Hlavní obsah

Legendární Škoda 110 R ožívá v moderní podobě. A je přímo od Škodovky! Tohle kupé chceme vidět na silnicích!

Foto: Škoda Auto
4:54
4:54

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Jaká škodovka je podle vás ta nejhezčí a nejelegantnější? Vsadili bychom se, že pro řadu z vás to je kultovní kupé 110 R. A právě to nyní ožívá v moderní podobě!

Článek

Přestože „erko“ představuje skutečnou legendu českého automobilového průmyslu, po níž toužila řada motoristů nejen socialistické éry, raději si stručně připomeňme příběh tohoto vozu.

Ladně tvarované kupé, které technicky i vzhledem vycházelo ze sedanu Škoda 110, automobilka vyráběla v letech 1970 až 1980 v závodě v Kvasinách.

Koncepce pohonu byla stejná jako u sedanu, tehdy typicky škodovácká - motor uložený za zadní nápravou roztáčel přes čtyřstupňovou manuální převodovku kola zadní nápravy. Agregát byl poměrně skromný, „erko“ poháněl řadový čtyřválec o objemu 1 107 kubických centimetrů. Sice posílený, přesto dával poměrně skromných 45,6 kW - tedy minimálně na sportovně vyhlížející kupé.

Nic lepšího však možné nebylo. Škoda 110 R navíc vážila jen 880 kilogramů a byla také aerodynamicky vcelku dobře řešená, takže se dokázala rozjet až na 145 km/h.

Za zmínku také stojí skutečnost, že „erko“ posloužilo i jako základ závodních vozů, nejprve extrémního prototypu 200 RS a poté speciálu 130 RS, který mladoboleslavské značce přinesl řadu pozoruhodných úspěchů.

Není tak divu, že Škoda 110 R má spoustu fanoušků i dnes, 45 let od ukončení produkce. Patří mezi ně také Richard Švec, designér a člen týmu digitálního modelování ve Škoda Design. Právě on pro svého zaměstnavatele - a také pro nás - vytvořil vizi moderní verze legendárního kupátka. A nám se tenhle koncept moc líbí!

„Mám rád elegantní auta, líbí se mi spojení čistých objemů s jednoduchými detaily, což 110 R jednoznačně splňuje,“ říká Švec. „Také na mě zapůsobil přesah tohoto modelu do oblasti motorsportu,“ dodává.

Foto: Škoda Auto

Richard Švec, designér a člen týmu digitálního modelování ve Škoda Design.

Při navrhování moderní interpretace nechtěl jít v duchu retra. „Mým cílem bylo přinést úplně novou podobu s promyšleným náznakem charakteristických prvků erka. Chtěl jsem dosáhnout co nejinovativnějšího vzhledu vozidla,“ vypráví mladý designér.„S jednotlivými prvky jsem musel pracovat velmi opatrně, abych k retru nesklouzl, ale abych současně zachoval identitu 110 R. Už od počátku se ukázalo, že nejdůležitější bude najít to správné objemové tvarování,“ vysvětluje.

Do své vize samozřejmě zapracoval také prvky typické pro škodovácký designový jazyk Modern Solid, například jednoduše řešené plochy a minimum rušivých elementů. Inspiraci závodní Škodou 130 RS prozrazují rozšířené blatníky, ochranný rám v interiéru, kola s centrální maticí nebo žebrování v přední části kapoty.

Dominantní plochy podle tvůrce odlehčují detaily jako kontrastní tmavé provedení předního spoileru, prahů i zadního difuzoru. Zajímavým prvkem je nasávací otvor pod zadním okénkem, odkazující na vstupy vzduchu k motoru u původního vozu.

I v moderním provedení by tento prvek mohl sloužit k chlazení. Novodobá 110 R je sice elektromobilem, ale i ten musí počítat s chlazením baterií a dalších prvků.

Všimněte si také vyloženě moderních detailů, například kamer místo zpětných zrcátek nebo skutečnosti, že vůz „ukrývá“ hlavní světlomety. „Ty jsou schované pod kryty, které se v případě potřeby odsunou,“ vysvětluje Švec.

Právě světla jsou podle něj jedním z nejdůležitějších detailů, které jasně definují dobu vzniku vozu. Přenést kulaté lampy a zadní obdélníkové sdružené svítilny do moderní podoby nechtěl - naskočil by tím na nechtěnou retro vlnu. Místo toho použil řešení, která jsou pro značku Škoda nové. „Vpředu i vzadu jsem pracoval s motivem Tech-Loop, tedy řešením, které světu právě představil koncept Škoda Vision O,“ říká designér.

Vpředu jsou do černého panelu zakomponovány jak veškeré potřebné senzory, tak i vertikální LED elementy, sloužící pro denní svícení, a také prosvětlené logo Škoda. Obdobný prvek najdeme na zádi.

A jak koncept nástupce Škody 110 R, podle tvůrce představující vizi moderního auta pro mladé řidiče, kteří jsou milovníky motorsportu, zároveň však chtějí elegantní vůz pro běžné používání, vlastně vznikal?

Základní proporce a tvary Richard Švec hledal skicováním na papír, celek pak ladil digitálně na počítači, ve kterém následně vytvořil i 3D model vozu. „Škoda 110 R je blízká mému srdci, obzvlášť díky jejímu dědictví v motorsportu,“ uzavírá mladý designér.

Načítám