Hlavní obsah

Sebevražedné dveře – co to je a proč se jim tak říká?

Foto: Rolls-Royce

Sebevražedné dveře i přes ten hrozný název přímo lákají k nasednutí – zvlášť, když jde o Rolls-Royce

22. 12. 2018

Nemusíte před nimi schovávat prášky ani nůžky, nemusíte jim brát opasky ani tkaničky od bot, z mostu neskočí, a ani do rybníka se nepůjdou utopit – sebevražedné dveře nepodlehly depresím a nechtějí skoncovat se svým životem. Ale to neznamená, že by jej měly nějak zvlášť lehký…

Článek

Sebevražedné dveře je hovorový výraz pro automobilové dveře s panty vzadu – tedy protisměrné. Jsou vážně praktické: při nastupování se vám nepletou v cestě, máte široký přístupový prostor a do sedačky přímo zapadnete, při vystupování zase nohou vstupujete rovnou do volného prostoru. Velmi elegantní a prosté. Tedy do chvíle, kdy se za jízdy neotevřou…

Kdyby se protisměrné dveře za jízdy skutečně náhodou otevřely, hned by je vylomilo proudění vzduchu a posádka by mohla snadno vypadnout z vozu. A ne, že by se to v dřevních dobách motorismu, kdy karoserie byly měkké jako máslo za slunečného dne, zámky dveří jednoduché a bezpečnostní pásy hudbou budoucnosti, stávalo nějak zvlášť zřídka. Přesto jim nelze upřít styl, který u výrobců i zákazníků převládal nad hrozícím nebezpečím.

Škoda Superb, Rapid, Tudor, 935 Dynamic a další

Na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století byly protisměrné dveře velmi v módě, na které se svezla i česká automobilka Škoda. Přední pár dveří měl zadní uchycení u luxusního Superbu i obyčejného Tudoru, Popularu nebo Rapidu, sebevražedné dveře měla i aerodynamická 935 Dynamic. Postupně se však od tohoto řešení upustilo a všechny modernější škodovky už mají konvenční uchycení dveří.

Lincoln Continental

Čtvrtá generace luxusního amerického Continentalu nosila zadní pár sebevražedných dveří (navíc s bezrámovými okny) s velkou elegancí – úplně si představujeme, jak z nich vystupuje na chodník gangster v dokonale padnoucím černém obleku se samopalem Thompson v rukou. Dost by nás ale zajímalo, jak spolehlivě fungovaly sebevražedné dveře u čtyřdveřového kabrioletu, který nebyl vyztužený pevnou střechou ani B-sloupky (ty v autě překvapivě byly, ale pouze do výšky dveří). Konstruktéři Lincolnu však situaci nepodcenili a Continentalu pro jistotu dali kontrolku pootevřených dveří a centrální zamykání.

Pátá generace se vrátila ke klasické konfiguraci dveří, ale teď po půlstoletí chce nový Conti vrátit zadnímu páru sebevražedných dveří zašlou slávu. U nich už by nebezpečí vážně nemělo hrozit.

Mimochodem, byl to právě Continental čtvrté generace, ve kterém jel John F. Kennedy, když na něj byl spáchán atentát. Jisté je, že sebevražedné dveře v tom byly nevinně.

Foto: Wikipedia

Zadní protisměrné dveře Continetalu za smrt JFK tentokrát nemohly

Fiat 600 Multipla

Mrňavé „velkoprostorové“ auto, ve kterém jste díky motoru vzadu seděli za volantem přímo nad předními koly a s nosem na čelním skle, před nímž byla už jen silnice, je hodně zvláštní samo o sobě. Jenže ono mělo i sebevražedné dveře. Ty přední. Uchycené k B-Sloupku, stejně jako byly ty zadní otevírané po směru jízdy. Nejbizarnější ale je, že při délce 3,5 metru se dovnitř vešly 3 řady sedadel a 6 pasažérů!

Rolls-Royce Phantom a další

U Rolls-Royce udělali z dveří s temnou minulostí elegantní tradici – osobní řidič vystupuje z předních, normálně uchycených dveří (ze kterých ještě může vytáhnout deštník, pokud je třeba), a hned má po ruce kliku zadních dveří, které může snadno otevřít zámožné a/nebo velmi slavné posádce. Právě takové uspořádání má „základní“ Ghost, vlajková loď Phantom i první LUV Cullinan. Protisměrné otevírání předních dveří má však i kupé Wraith a kabriolet Dawn a Phantom Coupe/Drophead Coupe, které vyvolává otázku, jak při nasedání otevřené dveře zavřít – jsou totiž opravdu dlouhé a madlo je mimo váš dosah. Nebojte, nemusíte v kufru vozit sluhu. Stačí zmáčknout tlačítko a dveře se zavřou elektricky.

Mazda RX-8

Mazda u svého čtyřmístného kupé zjednodušila přístup na zadní sedadla párem protisměrných dveří (s integrovaným B-sloupkem) a otázku bezpečnosti vyřešila šalamounsky – aby nemohlo dojít k jejich nechtěnému otevření za jízdy, překrývají je dveře přední. Jinými slovy, dokud neotevřete přední dveře, nemůžete otevřít ty zadní. Což však trochu komplikuje i to chtěné otevření zadních dveří…

Stejný princip se objevil také u prvního MINI Clubman (které mělo asymetrické dveře se zadními dveřmi pouze na straně spolujezdce – snazší vystupování na chodník, a ne do silnice), Toyoty FJ Cruiser nebo Saturnu Ion kupé.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama