Hlavní obsah

První dojmy: Audi RS Q8 – SUV, které dělá dojem

Foto: Audi
17. 12. 2019

Tahle recenze bude hodně o emocích, o dojmech. Ostatně tak se i tahle rubrika jmenuje – první dojmy. A tohle auto je z velké části také o emocích, zkrátka dělá dojem všude, kam přijede. Takže přivítejte Audi RS Q8 – SUV, které dělá dojem.

Článek

Začátek prosince je na španělském ostrově Tenerife ideální pro testování aut. Dole u moře si užíváte teploty nad dvacet stupňů Celsia, nahoře v sopečných horách pak ale místy potkáte mlhu, déšť, dokonce i sníh. Nic, s čím by si SUV od Audi neporadilo.

A když mluvíme o SUV od Audi, nemyslíme tentokrát tak úplně obyčejné „esúvéčko“, ale to s písmeny RS před názvem modelu. Audi RS Q8 je úplnou novinkou ingolstadtského výrobce a jedním z nejvýkonnějších SUV na světě. Nedávno pokořilo rekord ve svém segmentu na slavném Nürburgingu, s časem 7:42:253 dokonce překonalo i pěknou řádku supersportů. Jak je to vůbec možné?

Tohle ostré SUV skrývá pod kapotou naprosto brutální benzinový twin-turbo motor V8 o objemu 4,0 litru, který disponuje 441 kW (600 koní) výkonu a hned 800 Nm točivého momentu. Ano, je to ten samý, který najdeme i v nové RS6 Avant. Z nuly na sto zvládne tohle SUV za 3,8 sekundy a omezovač zakročí až v rychlosti 305 km/h. To ujde, ne? A aby vás RS Q8 nesežrala zaživa, disponuje mild-hybridní technologií, která umožňuje vozu plachtit na volnoběh, či funkcí vypínání poloviny válců ve chvílích, kdy nejsou třeba.

Vzhledově se RS Q8 od svých běžnějších bratříčků v podobě Q8 a SQ8 příliš neliší. Nechybí ale samozřejmě klasické RS prvky v podobě mohutných výfuků, velkých sportovních kol s karbon-keramickými brzdami a desetipístkovými brzdovými třmeny s logem RS nebo decentních spojlerů. Lemy podběhů jsou pak nepatrně víc vystrčené a jiný je i přední nárazník, který působí dynamičtěji než u „civilních” verzí.

Těšili jsme se na originální a krásnou zelenou barvu vozu, s kterou automobilka RS Q8 představila na prvních fotografiích, ta však bohužel na Tenerife chyběla. Místo ní jsme měli k dispozici poněkud usedlejší, ale elegantní barvy v podobě šedé, stříbrné a modré. Ty se ale stejně budou nejspíše prodávat více než výrazná zelená, s níž chce přijet na schůzku s obchodním partnerem asi jen málokdo.

Foto: Audi

Atraktivní zelenou barvu laku jsme na Tenerife k dispozici neměli, museli jsme si vystačit s obyčejnější šedou, stříbrnou nebo modrou

Vnitřek vozu nepřekvapí, stejně jako zevnějšek se ani interiér příliš neliší od Q8 či SQ8. Vlastně jde jen o detaily. Na volantu, sedadlech a prazích najdeme logo RS, volant je potažený příjemnou černou Alkantarou, na přístrojové desce a ve výplních dveří je karbon a v infotainmentu najdeme tzv. RS monitoring, tedy zobrazení řady technických údajů, například ukazatele přetížení nebo teploty jednotlivých komponentů vozu. Nic okázalého, přesto dává interiér jasně najevo, v čem sedíte. Ve voze, kterému není cizí ani slovo luxus, ani sport.

