Hlavní obsah

Testy: Audi e-tron 55 quattro – pravé Audi, jen elektrické

Foto: Jakub Deml
14. 8. 2019

Jsem moc rád, že žiju v České republice – už jen proto, že je to všude kousek. Celou republiku přejedete od západu na východ za půlden, a kdybyste se trochu snažili, z jednoho konce na druhý byste klidně mohli natáhnout prodlužovačku. Což se s elektrickým autem zatraceně hodí…

Článek

Audi e-tron ale dokáže strach z omezeného dojezdu slušně zmírnit. Při plném nabití baterií o kapacitě 95 kWh totiž nabízí papírových 411 km (v reálu je to spíš 320-350, protože si určitě necháte nějakou rezervu a také se nedoporučuje dojíždět baterie „do sucha“), což by teoreticky mohlo stačit na cestu z Prahy až do Ostravy. Pořád to není žádný zázrak, ale oproti dřívějším elektromobilům je to pokrok.

Foto: Jakub Deml

Chybějící koncovky výfuku dnes nejsou ničím neobvyklým, většina aut je důsledně maskuje. Jenže e-tron je vůbec nepotřebuje

Zvlášť, když stačí zastavit u DC 50 kW nabíječky a za méně než půl hodinky máte nasosaných dalších 100 km. A až se v ČR rozvine modernější technika nabíjení (první superrychlé nabíječky se již staví), půjde to ještě rychleji: e-tron zvládne až 150 kW, které dobijí dojezd 200 km za 20 minut. Přesto vás e-tron, stejně jako každý jiný elektromobil, přinutí trochu změnit návyky – jezdit citlivěji, cesty plánovat s mapou dobíjecích stanic a možná změnit oblíbené obchody nebo kavárnu podle toho, kde mají nabíječku.

Foto: Jakub Deml

Audi e-tron zvládne nabíjení až 150 kW, které přifouknou 200 km dojezdu za 20 minut. Takhle rychlé nabíječky se v ČR ale teprve začínají budovat

To je však jediné, v čem se budete muset e-tronu přizpůsobovat, jinak je to klasické moderní Audi – sebevědomý vzhled s propracovanou grafikou LED světel, nádherný interiér plný špičkových materiálů a záplava sofistikované techniky. K tomu e-tron přidává i solidní praktičnost danou koncepcí typu SUV: za volantem máte skvělý přehled, celá posádka má dost místa a kufr nabízí skvělých 600 litrů. Je to vymyšlené právě tak, aby si majitelé Audi při přechodu na e-tron nemuseli na nic nového zvykat a aby jim auto přirozeně zapadlo do života. Přesto je pár překvapení čeká...

V první řadě to, že e-tron jezdí mnohem příjemněji než jakékoliv jiné Audi. O pohon se starají dva elektromotory (po jednom na každé nápravě, to znamená, že e-tron má pohon všech kol), jejichž 408 koní a 664 Nm máte k dispozici na lusknutí plynového pedálu. Dynamika je skvělá (stovka za 5,7 sekundy hovoří za vše) a reakce jsou v běžných rychlostech bleskové, což z předjíždění nebo připojování do pruhů dělá naprostou hračku. Příval akcelerace navíc nepřerušuje řazení převodovky, takže je to jako sedět ve startujícím dopravním letadle.

Foto: Jakub Deml

400 koní je 400 koní, a je jedno, odkud pocházejí. V elektromobilu jsou navíc zcela tiché a vždy připravené ke cvalu

Akorát bez toho hluku, protože e-tron je naprosto tichý. A nejde jen o to, že neslyšíte motor, vy neslyšíte ani žádné jiné typické zvuky, které by v tom tichu rušily – žádný aerodynamický hluk, žádný hluk od kol ani žádný hluk z okolí. Navíc se vezete v báječném pohodlí, adaptivní vzduchový podvozek e-tronu je totiž naladěný na pohodovou plavbu (svou roli hraje i hmotnost 2,5 tuny) a nenechá se rozhodit žádnými hrboly nebo výmoly. V e-tronu jste prostě jako v bezpečném kokonu, kde na vás nikdo a nic nemůže. Tohle je skutečný luxus, který čekáte od auta s prémiovou cenovkou!

A jistě taky čekáte nějakou tu technickou vychytávku. E-tron je jako každé moderní Audi vybavený digitální přístrojovkou, dotykovým infotainmentem s širokými možnostmi konektivity a online službami, doplňkovým dotykovým displejem sloužícím jako ovládání klimatizace nebo prostor pro psaní příkazů a samozřejmě taky dlouhým seznamem sofistikovaných jízdních asistentů, které ulehčují řízení a kryjí vám záda. A nos. A boky. Pro jistotu.

Ale to inženýrům od Audi asi nepřišlo dost technofetišistické, takže přišli s jedním zcela novým prvkem – virtuálními zpětnými zrcátky, tedy kamerami s displejem ve dveřích, které nahradily klasické sklo. Vypadají hodně sci-fi a je to určitě jeden z důvodů, proč po e-tronu lidi tolik koukají (spolu s tou krásnou šmoulí modrou). Z praktického hlediska přinášejí lepší obraz za horších světelných podmínek (stmívání, déšť atd.) a výraznější světelnou signalizaci (blikání a upozornění na auta v mrtvém úhlu), jenže jejich displeje jsou menší než klasická zrcátka, a umístěné ještě o trochu víc mimo zorné pole řidiče (navíc musíte přeostřit). Co se týče chlubení přátelům, jsou virtuální zrcátka naprosto nepřekonatelná, nás ale v této podobě ještě zcela nepřesvědčila. Zvažte si, jestli vám stojí za příplatek 45 tisíc.

Foto: Jakub Deml

Nejdiskutovanější inovací e-tronu jsou virtuální zpětná zrcátka – jedni je milují, druzí je zatracují. Za chvilku si na ně zvyknete, ale e-tron můžete mít i bez nich

Daleko důležitější inovací je inteligentní rekuperace. E-tron totiž nemá klasický e-pedál (čili silné regenerativní brzdění po puštění pedálu plynu), jako má třeba i3, Leaf nebo I-Pace (auto pak řídíte většinu času jen pedálem plynu, na brzdu šlapete jen v nouzi). Místo toho po puštění plynu normálně plachtí a rekuperaci ovládáte vy pedálem brzdy, nebo vám pomůže radar (detekuje auto před vámi), kamera (sleduje značky rychlostních limitů podél silnice) nebo GPS (vychází z mapových podkladů). E-tron tak automaticky něžně dobrzďuje před každým pomalejším autem, před dálničními omezeními, před značkou začátku obce nebo dokonce před kruhovým objezdem – čili přesně v těch momentech, kdy byste sami šlapali na brzdu. Může to znít jako omezování, ale fakticky to řidiči šetří práci a bateriím energii. A kdyby vás to přece jen štvalo, kdykoliv to můžete vypnout.

Audi e-tron je skutečně fascinujícím autem. Přináší skvěle zpracovaný technologický pokrok, přitom se používá stejně snadno jako jakékoliv současné konvenční Audi. Přináší řadu výhod, především v oblasti komfortu řízení a jízdy, ale samozřejmě i typické nevýhody elektromobilů – není to auto pro každého. Ale ti, kterým zapadne do života a pořídí si ho, si e-tron skutečně zamilují.

Jednou z typických nevýhod elektromobilů je cena – a e-tron se základní cenovkou 2 122 900 Kč (příplatky ji pak vyšroubovaly na necelé tři miliony!) to jen potvrzuje. Pro srovnání, podobně velkou a rychlou SQ5 pořídíte za 1,9 milionu Kč. Audi také brzy nabídne lacinější verzi e-tron 50 quattro s výkonem 300 koní a dojezdem 300 km. Cena ještě nebyla oficiálně oznámena.

Technické údaje
Motor2x asynchronní elektromotor, po jednom na každé nápravě
Výkon300 kW (408 k)
Točivý moment664 Nm
Převodovkajednostupňová
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 490 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,7 s
Maximální rychlost200 km/h (el. omezeno)
Dojezdaž 411 km (WLTP)
Kapacita baterie95 kWh
NabíjeníDC až 150 kW (konektor CCS Combo), AC 22 kW (Mennekes)
Rozměry (délka/šířka/výška)4 901/1 935/1 616 mm
Rozvor2 928 mm
Objem zavazadlového prostoru600 l
autowebAUTOWEBaUtOwEb