Hlavní obsah

Nejlepší BMW jsou od Alpiny. Tvůrce nejzajímavějších a nejbláznivějších bavoráků nyní vyhlíží novou éru

Foto: Alpina

Alpina je odjakživa tvůrce speciálních bavoráků, mnohem víc než nějaký tuner. Nyní ji čeká zásadní změna, která ji kompletně změní.

Článek

Ve světě aut existuje velké množství automobilových úpravců, jen málokterý má však tak výsadní postavení jako Alpina. Není to „nějaký tuner“ ani „dvorní úpravce“, ale vlastně automobilka využívající rozsáhle upravenou techniku vozů BMW. Jaká je její historie? A co od Alpiny čekat v blízké budoucnosti?

Začalo to karburátorem

Historie firmy nazvané Alpina Burkard Bovensiepen GmbH & Co. KG se začala psát v první polovině šedesátých let. Tehdy se jistý Burkard Bovensiepen, syn Rudolfa Bovensiepena, výrobce psacích strojů značky Alpina a závodník, rozhodl vyladit tehdy nově uvedené BMW 1500 řady Neue Klasse. Přitom využil své závodní zkušenosti a pomocí kitu s dvojitým karburátorem Weber zvýšil výkon výchozího vozu o 9 kW.

Sada zaujala nejen zákazníky, ale také vedení automobilky BMW, která se rozhodla na ni poskytnout plnou tovární záruku. A tak se 1. ledna 1965 v Kaufbeurenu zrodila Alpina, jejíž logo jasně odkázalo na nabízenou sadu – její součástí totiž byl právě vyobrazený karburátor. Firma nicméně brzy nabídla i další komponenty pro úpravu vozů mnichovské značky, včetně upravených hlav válců nebo ostřejších vačkových hřídelí. A také se přesunula do města Buchloe, které je s ní nejvíce spjato.

Foto: Oldenzaal Classics

Historie Alpiny je spjatá s BMW už dlouhých šest dekád.

Firma své produkty propagovala i na závodních okruzích, a to velice úspěšně. Vždyť za volantem jejích vozů se na přelomu šedesátých a sedmdesátých let vystřídaly takové hvězdy jako Derek Bell, James Hunt, Jacky Ickx, Niki Lauda nebo Hans Stuck. Kombinace povedené techniky a takových es za volantem přinesla své ovoce, v roce 1970 Alpina ovládla evropský šampionát cestovních vozů a vyhrála též na slavné čtyřiadvacetihodinovce v belgickém Spa-Francorchamps.

Úspěchů si opět všimli i v Mnichově, Alpina se tak podílela na úpravě BMW 3.0 CS pro závodní sérii cestovních vozů, výsledkem čehož nebylo nic jiného než batmobil, legendární BMW 3.0 CSL Coupé.

Z úpravce automobilkou

Na konci sedmdesátých let se však Alpina rozhodla opustit evropský šampionát cestovních vozů a raději se plně soustředila na vývoj silničních aut. V roce 1978 tak představila hned tři novinky prezentované jako BMW Alpina. A jejich charakter určil směr i pro následující léta.

Foto: Alpina

Takhle to začínalo: BMW Alpina B6 2.8 z roku 1978 s šestiválcem o objemu 2,8 litru.

BMW Alpina B6 2 byla řadou 3 s šestiválcovým motorem o objemu 2,8 litru a výkonem 147 kW, uvedeným v době, kdy výchozí trojka tak velký agregát nenabízela. B7 Turbo využilo za základ řadu 5, přičemž se díky třílitrovém šestiválci s 221 kW stalo nejrychlejším sedanem té doby. B7 Turbo Coupé pak bylo postaveno na bázi řady 6, přičemž díky motoru z B7 Turbo patřilo mezi nejvýkonnější kupé své doby.

Úpravy šly tak daleko, že v roce 1983 Alpina získala od německého ministerstva dopravy oficiální status automobilového výrobce. To s sebou přineslo možnost využívat vlastní VIN kód, což Alpinu změnilo z pouhého úpravce ve „skutečnou“ automobilku, byť nadále využívající základ techniky od BMW. To přináší výhodu v tom, že vozy Alpina lze servisovat u servisních partnerů BMW, část prodejců BMW dokonce tyto automobily také nabízí.

Foto: Alpina

Že už ikonické osmičkové BMW nejde vylepšit? Alpině se to přesto podařilo.

Komfortnější a luxusnější než bavoráky

V praxi to funguje tak, že vozy Alpina se vyrábějí přímo v továrnách automobilky BMW, kde je do jejich karoserie namontován i motor, jinak ručně zhotovený u Alpiny. Po kompletaci vůz zamíří k Alpině, kde dojde k přečalounění interiéru podle objednávky klienta a dalším úpravám. Přestože totiž vozy Alpina nesou typické rysy BMW, až 40 % komponent bývá jiných.

Tyto úpravy s sebou nesou hlavně odlišný charakter. Alpina na svých vozech vyzdvihuje pohonné jednotky s vysokým točivým momentem nebo pohodlnější podvozek, stejně jako výborné ovládání s neutrálním chováním. Typickým stylistickým znakem je modrý podklad budíků (respektive dnes modré zbarvení digitálního přístrojového štítu) nebo tmavě zelený lak karoserie, stejně jako „klasický“ vzhled kol nebo linky na bocích karoserie. Oproti výchozím BMW jsou alpiny také mnohem exkluzivnější a kvůli tomu také (logicky) dražší.

Foto: Alpina

Alpiny byly ve srovnání s BMW pohodlnější a propracovanější.

Šestice modelů

Aktuální modelová paleta Alpiny čítá šest modelů, některé z nich s dvěma nabízenými motory, v případě řady 3 i různými karoseriemi. Základním modelem (pokud tomu tak můžeme v tomto případě říkat) je Alpina D3 S se vznětovým řadovým šestiválcem 3.0 bi-turbo o výkonu 261 kW a točivém momentu 730 Nm, jejíž alternativou je benzinový derivát Alpina B3 GT s benzinovým třílitrem o výkonu dokonce 389 kW, což je rajon BMW M3 (M3 Competition xDrive nabízí 390 kW). Stejné jednotky jsou dostupné také pro BMW řady 4 Gran Coupé, respektive Alpinu B3 / D3 Gran Coupé.

Kdo by chtěl zvýšenou karoserii, má možnost SUV Alpina XD3 a odvozeného SUV kupé Alpina XD4, s třílitrovým šestiválcem quad-turbo o výkonu 290 kW a točivém momentu 800 Nm. Vrcholem SUV nabídky je Alpina XB7 Manufaktur na bázi BMW X7 s vidlicovým osmiválcem o objemu 4,4 litru, který poskytuje 457 kW.

Foto: Alpina

Alpina vylepšila i monstrum X7.

Vlajkovou lodí je pak Alpina B8 GT využívající základ v BMW řady 8 Gran Coupé. Vznikla na počest zesnulého zakladatele značky Burkarda Bovensiepena, i proto je její výroba limitována na 99 kusů, z nichž 20 vznikne v exkluzivní dvoubarevné karoserii s černou kontrastní střechou k charakteristickému zelenému, respektive modrému základu. Osmičková alpina je poháněna také vidlicovým osmiválcem, avšak o výkonu 466 kW.

Další budoucnost Alpiny

Aktuálně však Alpina stojí na rozcestí, respektive v očekávání nových zítřků. V roce 2022 totiž práva na značku koupila sama automobilka BMW. Stávající dohoda o spolupráci přitom vyprší až na konci letošního roku, kdy Alpina kompletně přejde pod křídla BMW.

I proto vedení BMW zatím plány s Alpinou příliš nekomentuje. Více se máme dozvědět až v roce 2026. Šéf designu ve skupině BMW Adrian van Hooydonk nicméně letos naznačil, že budoucí vozy Alpina se od svých „dárců orgánů“ více odliší i stylisticky. Na tvorbě vlastní identity pracuje Maximalian Missoni, dříve pracující pro Polestar, který nicméně má zároveň zachovat sjednocující prvky. Alpiny tak rozhodně nebudou zcela odlišné od bavoráků. Možností je každopádně aplikace nového, jednoduššího loga, jež si automobilka nechala před časem registrovat.

Foto: Alpina

Alpina je synonymem výjimečnosti. Roadsteru Z8 se vyrobilo pouhých 5 703 kusů, což je velmi málo. Jenže variant od Alpiny vzniklo jen 555.

Navzdory utajování informací se o budoucnosti Alpiny čile spekuluje. I díky nepřímým vyjádřením managementu BMW se nejčastěji mluví o tom, že se z Alpiny stane přímý konkurent značky Mercedes-Maybach. To by znamenalo, že by Alpina vyplnila mezeru mezi vozy BMW a Rolls-Royce, jež do skupiny mnichovské automobilky také patří. Z toho důvodu se dokonce mluví o možném omezení nabídky jen na větší modely, což by bohužel znamenalo konec Alpiny D3/B4 a možná i Alpiny XD3/XD4.

Naopak vysoce pravděpodobný je návrat Alpiny B7 alias luxusnějšího BMW řady 7, a to možná i v elektrické formě! Pro Alpinu by to byl první elektromobil v historii. Otevřeně se mluví také o nové generaci Alpiny XD7 (až dorazí druhá generace BMW X7). Naopak nějaký ryze svébytný model nabízený výhradně se znaky Alpiny se neočekává.

Nechme se tak překvapit, co se značkou bude dál. Dozvíme se to nejpozději již za pár měsíců, ale už teď víme, že od příštího roku Alpina nebude taková jako dosud.

Související témata:
Načítám