Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Audi RS6 Avant – Kombík se zrychlením supersportu

Foto: Jakub Deml
21. 10. 2020

Dneska začneme výjimečně hádankou: Je to prostorný kombík, ale z nuly na sto zrychluje pod čtyři vteřiny, stejně jako vrcholné supersporty. Co to je? Pokud se jenom trochu vyznáte v autech, určitě musíte ihned vyhrknout odpověď „Audi RS6”. A máte pravdu!

Článek

Audi RS6 Avant je ikonou. Autem, za kterým se otočíte a zíráte na něj, dokud vám nezmizí z dohledu, a vaše partnerka mezitím nechápavě kroutí hlavou se slovy „Na co tak koukáš? Vždyť je to obyčejný kombík…” A vy víte, že není, ale vysvětlovat jí to nebudete. Stejně si ho totiž nejspíš nikdy nebudete moct dovolit.

Ta výše zmíněná chvilka, kdy tento vůz můžete obdivovat, bývá sakramentsky krátká. Tohle auto vám totiž zmizí z očí rychleji, než vůbec dokážete naplno otevřít pusu. Přesto jeho parametry znáte dokonale nazpaměť – benzinový osmiválec o objemu 4 litry, dvě turba, 600 koní, 800 newtonmetrů, zrychlení z nuly na sto za 3,6 sekundy a z nuly na dvoustovku za sekund 12. Ááááách…

Nová, v pořadí už čtvrtá generace RS6 je navíc na první pohled kompletně předělaná. Vzhled je ještě brutálnější než u předchozích generací, karoserie je nyní oproti standardní A6 téměř kompletně nová, původní zůstaly jen přední dveře, střecha a víko zavazadelníku. Auto působí mnohem agresivněji, robustněji a více rozkročeně než kdy dřív, však je také o 80 milimetrů širší než současná A6.

Nechybí obrovská kola a animace při zamykání

Nepřehlédnutelné jsou obrovské koncovky výfuku, výrazný difuzor, karbon-keramické brzdy s velkými leskle červenými brzdovými třmeny nebo karbonové doplňky, jako je přední spoiler, boční přívody vzduchu nebo vsadky v prazích. Zaujmou také kompletně černá loga Audi i nápis RS6 v masce chladiče. A díky změně karoserie můžete mít nově až 22palcová kola tak jako námi testovaný kus.

Foto: Jakub Deml

Karoserie nové RS6 Avant je kompletně předělaná a působí agresivněji než kdy dřív

Když jsme u těch kol – ta jsou antracitově černá, sportovní a opravdu obrovská. Věřte nám, tyhle kola při parkování fakt o obrubník škrábnout nechcete… Kromě kol a výše zmíněných doplňků zaujmou také chytré HD Matrix LED světlomety s 32 vypínatelnými segmenty. Dálková světla jsou laserová, dynamické blinkry pak nechybějí vpředu ani vzadu. Zkrátka vrcholné technologie, kam se podíváte.

Světla navíc umějí zahrát pěknou animaci při odemknutí a zamknutí auta. Je to sice nepodstatná drobnost, ale potěší a ukazuje, do jaké společnosti vozů RS6 Avant patří. A další veselohra pak začne, když o chvilku později stisknete uvnitř startovací tlačítko. Z výfuků vám na moment zahraje skladba, která potěší snad každého automobilového fanouška. Hutný a výrazný zvuk dává tušit, s kým máte tu čest.

Interiér plný technologií

V interiéru se pak snoubí sportovní charakter s luxusem, vše je hezky přehledné, elegantní a z kvalitních materiálů. Jak už je u Audi zvykem, na palubní desce najdeme hned dva displeje infotainmentu nad sebou. Ten horní má úhlopříčku 10,1 palce a ovládáme přes něj například navigaci, multimédia nebo obecné nastavení vozu, menší spodní má pak 8,6 palce a slouží k ovládání klimatizace a vyhřívání či k zadávání textu. Na horním displeji si navíc můžeme zobrazit tzv. RS menu se zobrazením aktuálního výkonu a točivého momentu, G-metru, měření času na kolo a systému monitorování tlaku a teploty v pneumatikách.

