Hlavní obsah

Láska na první pohled: Alfa Romeo 156 stála za znovuzrozením značky a zvýšila odbyt na trojnásobek

Foto: Tom Hyan

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 16V, základní verze se vznětovým motorem.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Před pětadvaceti lety byla Alfa Romeo 156 s velkou převahou zvolena evropským Vozem roku 1998 (COTY). Z pětapadesáti porotců ji nepasovalo na první místo jen šestnáct, ostatní neváhali přidělit i maximum deseti bodů!

Článek

Nebyl to ale jen obdiv novinářů, kterým se vůz představil na konci roku 1997 v Lisabonu. Prodej začal počátkem roku 1998 a nová Alfa 156 záhy zvýšila podíl značky v příslušném segmentu na trojnásobek a pozvedla celkové prodeje ze 117 500 v roce 1996 na 202 100 v roce 2001!

S ročním odbytem i přes sto tisíc ročně se stala nejprodávanějším novodobým vozem své značky a vůbec třetím nejúspěšnějším v celé historii Alfy Romeo, která do konce roku 2002 zaznamenala celkem 7 714 089 automobilů. Početnější byly jen lidové Alfasudy a Alfy 33, když Alfa 156 dosáhla produkce 673 435 kusů (a dalších 676 smontovaných v Thajsku).

Láska na první pohled

Pamatuji se, jak nám do redakce časopisu Automobil přivezli z Milána krásnou Alfu 156 v perleťovém odstínu světle modré barvy Nuvola coby testovací vzorek pro anketu Car of the Year 1998. Tehdy volil můj šéf Milan Jozíf, jinak jediný československý a první český člen poroty COTY, který vozu přidělil devět bodů a čtyři další finalisty jasně oddělil (jednomu nedal ani jeden bod).

Svoji volbu odůvodnil takto: „Alfa 156 bodovala svými zřetelně výjimečnými jízdními vlastnostmi, sportovním charakterem prestižního vozu střední třídy zcela zastiňujícího dnešní konkurenci, dokonce i v cenách (value for money byla tehdy preferovaným kritériem, pozn. autora), dále dynamikou i půvabem tvarů karoserie, velmi komfortním interiérem a v neposlední řadě také nabídkou technicky vyspělých čtyřventilových motorů Twin Spark a V6 (se šestistupňovou převodovkou) i jedinečných turbodieselů JTD se systémem Common Rail, světovou novinkou v oblasti vstřikování.“ Alfa 156 tehdy dostala 454 bodů, druhý VW Golf pouze 266 a Audi A6 ještě o bod méně.

Foto: Helena Hyanová

Autor článku při prvním testu Alfy Romeo 156 1.6 Twin Spark v České republice.

S fotografem Jirkou Maršíčkem jsme testovací vzorek vyfotografovali a těšili se na další krátké svezení, jenže jsme netušili, že perleťový vůz vidíme naposledy. Gentleman Jozíf ve své laskavosti podlehl žadonění jednoho redaktora ze Světa motorů, velkého příznivce italských vozů, a vzácnou Alfu 156 mu na chvíli půjčil. A výsledek? Nadšenec se zasnil, vyjel ze silnice, narazil do sloupu a vůz zničil. Naštěstí ho bezpečná konstrukce ochránila, takže přežil a dodnes může fandit italským vozům…

Jaká byla premiéra?

Alfa Romeo 156 se představila coby sedan sportovního charakteru, který nabídl vysokou technickou i estetickou hodnotu za příznivou cenu. Při svém uvedení v modelovém roce 1998 nabízela na výběr šest motorů, z toho čtyři zážehové (největší byl V6) a dva vznětové. Čtyřválce Twin Spark (tedy se dvěma zapalovacími svíčkami v každém válci) přišly ve třech objemových třídách 1,6; 1,8 a 2,0 litru s nepřímým vstřikování benzinu do sacího potrubí a nabízely výkon 88 kW (120 k), 106 kW (144 k) a 114 kW (155 k) při otáčkách přes 6300 za minutu.

Vozy s pětistupňovou manuální převodovkou dosahovaly nejvyšší rychlosti 200 až 216 km/h, zrychlení 0-100 km/h za 10,5 až 8,6 sekundy a vykazovaly spotřebu paliva 8,2 až 8,5 litru na sto kilometrů. Nádrž na 63 litrů umožňovala slušný dojezd. Prázdná hmotnost vozu byla od 1230 kg, rozvor náprav slušných 2595 mm (přestože motor je vpředu napříč) a na svou dobu měly široký rozchod kol od 1519/1506 mm (podle pneumatik, základní byly patnáctipalcové). Vůz byl dlouhý 4430 mm, široký 1745 mm a vysoký 1415 mm. Motor poháněl přední kola.

Foto: Alfa Romeo

Sportovní kokpit a interiér dvoulitrové verze TS (model 1998).

