Článek
Na druhou stranu musíme přiznat, že jde o vůz skutečně jedinečný. Na známém aukčním portálu Bring a Trailer se totiž nedávno vydražila elegantní Tatra 87, která je prakticky ve stavu nového automobilu.
Historii Tatry 87 jsme se věnovali několikrát, například v tomto článku, v němž najdete spoustu zajímavostí a detailů, proto si ji připomeňme jen stručně.
První prototypy luxusního sedanu s proudnicovou karoserií vznikly v roce 1936, o dvě léta později už naplno běžela sériová výroba. Nakonec ve dvou sériích produkce dosáhla 3 023 kusů - z toho 1 652 exemplářů vzniklo po druhé světové válce. T87 totiž ve výrobě vydržela až do roku 1950.
Působivý design, odrážející snahu optimalizovat aerodynamiku, doplňuje zajímavá tatrovácká technika. Základ koncepce představuje centrální nosný rám, který se vzadu rozdvojuje do tvaru písmene Y. Zadní náprava je na dvou výkyvných poloosách, všechna kola jsou nezávisle zavěšena.
Pohonnou jednotku najdeme za zadní nápravou, samozřejmě se jedná o vzduchem chlazený motor. Třílitrový vidlicový osmiválec poskytoval maximální výkon 75 koní (55 kW) při 3 600 otáčkách za minutu a z T87 dělal nejrychlejší české (nebo chcete-li československé) auto své doby. Tatrovka však patřila dokonce i mezi nejrychlejší vozy světa - uváděná nejvyšší rychlost byla tehdy obdivuhodných 160 km/h, trvalá 135 km/h.
Exemplář, který se prodal v aukci na webu Bring a Trailer, byl jako nový dodán 7. listopadu 1941 do Prahy 7, a to vojenskému úředníkovi německého Wehrmachtu jménem Arnold Freiherr von Vietinghoff. Ten s ním údajně odjel na východní frontu.
A tam také tatrovka zůstala po válce, konkrétně byla ponechána na území dnešní Litvy. Vůz byl později objeven v nějaké stodole. Další osud T87 v popisu, který aukci doprovázel, nenajdeme, dočteme se v něm až o několikaleté renovaci českou společností Ecorra v Kopřivnici, která byla dokončena v roce 2024.
Vůz po ní výrazně prokoukl, což dokládají fotografie v inzerátu. Tatra 87 s vínovou karoserií a hnědým interiérem na snímcích vypadá jako nová. Od renovace limuzína ostatně najela jen přibližně 600 kilometrů.
Před aukcí se tatrovka nacházela v Německu, po dražbě pravděpodobně zamíří do Severní Ameriky. Nový majitel, který v aukci zaplatil 302 500 eur, tedy asi 7,38 milionu korun, k autu dostane certifikát pravosti z Technického muzea Tatra a litevské registrační doklady.






