Hlavní obsah

Škoda Auto

Foto: Škoda Auto
Článek

Škoda Auto, a.s. je největším českým výrobcem automobilů a největším exportérem. Automobilka v Mladé Boleslavi navazuje na historickou společnost Laurin & Klement, založenou roku 1895 knihkupcem Václavem Klementem a opravářem bicyklů Václavem Laurinem. Ti původně vyráběli jízdní kola, poté k nim přidali motor a začali s výrobou prvních motocyklů. Premiérový automobil „Voiturette A“ značky L&K spatřil světlo světa roku 1905.

Dvě světové války společnosti Škoda

Za první světové války byl podnik součástí válečné výroby. V roce 1925 se firma Laurin & Klement spojila s podnikem ŠKODA Plzeň a vyrobila první model ŠKODA Popular. V probíhající druhé světové válce byla Škoda začleněna do koncernu Reichswerke Hermann Göring, aby s konstruktéry Ferdinanda Porscheho vyráběla kromě osobních automobilů také terénní vozidla a součástky zbraní pro Wehrmacht.

Nejslavnější Škodovky

V době socialismu bylo ve východním bloku populární „embéčko“ (Škoda 1000 MB a MBX) s motorem vzadu. Po konci výroby převzaly štafetu modely Škoda 100 a 110, které byly vlastně velice důkladně modernizovaným embéčkem.

Pokusy o výrobu „západního“ modelu Škoda 720 s motorem vpředu a pohonem zadních kol, který měl konkurovat tehdejším BMW nebo Alfa Romeo, byly zmařeny kvůli socialistickému plánování a nešťastným politickým rozhodnutím.

Škoda Favorit byla veřejnosti představena v roce 1987 na brněnském veletrhu. Zdařilá konstrukce Favoritu byl jedním z důvodů, proč po revoluci o Škodovku tolik usiloval koncern Volkswagen. Roku 1993 byl Favorit nahrazen modely Felicia, z nichž dvě třetiny šly na export. V roce 1996 se začaly v Mladé Boleslavi montovat první automobily Škoda Octavia.

Historie loga Škoda Auto

Vozy z Mladé Boleslavi původně nesly logo Laurin & Klement, odkazující na zakladatele společnosti. To bylo roku 1925 nahrazeno symbolem okřídleného šípu, který Škodovky zdobí dodnes. Autorem nápadu loga byl tehdejší ředitel reklamy ŠKODA Tomáš Maglič. Inspirací mu byla pravděpodobně fotografie indiána s čelenkou zdobenou šípy, která visela v kanceláři vedení ve ŠKODA Plzeň mezi roky 1918–1919. Grafický návrh pak pravděpodobně zhotovil Otto Gutfreund či Otakar Španiel.

Související témata:
Automobilové závody, národní podnik (AZNP)

Nejnovější z tématu