůdce a tedy koncepci vše vzadu, i v tomto případě se hledaly různé možnosti. Jednou byla i myšlenka plně čtyřmístného vozu, výsledný vůz ale nakonec zkrátil zamýšlený rozvor z 2,4 na 2,2 metru ve prospěch sportovnosti. Interiér tak nabídl koncepci 2+2 s nouzovými zadními sedačkami. I tak byl výsledný vůz výrazně větší a luxusnější než dosavadní 356.

Foto: archiv automobilek

Dodnes charakteristická silueta 911.

Jednoduché to nebylo ani s pojmenováním. Auto se světu poprvé představilo 14. září 1964 na autosalonu v Paříži pod označením Porsche 901. To mělo být kompatibilní se systémem číslování náhradních dílů využívaného Volkswagenem, který tehdy zvažoval koupi firmy. Porsche se ale ozvala automobilka Peugeot, že má patentovaná trojmístná číselná označení s nulou uprostřed, a tak výrobce musel označení změnit. Nevymýšlelo se však nic složitého, nulu jen vyměnila jednička a 911 byla na světě.

Škoda 110 R Coupé sice využívala koncepci Porsche 911, jinak ale byla v mnoha ohledech zcela jiná. Konkrétně motor – jestliže erko mělo kapalinou chlazený řadový čtyřválec o objemu 1,1 litru, 911 použila nově vyvinutý šestiválec, plochý, vzduchem chlazený, o objemu dvou litrů. Výsledkem byl výkon 96 kW, motor byl spárován s pětistupňovým manuálem.

Jestliže tak Škoda 110 R Coupé z 0-100 km/h „zrychlila“ za 18,5 sekundy a jela nejvyšší rychlostí 145 km/h, první Porsche 911 bylo na stovce za devět sekund, tedy za méně než poloviční dobu, a zvládalo jet rychlostí až 210 km/h. Na Porsche ztrácela škodovka i méně přesným řízením, slabými brzdami nebo nepřesným řazením.

Foto: archiv automobilek

Pohled do kabiny 110 R Coupé dokazuje snahu o sportovní atmosféru.

Jen ta cena mohla být pochopitelně nižší. Byť i 110 R bylo v Československu drahé, v Mototechně v době uvedení přišlo na 78 000 Kčs, což tehdy odpovídalo asi 40 ročním platům. Většina vyrobených kusů nicméně stejně mířila na export, v určité době až 90 % produkce!

Dlouhá léta na trhu

V průběhu let bylo erko jen minimálně inovováno. Zmizely ozdobné lišty na předních blatnících s logem značky, měnilo se i víčko palivové nádrže nebo zadní čelo. Pro modelový rok 1973 se pak vůz dočkal čtveřice předních světel, kdy dvojici hlavních světlometů doplnila přídavná halogenová světla.

O to zajímavější byly odvozené závodní verze, konkrétně Škoda 130 RS využívaná v rallye, závodech do vrchu i okruzích, kde v rámci své objemové kategorie dosáhla zajímavých výsledků. Využila poznatků z vývoje speciálů 180 RS/200 RS, které kvůli změnám regulí zůstaly jen ve fázi prototypu.

Foto: archiv automobilek

Už interiér původní 911 propojoval sportovnost s luxusem.

To Porsche naopak 911 čile inovovalo. Nabídka se rychle rozšiřovala, a tak vznikly deriváty L, T, E a S, spolu s tím i vzrostl objem motoru na 2,2, respektive 2,4 litru. Vrcholem byl pak v roce 1972 uvedený model 911 Carrera RS 2.7 s výkonem 154 kW. Zájemce o dostupnější model pak mělo lákat odvozené Porsche 912 se čtyřválcovým motorem.

Škoda 110 R Coupé nakonec ve výrobě vydržela do roku 1980, kdy dle různých zdrojů vzniklo 56 902 až 57 090 kusů, což vlastně není málo. I proto byl vůz následně nahrazen modelem Garde s moderněji pojatou karoserií, v roce 1984 kvůli zásadním technickým úpravám přejmenované na Rapid. Jím však éra škodováckých kupé skončila, od té doby Škoda žádné další kupé neprodávala.

To Porsche 911 bylo postupně vylepšováno, po tzv. Ur-911 dorazil technicky odvozený G-Modell, který na trhu vydržel až do roku 1989! Technikou navazoval na předchůdce, změnil se však interiér a dále rostl objem motoru. Navíc nabídku vedle kupé a Targy doplnilo také kabrio. Dorazilo také speciální 911 Turbo, které nabídlo přeplňovaný motor.

Porsche 911 se mezitím stala legendou, díky čemuž je součástí nabídky značky dodnes. Přestože se aktuální generace proti originálu v mnoha ohledech změnila, je větší, ještě luxusnější a dávno přezbrojila na kapalinou chlazené motory, pořád si uchovává charakteristické tvary stejně jako koncepci vše vzadu, což pro ni bude už navždy typické.

Načítám