Hlavní obsah

I jízda na dálnici má svá pravidla. Znáte je?

Foto: Ministerstvo dopravy
10. 12. 2018

S příchodem zimy je potřeba na českých dálnicích, které jsou z velké míry rozkopané a v rekonstrukci, dávat o něco větší pozor. K tomu, abychom se stali účastníky dopravní nehody, stačí opravdu jen málo. Málo ale stačí i k tomu, abychom v pohodě dorazili do cíle. Nejdůležitější je být v klidu a dodržovat konstantní rychlost.

Článek

Zmatkování, nerozhodnost a agresivita jsou problémem řidičů asi na všech silnicích, ale vzhledem k vysokým rychlostem můžou na dálnici vést k vážné dopravní nehodě. Myslete na to pokaždé, když vyrazíte třeba na cestu po D1, která je pro řidiče sama o sobě velmi náročná. A ta konstantní rychlost? Dnes si vysvětlíme, že dodržování maximální povolené rychlosti a zároveň plynulá jízda bez zbytečného zrychlování nebo zpomalování vás do cíle cesty může dovést nejrychleji.

A zůstaneme u dálnice D1, která jako příklad poslouží úplně nejlépe. Zde bude až do ledna trvat dopravní omezení u Větrného Jeníkova. Jde o úsek ve dvou zúžených pruzích s nejvyšší povolenou rychlostí 80 km/h, který měří 14 km. Při dodržení povolené rychlosti bude jízda tímto místem trvat 10,5 minuty. Jestliže ale pojedete 100 km/h, úsek překonáte jen o 2 minuty rychleji. Pokud nezpomalíte vůbec a na zúžené komunikaci pojedete 130 km/h, bude cesta pouze o 4 minuty rychlejší. A ty 4 minuty jsou v celé cestě naprosto zanedbatelné. Navíc takovou jízdou ohrožujete sebe i ostatní, přičemž takovou jízdou neúměrně vzrůstá riziko nehody, následného vzniku kolony a dopravní zácpy. Stojí to za to?

Mimochodem, D1 u Větrného Jeníkova vede ve výšce 655 m n.m a hlavně v zimě zde hrozí nenadálá změna povětrnostních podmínek. Myslete na to, ať nedopadnete jako účastníci největší silniční havárie v historii Česka, ke které vlivem náhlého prudkého sněžení a nepřiměřené rychlosti řidičů došlo před několika lety. Účet za nehodu tehdy byl na tři desítky zraněných, více než 200 poškozených vozidel, a navíc zablokovaná dálnice na dlouhých 11 hodin. A teď se zeptáme znovu. Stojí to za to?

Problém českých řidičů, a nejen na dálnicích je také ten, že neumí nebo možná nechtějí umět takzvané zipování, tedy střídavé řazení do jízdního proudu průběžného pruhu. Řidiči se vzájemně pravidelně nepouštějí, připojují se daleko dříve do průběžného pruhu nebo před připojením zastavují, agresivně předjíždějí stojící kolonu, nebo nezpomalují na stejnou rychlost vozidel, která jedou v pruhu, který není zúžený. Zrovna tento způsob nedodržování zákona, a hlavně neohleduplnosti opravdu nechápeme. Velkým nešvarem je také to, když řidič dojíždí k pomalu jedoucím nebo stojícím vozidlům v koloně, tak často zastavuje na poslední chvíli a nebrzdí s předstihem. Ke koloně tak nedojíždí plynule. To může mít za následek, že jeden řidič za prudce zastavujícím vozidlem nedobrzdí a způsobí to řetězovou reakci.

A přitom by stačilo jen znát pravidla provozu, být ohleduplný, věnovat se dění kolem sebe a nemasírovat si na ostatních ego. Na to ale hodně šoféru, a bohužel i těch profesionálních, zapomíná.

autowebAUTOWEBaUtOwEb