Sportovní volant je dole zploštělý a najdeme na něm i speciální tlačítko pro aktivaci tzv. RS módu, tedy toho nejostřejšího jízdního režimu, který si ale můžete individualizovat podle gusta. Sportovní sedadla mají poměrně slušnou boční oporu a jsou pohodlná. Že se jedná o ostrou RS variantu pak připomínají také například pedály z ušlechtilé oceli nebo červené prošívání, které najdeme po celém interiéru. Příjemné jsou osvětlené spony bezpečnostních pásů, a to zejména v noci.

Foto: Jakub Deml

V interiéru se snoubí luxus se sportovním charakterem

Uvnitř vozu vám dojde univerzálnost tohoto mimořádného auta. Stejně jako standardní Audi A6 Avant nabízí dostatek prostoru vpředu i na zadních sedadlech, kufr pak disponuje objemem 565 litrů, po sklopení zadní řady sedadel dokonce 1 680 litrů. Auto navíc i přes svůj sportovní charakter umí nabídnout dostatek pohodlí, v komfortním nebo eco režimu se při klidné jízdě chová velmi kultivovaně, na skvělé úrovni je také odhlučnění. K tomu přispívají například dvojitá akustická skla. I díky nim se vám vůbec nezdá, že po dálnici letíte třeba 200 km/h nebo i víc. Samozřejmě v Německu.

Ve výbavě najdete vše, na co si vzpomenete, včetně takových vychytávek, jako je noční vidění v podobě termokamery nebo audiosystém Bang & Olufsen s 19 reproduktory. Nechybí pak samozřejmě ani „běžnější“ výbava, jako je head-up displej, virtuální kokpit, navigace, 360° parkovací kamera, hlasové ovládání, bezklíčkový přístup, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, panoramatické střešní okno nebo vyhřívání čelního skla. Aby ne za více než 4,5 milionu korun…

Foto: Jakub Deml

Špičkové audio Bang & Olufsen najdete v ceníku příplatkové výbavy za 183 tisíc korun. Ale hraje pěkně, o tom žádná

Na bezpečnost v námi testovaném voze dbají asistenční systémy, jako je adaptivní tempomat s funkcí Stop, asistent jízdních pruhů, nouzové brzdění, asistent hlídání mrtvého úhlu, systém rozpoznávání dopravních značek, parkovací asistent, asistent výjezdu z parkovacího místa nebo již zmiňovaný asistent nočního vidění v podobě termokamery.

Audi RS6 vyzývá k rychlé jízdě

Ale hurá za volant, k tomu tohle auto totiž už z dálky vybízí. Dá se s ním jezdit zcela klidně a rozvážně, odvezete s ním bezpečně a pohodlně rodinku na chalupu i tchýni k lékaři. Když se ale nemusíte krotit, je to mnohem větší zábava.

Při každém sešlápnutí plynového pedálu k podlaze se v dynamickém režimu dostaví návykové agresivní burácení osmiválce, které podporují ještě otevřené klapky v obou výfucích. Auto zrychluje neuvěřitelně rychle, tělo vám zamáčkne do kožené sportovní sedačky a rychlost, kterou během několika sekund naberete, vám zatají dech. Uvolníte nohu z plynu, vydechnete, auto si spokojeně zaprská do výfuků a vy víte, že to za chvíli uděláte znovu. A pak zase. S tímhle autem prostě nechcete jezdit pomalu.

Foto: Jakub Deml

Sešlápnete plyn a během chvilky letíte astronomickou rychlostí

Přítomnost mild-hybridní technologie je nejvíc znát v eco-režimu, kdy elektřina znatelně pomáhá při rozjezdech a navíc nechává auto plachtit s vypnutým motorem kdykoliv je to možné. V tomto režimu je pak možné atakovat hodnoty spotřeby kolem deseti litrů na sto kilometrů. V běžném jízdním režimu se budete pohybovat někde mezi 12 a 20 litry, to podle stylu jízdy. Pokud pojedete delší dálniční trasu, na 11 či 12 litrů na sto kilometrů se dostanete, pokud za to budete ale naopak pořádně tahat, spotřeba přes 20 litrů na sto také není problém. Na druhou stranu, když si kupujete auto s výkonem 600 koní, tak se s ním nechcete po většinu času jen ploužit a na nějakou tu korunu za benzin nesmíte hledět.

Podvozek spolupracuje na jedničku

Pozitivní zprávou je, že RS6 Avant není jen nabubřelý mastodont, který to natře všem jen v přímce, ale umí i zatáčet. Příplatková výbava obsahuje takové vychytávky, jako je sportovní diferenciál, progresivní řízení nebo natáčecí zadní kola. Ta se při nižších rychlostech natáčejí protichůdně proti přední nápravě, čímž dochází ke zkrácení průměru otáčení. Při vyšších rychlostech pak dochází ke stejnosměrnému natáčení obou náprav.

Sportovní podvozek, který je oproti standardní A6 snížen o 20 milimetrů, je vybaven ocelovými pružinami a třístupňově nastavitelnými tlumiči, které jsou diagonálně vzájemně propojeny. Při rychlém průjezdu zatáčkou ovlivňují ventily průtok oleje v tlumiči vnějšího předního kola, a to tak, že minimalizují nežádoucí náklon karoserie v příčném i podélném směru. Výsledkem je, že můžete řezat zatáčky sebevíc a auto se vůbec nenaklání, což dodává průjezdům na jistotě.

Foto: Jakub Deml

Zadní kola jsou s RS Dynamic paketem natáčecí

Ačkoliv je podvazek nastaven sportovně, duši z vás na rozbité české okresce nevytřese a nerovnosti filtruje s přehledem. Jistotu vám RS6 dopřává snad na všech typech silnic, na německé dálnici možná oceníte příplatkovou zvýšenou maximální rychlost 305 km/h, při předjíždění na okresce zase přijde vhod brutální zrychlení, které je k dispozici v širokém spektru otáček. Vážně, s tímhle autem předjíždíte, navzdory dvoutunové hmotnosti, jako s nadupanou motorkou, a to i z nízkých rychlostí. A když pak potřebujete tohle monstrum zkrotit a co nejrychleji zastavit, můžete se spolehnout na obrovské karbon-keramické brzdy (k dispozici za příplatek 271 tisíc korun), které nevadnou, ani když jim dáváte pořádně za uši.

I když se v RS6 po silnicích pohybujete opravdu svižně, auto se chová velmi jistě a předvídatelně. Svou zásluhu na tom jistě má pohon všech kol, který je distribuován v poměru 40:60 ve prospěch zadní nápravy, ale také rozkročenější stavba vozu, kdy je RS6 o 80 mm širší než běžná „á-šestka” a na silnici je to při jízdě znát. Díky tomu všemu výše popsanému je nová RS6 řidičsky nejlepší ze všech dosavadních generací tohohle superkombíku a ti, kteří už předešlé „er-es-šestky” řídili, vědí, že to nebylo vůbec špatné už předtím.

Zkrátka pokud chcete sportovní auto i praktický kombík v jednom a nemáte hluboko do kapsy, je tohle nejspíš ta nejlepší volba, kterou máte. Jasně, nedostanete tu lehkost a hbitost, kterou vám nabídnou subtilnější sportovní vozy, ani tolik zábavy jako s nadopovanou zadokolkou, zato budete ale zcela jistě nejrychlejší široko daleko. A to klidně i s naloženým kufrem na víkendové chalupaření. A nevýhody? Snad jedině ta cena a velké množství výbavy za tučný příplatek.

RS6 není žádná lidovka, to ví každý obdivovatel tohoto mimořádného auta. Nový vůz začíná na cenovce 3 128 900 Kč a nabídka příplatkové výbavy, která je k dispozici, je opravdu dlouhá. V námi testovaném voze dokázala příplatková výbava přihodit k základní ceně skoro dalších 1,5 milionu korun. Celková cena našeho zapůjčeného vozu se tak vyšplhala na závratných 4 552 000 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový vidlicový osmiválec, čtyři ventily na válec, uložený vpředu podélně, mild-hybrid
Zdvihový objem3 996 cm3
Výkon441 kW (600 koní) při 6 000 až 6 250 ot./min.
Točivý moment800 Nm při 2 050 až 4 500 ot./min.
Plněnípřeplňování dvěma turbodmychadly
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 150 kg
Akcelerace 0-100 km/h3,6 sekundy
Maximální rychlost305 km/h
Spotřeba (kombinovaná)12,5 l/100 km
Objem palivové nádrže73 litrů
Kola a pneumatiky285/30 R22
Rozměry (délka/šířka/výška)4 995/1 951/1 460 mm
Rozvor2 929 mm
Objem zavazadlového prostoru565 litrů

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.