Novináři si prohlédli nové Alfy 156 poprvé na představení v Lisabonu, i když oficiální premiéra byla o něco dříve na podzimním autosalonu IAA 1997 ve Frankfurtu. Nechyběly tam ani nové diesely JTD, základní řadu tvořil čtyřválec 1.9 JTD o výkonu 77 kW (105 k), který následoval modulární odvozený pětiválec 2.4 JTD o výkonu 100 kW (136 k), oba s přímým vstřikováním nafty Unijet (obchodní označení skupiny Fiat pro systém Common Rail) a shodným vrtáním válců i zdvihem pístů.

Šestiválec a šest stupňů

Vlajkovou lodí nabídky byl nejprve šestiválec 2,5 litru, nadšenci přezdívaný Busso jako vzpomínka na konstruktéra Giuseppa Bussa (1913–2006), který sice zahájil vývoj V6 v sedmdesátých letech, ale v době začátku jeho sériové výroby už byl na zaslouženém odpočinku. Z objemu 2492 kubických centimetrů dával vidlicový šestiválec nejprve výkon 140 kW (190 k) při 6300 ot./min, na rozdíl od jiných modelů však dostal šestistupňovou převodovku. Největší rychlost vzrostla na 230 km/h, zrychlení 0–100 km/h se zlepšilo na 7,3 sekundy, ale také spotřeba benzinu stoupla na 11,4 l/100 km.

Foto: Tom Hyan

Poslední verze motoru Busso V6 pro GTA o objemu 3,2 litru a výkonu 184 kW (250 k).

Nadčasový design vozu vytvořil Walter de Silva ve firemním studiu Centro Stile Alfa, teprve po pěti letech při jemném faceliftu pro modelový rok 2003 vzhled Alfy 156 vylepšil Giorgetto Giugiaro, a to zejména novou přídí. Na úspěšném automobilu, jehož design může být jiným i po letech vzorem, lze totiž viditelně měnit něco jen velmi těžko, aniž by utrpěla vybudovaná image.

Samozřejmě, techniku lze stále zlepšovat. Proto se změny už v modelovém roce 2002 (Nuova 156) soustředily vedle uvedení sportovní verze Alfa 156 GTA pouze na věci ukryté pod karoserií. Patřily k nim dva nové motory, lepší alternativa sekvenčního řazení Selespeed, posílená bezpečnost a inovovaný interiér. Největší novinkou byl zážehový čtyřválec 2.0 JTS s přímým vstřikem, první motor skupiny Fiat Auto se vstřikovači umístěnými přímo ve spalovacím prostoru a také první sériový na světě s přímým vstřikováním a měrným výkonem přes 60 kW a točivým momentem přes 100 newtonmetrů na litr objemu.

Foto: Tom Hyan

Giorgetto Giugiaro (Italdesign) představuje facelift Alfy Romeo 156 pro modelový rok 2003.

Na vrcholu je 156 GTA

Označení GTA (Alleggerita, tedy vylehčená) patřilo původně závodním verzím sériových cestovních vozů Alfa Romeo, později se však vžilo pro nejvýkonnější silniční modely, přestože nejsou lehčí než ty základní. Nová 156 GTA se představila už na autosalonu IAA 2001 ve Frankfurtu, a to rovněž v provedení kombi Sportwagon.

Srdcem vozu se stala poslední verze motoru Busso V6 se zvýšeným objemem válců na 3179 kubických centimetrů a výkonem 184 kW (250 k), s níž se zároveň uzavřela historie motorárny v milánském Arese (další motor 3,2 litru V6 pro nástupce Alfu 159 byl zcela jiný ze spolupráce General Motors). Ostatní motory vyráběl Fiat v závodě Pratola Serra u Avellina, všechny vozy v Pomigliano d'Arco u Neapole (původně závod Alfasud). Kupodivu GTA nikdy nepřešla na Giugiarův facelift a dožila v původním designu. Svezení s tímto dynamickým vozem bylo nezapomenutelným zážitkem.

Alfa Romeo vstoupila i do motoristického sportu, v závodech cestovních vozů úspěšně od konce devadesátých let startovaly Alfy 156 GTA, ovšem s dvoulitrovými čtyřválci podle předpisů Superturismo. U sériových typů se mírně měnil výkon podle potřeby vyhovět emisním předpisům.

Poslední novinkou řady 156 bylo kombi Sportwagon Q4, tedy s pohonem všech kol a mezinápravovým šnekovým diferenciálem Torsen. Pamatuji se, že jsme vůz se zvýšenou světlou výškou vyzkoušeli jako novináři na šotolinové trati rychlostních zkoušek Rally Sardinia a byla to úžasná jízda. Tento model s motorem 1.9 JTD přežil až do roku 2007, kdy už sedany po roce 2005 nahradily nové Alfy 159.

Žádná další Alfa Romeo „stopadesátšestku“ počtem vyrobených kusů nepřekonala. Na český trh v roce 1998 vstoupila Alfa Romeo 156 s cenou 629 000 Kč (šestnáctistovka) až 899 000 Kč (šestiválec 2,5 litru), za perleťovou barvu Nuvola se připlácelo 49 000 Kč a kožený interiér Momo byl za 45 000 Kč.

Reklama

Načítám