Článek
Automobilové kategorie se v průběhu let mění a s tím i zákaznické preference. Kdysi oblíbené sedany dnes postupně vymírají, stejně tak segment kabrioletů není tak bohatý, jako kdysi býval. Postupně vymírají také velkoprostorové vozy a konkrétně malá MPV v Evropě už definitivně vymřela. A jak to bývala kdysi oblíbená kategorie!
Inspirace Japonskem
Trend na evropských trzích v podstatě zahájila Toyota, a to uvedením Yarisu Verso, který se spolu s výchozím Yarisem první generace stal evropským Autem roku 2000. Proti výchozímu městskému hatchbacku dostal Yaris Verso zvýšenou karoserii a prodloužený rozvor. Výsledkem byl skvěle obestavěný vnitřní prostor, díky čemuž se do auta s délkou jen 3,88 metru vešlo po sklopení zadních sedadel jízdní kolo.
Japonská automobilka se inspirovala na domácím trhu, kde takoví malí praktici byli léta oblíbení – ostatně třeba v přecpaných ulicích Tokia je co nejmenší auto s co největší kabinou nutností. Yaris se však přizpůsobil evropskému vkusu.

Nissan Note patřil mezi průkopníky malých MPV na evropských trzích.
Malý velkoprostorový vůz se dobře prodával, a tak na něj rychle reagovali další výrobci. Konkrétně šlo třeba o Opel, který v roce 2000 začal nabízet Agilu. Německá automobilka přitom vsadila na spolupráci se Suzuki, protože Agila byla přeznačkovaný Wagon R+, dobře známý i z českého prostředí.
Nástup malých MPV
Tohle ale byl spíše předvoj největší expanze malých MPV, navíc šlo o miniaturní vozy. Typická MPV segmentu B byla přece jen větší než Agila či Yaris Verso.
Typickým představitelem byl Opel Meriva, který následoval jen tři roky po Agile. S délkou čtyři metry byla Meriva o půl metru delší než menší sourozenec. Auto popisované jako mini MPV se inspirovalo praktičností větších velkoprostorových vozů, konkrétně tehdejší Zafirou. Takzvané řešení FlexSpace umožnilo posouvat zadní sedadla v podélném směru nebo je sklopit do podlahy.

Opel Meriva patřil mezi průkopníky malých MPV, když použil některé prvky z větších velkoprostorových aut.
To byla éra největší slávy segmentu, kdy se nabídka rychle rozšiřovala. Z Japonska dorazily Honda Jazz nebo Nissan Note, v Evropě vznikly Renault Modus či Fiat Idea a jeho prémiovější sourozenec Lancia Musa. Z Koreje zase přijel Hyundai Matrix.
Segment malých MPV v roce 2006 obohatil také zástupce Škodovky, model Roomster. Pro rodinně zaměřenou značku bylo takové auto logickou volbou, byť se dlouho tvrdilo, že v Boleslavi malé MPV nechystají. Tehdy konzervativní značka nicméně vsadila na nezvykle pojatý automobil, díky nafouklým zadním partiím s netradičním bočním prosklením.

Škoda Roomster zaujala nezvyklým stylem.
Prvních deset let nového tisíciletí bylo pro tyto vozy zlatým obdobím, kdy se jim věštila zářná budoucnost, i proto přicházely další a další takové automobily. Jen třeba James May byl skeptik, když už v roce 2004 napsal v jednom ze svých článků pro The Telegraph, že mini MPV nejsou ničím jiným než jinak navrženým hatchbackem, který jen nabízí více prostoru nad hlavou, úložný prostor na drobnosti a třeba posuvné zadní sedačky.
Druhá generace nastupuje
Sami výrobci ale měli jiný názor, byť někteří se segment rozhodli ozvláštnit. Ještě kolem roku 2010 přicházely zajímavé novinky. Zatímco Opel tehdy uvedl na trh druhou generaci Merivy, která narostla a využila nezvyklou koncepci s proti sobě otevíranými dveřmi, Ford do segmentu vstoupil s B-Maxem, který byl ještě zvláštnější. Kvůli praktičnosti mu zcela chyběly B-sloupky a zadní boční dveře byly posuvné. Renault zase v rámci faceliftu Modusu uvedl jeho prodloužené provedení Grand Modus.

Hyundai ix20 byl zvlášť na českém trhu populární, a to i ke konci životního cyklu.
Byli tu i noví Korejci, kteří tehdy v Evropě razantně expandovali. Hyundai začal prodávat ix20 jako náhradu za Matrix, která se v dalších letech stala nejpopulárnějším MPV na českém trhu vůbec, a to i díky výrobě v Nošovicích. Kia nabídla Vengu využívající shodný technický základ.
Trend se obrací
Jenže trend se začal obracet. Konkrétním příkladem byl Renault, který se malé MPV Modus rozhodl nahradit prostřednictvím malého SUV Captur. Ve stejné době nabídl přímého konkurenta i Peugeot ve formě první generace 2008.
A tahle SUV se ukázala jako trefa do černého. Zatímco Modus v pozdější fázi životního cyklu se už moc dobře neprodával, Captur se stal hitem.
To alianční partner Renaultu, automobilka Nissan, tak odvážná nebyla. Malé SUV ve formě Juku Nissan úspěšně nabídl už dva roky před Renaultem a jeho Capturem, v nabídce však ponechal i malé MPV Note. To však v druhé generaci zdůrazňovalo, že se přiblížilo klasickým hatchbackům.

Citroën C3 Picasso se pro Evropu vyráběl v Trnavě.
Další automobilky ale spíše následovaly trend Renaultu a malá MPV nahrazovaly za městská SUV. Opel postupně Merivu nahradil Crosslandem, Citroën místo C3 Picasso nabídl C3 Aircross, B-Max pak postupně nahradil EcoSport, respektive později Puma. To Škoda Roomster v roce 2015 skončila bez přímé náhrady, až v roce 2019 dorazil podobně velký městský crossover Kamiq.
Dlouho se držel i Hyundai ix20, který se nakonec vyráběl až do roku 2019, kdy třeba na českém trhu byl pořád oblíbený pro jednoduchou techniku například mezi seniory. Nakonec ho ale také zastoupil městský crossover, model Bayon. Dlouho se držel i Fiat 500L jako náhrada za dřívější Ideu, který vydržel až do roku 2022.
Tržní trendy ale byly zkrátka jasné. Jestliže v roce 2011 se v Evropě prodalo přes 530 000 malých MPV, tehdy tvořila čtyři procenta trhu, v roce 2018 už to bylo méně než 135 000 prodaných vozů s tržním podílem méně než procento. Vedle nižšího zájmu za to samozřejmě mohla i zužující se nabídka.
Dnes už jsou malá MPV v Evropě zcela vymřelým druhem. Je tu sice třeba Honda Jazz, to už je ale spíše městský hatchback než malé MPV. Nissan Note se pak sice nadále prodává, do Evropy se však nedováží.
Byť v domovském Japonsku se modelu pořád vcelku daří, za loňský rok byl čtvrtým nejprodávanějším vozem na trhu. Ještě před ním byl podobně koncipovaný vůz Toyota Sentia. Zatímco tak na evropských trzích malá MPV vymřela, v Japonsku se jim stále daří. Tak třeba se jednou zase vrátí i na starý kontinent.