A jak se tedy s RS Q8 jezdí? Jasně, že se s tímhle autem dá jezdit i normálně. Ostatně sami zástupci automobilky zdůrazňují, že chtěli, aby to bylo auto pro každodenní používání. Ale obvzlášť tady, na nekonečných zakroucených silničkách Tenerife, na kterých nenajdete, na rozdíl od Česka, jedinou záplatu, by to byla snad i škoda. Při každém výjezdu ze zatáčky nebo z obce mi tak noha na plynu těžkne, tělo se zařízne do perfektně tvarované sedačky, z výfuků se dere masivní, i když poměrně kultivovaný zvuk a na tváři se mi protahuje úsměv od ucha k uchu. Jsou tu zase ty emoce, o kterých jsem mluvil na začátku.

Foto: Audi

Dokonalé silnice ostrova Tenerife vybízejí k tomu RS Q8 trochu prohnat

Dokonale hladké silnice ostrova Tenerife navíc disponují řadou úzkých soutěsek a krátkých tunelů. To jsou ta místa, která vás donutí přibrzdit, stáhnout okénka, na volantu zvolit nejostřejší a plně individualizovatelný režim RS2 a za mírného, pro spolujezdce možná trochu děsivého, chichotu „dát plnej”. „Jako malej kluk,” řekla by maminka. A Gréta by mě za tohle nejspíš proklela do horoucích pekel.

A proč tohle všechno? Jak už bylo řečeno v úvodu, tohle auto je zkrátka o emocích. Nikdo si ho nekoupí proto, aby s ním jezdil na spotřebu pro rohlíky. Chcete ho proto, abyste si s ním vyhráli, nehledě na prohlášení výrobce o každodenní praktičnosti. Výkon a zrychlení vozu jsou doslova brutální a kupodivu se auto nezalekne ani zatáček. Díky natáčení zadní nápravy a aktivním stabilizátorům jakoby snad ani nevážilo 2,3 tuny. Do zatáček se hrne takřka s lehkostí ostrého hatchbacku, bez naklánění a s jistotou. A to za situace, když to přeženete s nájezdovou rychlostí. Neuvěřitelné.

Lehce překvapený jsem byl ze zvuku vozu. Tak nějak jsem očekával, že tahle bestie bude znít jako hromobití. V dnešní době, kdy i vozy s dvoulitrovými čtyřválci řvou zásluhou reproduktorů leckdy jako supersporty, jsem čekal v případě opravdového osmiválce s logem RS na kapotě pořádné divadlo. To se ale nekoná, zvuk není přehnaně přiživovaný a na předních sedadlech v kabině vozu je i v dynamickém režimu poměrně kultivovaný. Neprobudí půlku ulice, ale je opravdový. A to se v dnešní době cení.

Foto: Audi

Výfuky vypadají monstrózně a zvuk, který se z nich line, je opravdový

Po návratu ze Španělska se mě v souvislosti s tímto vozem pár lidí zeptalo na spotřebu. Její rozptyl je velký. My jsme byli během našeho dovádění v nekonečných stoupáních tenerifských kopců schopni jezdit i za 25 litrů na sto kilometrů. Když jsme se ale přesouvali dálnicí po pobřeží a nikam nechvátali, svítila nám na palubní desce i hodnota 7,5 litru na sto. Podle všeho je ale v běžném provozu reálné jezdit s průměrnou spotřebou mezi 12 a 15 litry na sto kilometrů.

A jak to celé zhodnotit? Musím se přiznat, že obecně nejsem příliš velkým fanouškem předopovaných SUV, tomuhle se ale jen těžko něco vytýká. Čekal jsem, že kvůli velké hmotnosti bude auto tak trochu těžkopádné a neohrabané v zatáčkách, díky výše zmíněným vychytávkám v podobě natáčecí zadní nápravy, aktivních stabilizátorů a přehršle výkonu to ale neplatí. Tohle auto jakoby zkrátka místy šlo proti fyzikálním zákonům.

Audi RS Q8 své místo na trhu bezesporu má, i když není zdaleka pro každého. Za což bude z velké části moct určitě i pořizovací cena, která by měla na tuzemském trhu startovat na 3 395 900 korunách včetně DPH za verzi v základní výbavě. Přesto se očekává, že by se na našem trhu mohly každoročně prodat nižší desítky těchto aut. A noví majitelé určitě nebudou litovat.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama