Hlavní obsah

Asymetrické dveře: praktičnost, úspora, nebo dekadence?

Foto: Škoda Auto

Podivná karoserie, nebo chybějící dveře? To jsou asymetricky laděné automobily současnosti i nedávné historie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V automobilovém světě hraje důležitou roli design, který jde v ruku v ruce se symetrií. Jsme zkrátka zvyklí, že vozy mají určitý tvar a počet dveří sedících ke karoserii. Jenže najdou se i takové kousky, které se vymykají normálu a nejde jen o divoké koncepty. Podívejte se s námi na výběr vozidel s asymetrickými dveřmi.

Článek

Auta mají dnes různorodé tvary, ať už jde o ostré, kulaté, hranaté nebo elipsovité linie, stejně poznáte, že jde o námi milované automobily. K nim se pojí i určitý počet dveří, mnohdy vázaný symetrickým designem, jenže co když někdo zboří zavedené konvence? Pak vzniknou koncepty i sériové modely s asymetrickými dveřmi. O jaké vozy například jde, to prozradí následující řádky.

Honda S-MX

Skutečně kompaktní MPV se na tokijském autosalonu objevilo už v roce 1995. Pod jeho kapotou pracuje dvoulitrový čtyřválec bez technologie VTEC a poháněná je buď přední náprava, nebo všechna čtyři kola. Absenci jedněch dveří výrobce zdůvodnil bezpečností, respektive zamezení vystoupení členů posádky do provozu.

Foto: Honda

Kompaktní MPV nabídlo benzinový dvoulitr a jen troje nástupní dveře

O S-MX se zajímala také tuningová společnost Mugen, která si pro něj připravila soubor dílů zahrnující například karosařinu, výfuk, kola nebo zavěšení.

Foto: Mugen

O auto se zajímala i společnost Mugen a vytvořila pro něj pár tuningových dílů

Ford Fiesta Urba

Tento koncept představený v roce 1989 demonstroval využití typického městského vozu. Mimo chybějících dveří na jedné straně se auto mohlo pochlubit vestavěnou lednicí v kufru, parkovacími pomocníky a chytrými odkládacími přihrádkami. Tomu říkáme ideální nákupní taška!

Foto: Ford

Čtyřdveřová (namísto běžné pětidveřové) Fiesta Urba je prototyp ryze městské nákupní tašky, která má v kufru vestavěnou lednici

MINI Clubman

Tenhle praktický kombík značky MINI na první pohled nedává znát, že na jedné straně schovává malinké protisměrné dveře navíc. Jejich smysl je prostý, usnadňují nastupování do druhé řady sedadel.

Foto: MINI

Clubman vypadá na první pohled jako bežné auto značky MINI

Foto: MINI

Tedy do doby, než otevřete dveře na pravé straně

Fiat 500e

Nedávno představený elektrický Fiat 500 se blýsknul další vychytávkou, a to dveřmi navíc na jedné straně. Důvod je totožný jako u Clubmanu výše, jde tedy o usnadnění nastupování dozadu.

Foto: Fiat

Nový elektrický Fiat 500 je poměrně roztomilý

Foto: Fiat

A má troje dveře, kvůli snadnějšímu nastupování

Qoros K-EV

Na konstrukci podivného auta Qoros K-EV, které debutovalo před třemi lety v Šanghaji, spolupracoval švédský výrobce superaut Koenigsegg. Tento elektrický koncept s výkonem 1 305 koní, dojezdem 500 kilometrů a zrychlením z nuly na sto za 2,6 sekundy se měl začít opravdu vyrábět, ale kde nic, tu nic.

Foto: Qoros

Qoros K-EV debutoval v roce 2017 v Šanghaji

Karbonový monokok doplňují skutečně divoké dveře, na jedné straně klasické a posuvné, na druhé straně jen jedny výklopné.

Foto: Qoros

Na elektrickém SUV spolupracoval rovněž švédský Koenigsegg

Renault Eolab

Jedna z francouzských předzvěstí budoucnosti se představila v roce 2014 na pařížském autosalonu jako plug-in hybridní Renault Eolab. Vůz s hmotností pod jednu tunu spojoval 75koňový litrový tříválec a 54koňový elektromotor, který čerpal energii z baterií o kapacitě 6,7 kWh, což mělo vystačit na 65 kilometrů bezemisní jízdy. Velikostně prototyp odpovídá Renaultu Clio, jen mu chybí jedny dveře.

Foto: Renault

Plug-in hybrid Renault Eolab proporčně odpovídá modelu Clio

Foto: Renault

Jen mu chybí jedny zadní dveře

Škoda Roomster

Tuhle rodinně zaměřenou Fabii si pamatujete asi všichni a mnozí ji máte dokonce doma. Řeč je o praktickém a utilitárním modelu Roomster, který se nedočkal svého nástupce. Pamatujete si však jeho koncept? Ne? Tak se podívejte na fotky, na straně řidiče mu chybí jedny dveře.

Saturn SC

Přijde vám kupé Saturn SC ošklivé? Inu, nejste sami. Poměrně kontroverzní příď je doplňována podobně osobitou zádí, takže asi nikoho nepřekvapí, že na straně řidiče otevíráte jen vrata od stodoly, zatímco na místě spolujezdce najdete ještě výpomocná protisměrná dvířka. Opět kvůli snadnějšímu nastupování.

Foto: Saturn

Saturn SC působí jako osobité kupé

Foto: Saturn

A má malé dveře navíc

Hyundai Veloster

Tohle je jedno z mála moderních aut, které se drží konceptu hatchback-kupé. Řidič tedy může do svého křesla pohodlně vklouznou díky širokým dveřím, zatímco posádka na druhé straně vozu má k dispozici dvoje dveře standardní velikosti.

Foto: Hyundai

Modelu Hyundai Veloster jako jednomu z mála systém dveří 3+1 sluší

Předmětné konstrukci jsou uzpůsobeny rovněž středové sloupky, a kdyby se vám za auto někdo smál, můžete být v klidu. Stačí sáhnout po sportovní variantě Veloster N a ukázat mu, zač je toho severoamerický Korejec.

Foto: Hyundai

Sportovní Hyundai Veloster N je severoamerickým ekvivalentem našeho i30 N

Automobily s asymetrickými dveřmi se tedy vyráběly a stále (minoritně) vyrábí kvůli praktičnosti, nicméně nikdo z výrobců také nepřiznal a nejspíš ani nepřizná, že absence onoho dílu něco málo ušetří i na výrobních nákladech.

V určitých případech jde o hezkou designovou kreaci, ovšem některé vozy absencí dveří vysloveně trpí. Znáte ještě nějaké jiné modely podobného ražení? Podělte se s námi o jejich názvy v komentářích pod článkem.

Reklama

Načítám