Hlavní obsah

Mečiarova Audi A8 W12 se startuje otiskem prstu, má dvě televize a je výkonnější než ta Klausova

Foto: Lukáš Kukla

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

To byly časy, když spolu Václav Klaus a Vladimír Mečiar vedli dlouhé politické dialogy, kolikrát dotažené až do extrémů. Nicméně oba státníci měli zálibu v luxusních služebních autech, což se projevilo na tom, že Klaus svého času „sedlal“ Audi A8 V8, zatímco jeho odvěký rival měl k dispozici rovnou W12. A právě tento model jsme vyzkoušeli i my.

Článek

Už jen pohled na tuhle prodlouženou dvanáctiválcovou Audi A8 v luxusním provedení vás utvrdí v tom, že ten, kdo se v takovém kočáře mohl začátkem třetího milénia vozit, byl buď nesmírně bohatý jedinec, anebo vysoce postavený státník. Oboje tedy sedí, protože tato limuzína zachycená na snímcích patřila do inventáře Úřadu vlády Slovenské republiky, takže ji měl k dispozici Vladimír Mečiar.

Foto: Lukáš Kukla

S autem pravděpodobně jezdil Vladimír Mečiar.

Není stoprocentně doložené, že s tímto daným kusem Mečiar jezdil. Podle našich informací však na jeho zadních sedačkách rád nacházel pohodlí. Tahle vrcholná A8 je totiž něco, co svého času jen těžko hledalo konkurenci. Dokonce ani Klausova soudobá tmavě modrá A8 s 335koňovým motorem V8 nebyla tak majestátní.

Dlouhatánský čtyřdveřový jezevčík na vzduchovém odpružení a s 19palcovými litými koly v typickém designu dodnes zaujme svým nadčasovým provedením. Vždyť Audi A8 generace D3 byla představena už v roce 2002! Takže téměř všechno, co v autě vidíte, debutovalo před více než 20 lety.

Foto: Lukáš Kukla

Prodloužený model má stylové 19palcové disky.

Pokud jde o exteriér, tak mimo zavedených parkovacích senzorů byla jednou z novinek vozu bi-xenonová světla vybavená přísvitem do zatáček. Rovněž vzduchové odpružení se dočkalo adaptivního provedení, přičemž nikoho nepřekvapí, že u této generace byl nasazen pohon všech kol quattro čtvrté generace s centrálním diferenciálem Torsen.

Foto: Lukáš Kukla

Jednou z novinek generace D3 byly bi-xenony.

Zvenčí se nešetřilo chromem, nechybí ani bezklíčový vstup. Kufr lze považovat za obří, stejně tak všechny čtyři brzdové kotouče, které se za masivní 19palcová kola taktak vejdou.

Premiéry komfortu

Interiér je doslova protkaný kůží a dřevem, přičemž díky luxusnímu čtyřmístnému provedení láká na posez jak za volant, tak dozadu. Prostě nevíte, kam dřív. Každopádně když usedáte, nemusíte se starat o dovírání dveří, neb od toho tu máte elektrické servomotorky. Takže žádné třískání!

Foto: Lukáš Kukla

Kabina překypuje luxusem, který odpovídá pozici vlajkové lodi.

Jakmile skočíte dopředu, ihned vás zaujmou loga prémiového audiosystému Bose, čtyřzónová digiklima, výhřev i ventilace elektricky ovládaných sedadel, elektrická ruční brzda, adaptivní tempomat, zatmavená zpětná zrcátka, fotochromatické zpětné zrcátko, barevný palubní počítač, střešní okno nebo alarm.

Foto: Lukáš Kukla

Je libo nastartovat motor a nastavit si vozidlo pouhým přiložením prstu?

Na středovém tunelu pak najdete převratnou věc – snímač otisků prstů, díky kterému jste schopni nastartovat motor a vozidlo přenastavit dle vašich uložených preferencí. Na tu dobu šlo o nevídanou záležitost.

Také si můžete všimnout výsuvného barevného multimediálního systému MMI, toho času premiérově představeného právě v A8 D3. Systém nabízí satelitní navigaci s DVD mapami, přehrávání muziky z CD changeru nebo přenos dat pomocí optických vláken a mikroprocesorů.

Foto: Lukáš Kukla

Vzadu máte super sedačky, telku, klimu a další vychytávky.

A jak se mohou bavit cestující vzadu sedící na elektricky ovládaných sedadlech s výhřevem i ventilací? Královsky, protože mají k dispozici rovnou dva televizory a hned po ruce odkládací prostory včetně popelníků nebo vlastní ovládací panel klimatizace. Do toho nechybí stínicí roletky na bocích i vzadu, takže kdo chce, může vzadu cestovat zcela anonymně.

W kvůli čtyřkolce

Z hlediska řízení je vůz megalomansky komfortní. Spíše nežli jede, tak po silnici pohodlně pluje. Otáčení volantem v nízkých rychlostech jde snadno jako ve Fiatu Panda s aktivním městským režimem, proto vás v tomto ohledu nebude nic unavovat.

Naopak si rádi poslechnete ševelení šestilitrového dvanáctiválce s konstrukcí připomínající písmeno W. Toto netradiční uspořádání má kvůli místu, přičemž prostorová úspora umožnila výrobci nadělit modelu W12 pohon všech kol, což by při užití standardní V12 nebylo proveditelné.

Foto: Lukáš Kukla

Šestilitrový W12 je vlastně kompaktním spojením dvou třílitrových šestiválců VR6.

Každopádně mít pod kapotou 450 atmosférických koní a točivý moment 580 Nm zabalený do šestilitrového zdvihového objemu je i na dnešní dobu terno. Do toho si přidejte příjemný chod automatického šestikvaltu od ZF, perfektní hlukovou izolaci, maximálku elektronicky omezenou na 250 km/h a zrychlení z nuly na sto dosažitelné za pět a kousek sekundy.

Svého času vyšel takový kus na sumu okolo čtyř milionů slovenských korun, plus minus pár set tisíc. K tomu si jistě dokážete přičíst žíznivost modelu přesahující patnáct litrů benzinu na sto a vysoké náklady na údržbu. Zkrátka tehdy šlo o luxusní limuzínu pro významné, vlivné a velmi bohaté osoby.

Dnes generaci A8 D3 koupíte od cirka 100 tisíc nahoru, nicméně obvykle v chudých specifikacích, s nájezdem na Měsíc a zpátky a potenciálními investicemi do oprav, které nepokryje ani stavební spoření. Hezčí kousky s benzinovým osmiválcem pak startují na úrovni 250 tisíc. Pro modely W12 musíte např. do Německa, přičemž jejich horní cenová hranice atakuje sumu 500 000 Kč.

Pakliže máme ovšem takto zachovaný vůz, navíc s původem ze slovenských nejvyšších kruhů, je věc ceny spíše formou nabídky směrem k majiteli, protože se už můžeme bavit o sběratelském kousku. Do toho jsme zaslechli, že když bude suma adekvátní, může i tento vysoce luxusní model změnit vlastníka. Tak to jen tak na okraj, kdybyste nevěděli, co si nadělit pod stromeček

Reklama

Související témata:
Vladimír Mečiar
Načítám