Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Vojenský nákladní vůz Tatra 810 je nástupcem ikonické Pragy V3S, který se nyní dočkal modernizace (810 M) a představil provedení s pohonem všech šesti kol (k dispozici je i 4 × 4), žebřinovým rámem a s vylepšenými portálovými nápravami Tatra Rigid.
Odpružení přední nápravy je řešeno vinutými pružinami, zkrutným stabilizátorem a teleskopickými tlumiči, zatímco zadní nápravy jsou opatřeny listovými pery. Díky tomu všemu vůz nabídne nadstandardní nájezdové i přechodové úhly, což najde uplatnění především v terénu.

Také nápravy pojmenované Tatra Rigid se dočkaly modernizace.
Všechny nápravy jsou navíc opatřeny kolovými redukcemi a nápravovými uzávěrkami diferenciálů, mezi zadními nápravami je rovněž uzávěrka. Brzdy jsou kotoučové, nechybí ABS, ESP a vysoká světlá výška. Maximální brodivost je pak 1,2 metru.
Proti předchůdci má novinka vážící 8,8 tuny o více než 500 kg vyšší užitečné zatížení (uveze 5,2 tuny, utáhne 12 tun) a disponuje posíleným šestiválcovým vznětovým motorem Renault/Volvo DTI 8 (7,7 litru) EURO 3 o výkonu 206 kW (280 koní). O řazení se stará šestirychlostní manuál ZF, maximálka vozidla přesahuje 100 km/h a jízdní dosah činí 600 km.
Třímístná kabina Renault se dočkala vyššího komfortu a vylepšené ergonomie. Posádku ochrání filtroventilační zařízení, pancéřování nebo střešní lafetace určená pro kulomet Minimi ráže 7,62 mm. Kromě toho se změnila přední maska v designovém duchu současných modelových řad Tatra Phoenix a Tatra Force.
Tatra nakonec dodává, že předností nového modelu je více než 90% kompatibilita s původní verzí Tatry 810. A to podstatně usnadní servis, údržbu, případně přechod z dosavadního provedení na to nové. A jak se nová 810 M líbí vám?