Hlavní obsah

10 tipů, jak nejlépe prodat ojeté auto

Foto: Škoda Auto

Škodovka radí, jak správně prodat ojetinu

pátek 11:45

Prodej ojetého auta možná na první pohled vypadá jako samozřejmá a jednoduchá věc, ovšem vyplatí se pamatovat na několik věcí, které prodej ulehčí a možná vám vydělají víc peněz. Stačí totiž málo a vaše ojeté rodinné auto může být na trhu velmi žádané. Nezapomínejte ale, že jste tím, kdo má při prodeji poslední slovo!

Článek

Ať už obměňujete vozový park nebo si jen děláte místo v garáži na něco nového, máte při prodeji auta několik možností. Podle expertů ze Škody Auto počítejte s tím, že pokud vůz prodáte do autobazaru, získáte sice méně peněz, ale ušetříte si starosti s papírováním a sháněním kupce. Svůj vůz také může nechat na protiúčet při nákupu nového auta. Pokud se rozhodnete vše zvládnout na vlastní pěst, je pravděpodobné, že za vůz dostanete víc peněz. Musíte si ale poradit s inzercí, čištěním auta, fotografiemi i případnými zkušebními jízdami. I při prodeji dealerovi či do bazaru může dobrá příprava znamenat velký rozdíl v ceně a rychlosti prodeje. Jak tedy zvýšit své šance na úspěch?

1. Buďte důvěryhodní

Podle Škodovky má z nákupu ojetého auta většina lidí podobný strach jako z létání. Většinou sice vše dobře dopadne, ale když už dojde ke katastrofě, bývá to děsivé. Rozptylte obavy zájemců tím, že budete působit uvolněně. Odpusťte si průhledné marketingové triky, jako je cena za 149 999 nebo INZERÁT PLNÝ TUČNÝCH PÍSMEN A VYKŘIČNÍKŮ!!! Rozhodně nechcete působit jako překupník nebo někdo, kdo se snaží kupujícího obalamutit či přechytračit. Případný kupec totiž nehodnotí jen auto, ale i vás a váš inzerát.

2. Pozor na hrubky

Pokud si při psaném projevu nejste svými schopnostmi úplně jistí, raději se nezdráhejte říct si o pomoc. Na internetu či v textových programech v počítači najdete spoustu chytrých pomocníků, které vám s kontrolou gramatiky pomůžou. Zní to banálně, ale vážně je to důležité. Nemusíte řešit každou čárku, ale hrubé nebo školácké chyby mají silný psychologický efekt a vyvolávají dojem nedůvěryhodnosti.

3. Měli byste znát skutečný stav auta

Než se rozhodnete vyvěsit inzerát, nechte si auto zkontrolovat v servisu. Nejde o velkou investici, kterou si navíc můžete promítnout do ceny, ale díky získaným informacím můžete každého zájemce seznámit s přesným technickým stavem vozu. Jeho detailní popis by měl být i součástí smlouvy, neboť jako prodávající zpravidla nesete odpovědnost za skryté nebo zatajené vady v době prodeje. Tedy, pokud to ve smlouvě samozřejmě není uvedeno jinak. V inzerátu stav vozu popište věcně a stručně, ale nic nezatajujte.

4. Znejte svoji cenu a stůjte si za ní

Zdlouhavé smlouvání je podle průzkumů Škodovky nepříjemné většině prodávajících, a proto se mu v ideálním případě vyhněte. K decentnímu vyjednávání o ceně ale asi dojde, proto před prodejem porovnejte svůj vůz s podobnými auty na internetu, a pokud jde o cenu, realisticky se držte průměru. Vnitřně si ale stanovte přesnou částku, pod kterou nikdy nepůjdete. A z té necouvněte! Slevu také rozhodně nedávejte hned v prvním e-mailu, zájemce pak může tlačit na další snižování ceny při prohlídce.

5. Očista do čista

Když se lidé na vaše auto podívají, většinou se už během několika sekund rozhodnou, zda ho chtějí nebo nechtějí koupit. Platí také, že nejvíce pozornosti každý vůz přitáhne v době krátce po zveřejnění inzerátu. První dojem je proto klíčový. Celý vůz včetně kol nechte uvnitř i zvenku důkladně vyčistit a navoskovat, vyplatí se to. Kola by měla být zbavená brzdného prachu a velký efekt mají i čisté bočnice pneumatik, na které se často zapomíná. Věřte, že finance investované do pořádné očisty se vám vrátí, ať už v podobě rychlého prodeje, v ceně anebo v obojím. U auta dobře vypadajícího na první pohled nebude kupující žádat tak velkou slevu.

6. Fotografie vydá za tisíc slov

Vůz rozhodně nefoťte před vyčištěním, ve špatném počasí, proti slunci, na rušivém místě nebo těsně namáčknutý vedle jiných aut. S fotoaparátem postupně obejděte celé auto, tak aby příď, záď, oba boky i všechny čtyři rohy auta měly svou fotografii. Neměla by chybět fotka celé palubní desky pořízená ze zadních sedadel, přístrojová kaplička, přední i zadní sedadla, kufr a motorový prostor. Vyfoťte i všechna problémová místa auta, která také zmiňte v inzerátu.

Foto: Škoda Auto

Takto rozhodně nemá vypadat správná fotografie prodávaného auta

Foto: Škoda Auto

Takto má vypadat správná fotografie prodávaného auta

7. Malé dokonalosti odstraňte

Maličkosti typu prasklé žárovky nebo pískající brzdy vyvolají dojem auta, o které se majitel příliš nestará. Před prodejem zajistěte také výměnu oleje a kontrolu všech kapalin, aby se během testovací jízdy nerozsvítila nějaká kontrolka. Pokud některé závady řešit nechcete, znejte alespoň přesnou cenu budoucí opravy a náhradních dílů, ať jste připraveni na dotazy.

8. Čistota a decentnost, půl prodeje

Než budete vůz předvádět zájemcům, zbavte jej nejen veškerého nepořádku, ale také osobních věci a doplňků, jako jsou nálepky, potahy nebo přívěsky. Bez ohledu na to, jak vtipné nebo osobité vám připadají. Kupující si sám sebe umí představit spíše v neutrálně působícím autě. Vaše osobní věci by ho v rozhodování mohly rušit.

9. Mluvte pravdu a nic než pravdu

O historii vozu informujte otevřeně a uveďte všechny minulé opravy i prohlídky. Pokud mohou jeho minulost doložit faktury či servisní kniha, tím lépe. V inzerátu kromě požadované ceny vždy uveďte najeté kilometry, přesný technický stav, počet majitelů a také unikátní kód VIN. Stejně tak pravdu vyžadujte od kupujícího. Proto nikdy nekývněte na splátky nebo výměnu za jiné zboží.

10. Najděte správný čas

Podle zkušeností prodejců už trh s ojetými auty není tak sezónní jako kdysi. Auto můžete prodat takřka kdykoliv. I tak si ale pamatujte, že kabriolety se nejlépe prodávají začátkem jara, auta s pohonem všech kol na podzim a sportovní auto najde nového majitele rychle začátkem léta. Pravda je také taková, že po termínu výplat, tedy většinou kolem 15. dne v měsíci, mají lidé u sebe více peněz a jsou také ochotni je utratit.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama