Hlavní obsah

A zase ty mlhovky... Kdy je zapnout a hlavně kdy je vypnout?

Foto: Shutterstock/ Trybex
5. 11. 2019

Vážně musíte svítit v koloně aut mlhovkami? Nebo je snad používáte k tomu, abyste si zvýšili společenskou prestiž? Proboha, mlhovky patří do mlhy a hustého deště a ne do města do kolony, kdy se všichni vidí.

Článek

Nadcházející zima je období, kdy se ráno (a někdy i celý den) setkáváme na silnicích s mlhou. Meteorologové považují za mlhu oblak, který leží bezprostředně nad zemí a výrazně omezuje viditelnost na vzdálenost nižší než 1 km, ale pro provoz na pozemních komunikacích je dohlednost na 1 km ještě zcela dostatečná a nejedná se o situaci, která by vyžadovala okamžité rozsvícení mlhových světel.

Problém ale nedělá řidičům mlhovky zapnout. Naopak. Jim dělá problém mlhovky zase vypínat. Každé auto má při tom na přístrojové desce poměrně výrazné kontrolky rozsvícených mlhových světel, a to těch předních i zadních. Takže snad každý vidí, že mu mlhovky stále svítí.

Jak to vidí zákon?

Než si popíšeme situace, kdy mlhovky používat a kdy je naopak zase nutné mlhová světla vypnout, připomeneme si § 32 zákona 361/2000 Sb., který se v rámci Zákona o provozu na pozemních komunikacích věnuje osvětlení vozidel:

(1) Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.

(2) Vozidlo musí mít za jízdy při snížené viditelnosti rozsvícena obrysová a potkávací nebo dálková světla, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu.

(3) Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

(4) Přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy.

(5) Činná plocha světel nesmí být zakryta nebo nadměrně znečištěna.

Zákon tak vlastně řidiči ukládá povinnost zapnout zadní mlhové světlo (tím musí být každé vozidlo na českých silnicích vybaveno) jen ve velmi specifických příkladech, tedy za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Použití předních mlhovek povinné není.

Kdy mlhovky zapnout? A kdy vypnout?

Jak tedy poznat, kdy je vhodná doba pro rozsvícení mlhovek? Řiďte se podle toho, jak vidíte ostatní auta. Jestli nemáte dostatečný rozhled daleko dopředu a máte problém na větší než bezpečnou vzdálenost rozlišit obrysy aut, už se to dá považovat za situaci, která mlhovky vyžaduje. A to neplatí jen pro mlhu, ale právě třeba pro hustý déšť.

Intenzivnější světlo mlhovek má ale také vedle výhod lepší viditelnosti v mlze nevýhody. Oslňuje. Takže pokud se na sebe auta naštosují v koloně, zase mlhovky vypněte. Není potřeba upozorňovat řidiče vzadu, když ho máte v centru města v koloně za nárazníkem.

V záplavě rozsvícených mlhovek (a to těch předních i zadních) se pak také snadno ztratí účastník provozu, který mlhovkami či jiným intenzivním světlem nesvítí, typicky chodec, cyklista nebo malá motorka.

Přes mlhovky nevidíte brzdovky a blinkr

Silné světlo mlhovek také značně zhoršuje viditelnost oranžových směrových světel a zhoršuje identifikaci rozsvícených brzdovek, což může být velký problém, hlavně při dálničním provozu, ve kterém je potřeba reagovat včas na situaci vpředu.

Abychom to tedy nějak shrnuli. Dá se říci, že větší zlo je auto s rozsvícenými mlhovkami než auto bez nich. Bezdůvodně rozsvícené mlhovky oslňují, zhoršují viditelnost méně zřetelných účastníků provozu a také omezují rychlou identifikaci důležitých signálů, jako jsou blinkry nebo brzdová světla.

Nerozsvícená mlhovka je nebezpečná především v momentě, kdy jedete po dálnici v hustém dešti. Za autem se tvoří oblak vodní tříště a to vážně skoro vůbec nejste vidět. Přesto všude platí, že řidič smí jet pouze tak rychle, aby byl schopný zastavit bezpečně na vzdálenost, na kterou má rozhled.

Samozřejmě chápeme, že v dnešním provozu se na to spoléhat nedá a lidé i v noci nebo mlze jedou rychleji, než situace a jejich dohlednost dovoluje. Jen si ale nemyslete, že rozsvícenou mlhovkou situaci zachráníte. Takže ji rozsviťte, prosíme pěkně, jen tehdy, kdy je opravdu hustá mlha nebo když hodně prší či sněží. A v případech, kdy nejedou auta v koloně za sebou.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama