Hlavní obsah

Zúčastnili jsme se vyhledávací akce ukradeného auta

Foto: Jakub Deml
14. 12. 2018

O tom, že vyhledávací systém je nejlepší ochranou automobilu, jsem nikdy nepochyboval. Přesto jsem si nedovedl do detailu představit, jak taková služba v praxi funguje. Základní povědomí člověk má, ale jak je možné, že jsou poskytovatelé těchto služeb tak úspěšní? Statistikám úspěšnosti nad 98 procent, kterými se pyšní, se takřka nechce ani uvěřit. Vyrazili jsme se proto přesvědčit do terénu na vlastní kůži.

Článek

Domluvili jsme se se společností Sherlog, že budeme moci být exkluzivně přítomni u vyhledávání odcizeného vozu. Jelikož se nikdy neví, kdy dojde k ostré akci, využili jsme služeb figuranta, který naoko odcizil bílé Volvo a my jsme měli za úkol ho co nejdříve vypátrat.

Jelikož jsou dnešní zloději velmi sofistikovaní a dobře vybavení, musí se technologie vyhledávacích systémů neustále vyvíjet a zdokonalovat. Krádež auta už totiž dnes není mechanickou záležitostí, ale spíše elektronickou. Zloděj nemusí být, na rozdíl od minulosti, nijak manuálně zručný, stačí mu počítač či jiná elektronická vychytávka a může s autem odjet bez toho, aniž by vzbudil pozornost okolí. A jelikož zloději moc dobře vědí o možnosti přítomnosti vyhledávacích systémů, používají i takzvané rušičky signálu, které mají autu zamezit ve vysílání signálu.

Foto: Jakub Deml

Takto vypadají rušičky mobilního i satelitního signálu, které zloději běžně používají

Zatímco mobilní telefony v blízkém okolí rušičky ztrácejí signál, společnost Sherlog má pro tyto účely vybudovanou vlastní radiovou síť, která funguje na jiné frekvenci a ani rušička ji neodruší. Zloděj si tak myslí, že je v bezpečí a v klidu uhání s autem pryč. I náš figurant s bílým Volvem pro názornost odjel se zapnutou rušičkou.

Mezitím, co se v teple operačního centra seznamuji s fungováním systému, figurant mizí s autem v ulicích Prahy. Jak daleko a kam jede, netušíme. Přesto jak nadcházející minuty ukáží, není nic složitého to zjistit. Takže jak náš zásah minutu po minutě vypadal?

9:20 - Figurant v centru Prahy odcizuje bílé Volvo XC60. Nemá u sebe autorizační čip od systému Sherlog, má zapnutou rušičku mobilního signálu.

9:21 - Absence čipu ve vozidle automaticky aktivuje systém a dochází k lokalizaci vozu v operačním centru.

9:25 - Z operačního centra naoko ověřujeme telefonicky poplach, majitel je nedostupný. V případě ostré akce se před výjezdem volá ještě na další záložní čísla, která majitel vozu uvede. Nejčastěji se jedná o telefonní čísla na rodinné příslušníky (manželka, syn apod.). Zároveň se odcizení ohlašuje Policii ČR.

9:27 - Vyjíždíme z centrály nedaleko náměstí I. P. Pavlova. Do akce vyráží dvě zásahová vozidla, to je v Praze minimum, většinou však jedou alespoň tři. Mimo Prahu, zejména když vozidlo ujíždí směrem k hranicím, to může být ale klidně i osm nebo deset aut a k tomu i speciální vyhledávací letadlo. Nevíme přesnou polohu hledaného vozidla, ale rádiový přijímač ve voze nám ukazuje sílu signálu a směr, odkud signál přichází.

Foto: Jakub Deml

Pomocí tohoto přístroje, který je zabudovaný v každém zásahovém voze, sledujeme odcizený automobil. Pro nováčka to může být trochu nepřehledné, zkušený zaměstnanec ale moc dobře ví, co mu přístroj říká

9:30 - Nedaleko náměstí Míru se rozdělujeme. My pokračujeme Korunní ulicí vzhůru směrem na Floru, druhý automobil jede po Vinohradské. Jet stejnou trasou by nedávalo smysl, čím víc jsou auta v terénu rozprostřena, tím dříve si můžeme udělat představu, kde hledané auto je. Posádky zásahových vozů mezi sebou komunikují pomocí vysílaček a jejich konverzaci slyší samozřejmě i v operačním centru, kde mají navíc informace i z pevných vysílačů. Přibližný směr určujeme stále z radiového přijímače umístěného ve středovém panelu vozidla.

9:40 - Projíždíme Strašnicemi. Signál sílí, stále ale není jasné, kde přesně se automobil nachází. Občas mě signál zmate, zkušený kolega ale hned vysvětluje, co to zapříčinilo. Někdy je to horizont, jindy například velká budova nedaleko od nás, od které se signál odrazí. Čím blíže cíli jsme, tím je signál přesnější. Zdá se, že se Volvo nachází někde v Malešicích.

9:50 - Projíždíme pomalu ulice v pražských Malešicích. Podle síly signálu musíme být už jen několik málo stovek metrů od odcizeného vozu. Rychlá jízda by v této fázi hledání byla spíše na škodu, cílovou ulici bychom mohli snadno minout.

9:53 - V ulici nacházíme odstavené hledané Volvo. V případě ostré akce bychom čekali opodál a vozidlo zajistili až za přítomnosti policie. Ta ale většinou přijíždí na místo rovnou se zásahovým vozem. Dalším pravidlem je, že bychom se k vozu neměli přiblížit sami, vysílačkou bychom nejdřív měli nasměrovat kolegy v ostatních vozidlech a z důvodu bezpečnosti dojet na místo až v přítomnosti minimálně jedné další posádky. Zloději jsou totiž často ozbrojení a nikdy se neví, jak se zachovají.

Foto: Jakub Deml

Figurant odstavil Volvo v jedné z bočních ulic pražských Malešic. Najít ho nám netrvalo ani půl hodiny od odcizení

9:54 - Na místo přijíždí i druhý vůz, který jel jinou trasou. V případě ostré akce se po nezbytném zdokumentování policií pořizuje dokumentace i pro potřeby Sherlogu. Celá situace se pak zpětně analyzuje a zjišťuje se, jaké způsoby a techniky odcizení zloději zvolili. Pokud chcete bojovat se zloději aut, musíte totiž znát jejich práci a vybavení.

Vracíme se zpátky na základnu nedaleko I. P. Pavlova a já, pln dojmů, mám řadu otázek. Zajímá mě například, kde nejčastěji ukradená auta zaměstnanci společnosti nacházejí. Odpověď mě překvapuje, většinou nedaleko: „Auta najdeme zpravidla do pěti kilometrů od místa odcizení, často ho zloději odstaví na odlehlé místo nebo na velké parkoviště a vyčkávají, jestli si pro něho přijedeme nebo ne. Když se několik dní nic neděje, usoudí, že je čisté a odvezou si ho,” popisuje praktiky zlodějů specialista společnosti Sherlog Pavel Vacek a dodává, že nezřídkakdy najdou i opuštěné nastartované auto v lese. Zloději totiž například otevřou a nastartují vozidlo pomocí zesilovače majiteli před domem, ale nesmí již vypnout motor, protože by ho znovu nenastartovali. A tak předtím, než si ho odvezou na rozebrání na náhradní díly, si takto v lese ověří, zda-li nemá zabudovaný vyhledávací systém.

Přítomnost vyhledávacího systému není nikde na autě inzerována, snahou totiž je, aby o něm zloděj nevěděl. Zkušení nenechavci však moc dobře tuší, že by ve voze mohl být vysílač a obvykle se ho snaží i hrubou silou za cenu poškození interiéru za jízdy z vozu vyoperovat. I kdyby se jim to podařilo, ve voze může být ještě jeden nebo více záložních.

A pokud si myslíte, že pořízení vyhledávacího systému se vyplatí jen do dražších vozů, jste na omylu. Auto nemusí mít milionovou hodnotu, ale pro majitele může být i tak velmi cenné. Příkladem může být drobný živnostník, který je na autě závislý a nemůže si dovolit čekat měsíc, než vše projde přes pojišťovnu a bude si moci pořídit vůz nový, nebo třeba zdravotně postižený, který má vozidlo speciálně upravené pro svoje potřeby. Auto pak mají díky vyhledávacímu systému zpravidla zpět během několika hodin od odcizení. „Máme například již dvacet let spokojeného klienta s Felicií,” dává příklad lidového vozu Pavel Vacek.

Stejně jako v prodejnosti aut, i v krádežích se dají vypozorovat určité trendy: „Dlouhodobě frčí koncernové modely, hlavně Volkswagen, ale i škodovky. Pak samozřejmě Audi, BMW a podobně,” popisuje Pavel Vacek a dodává, že čím dražší automobil, tím jsou zloději sofistikovanější. V poslední době u nás často operují organizované gangy z Polska, v minulosti převažovali zase například Slováci nebo Bulhaři. Výhodou je, že zásahové vozy mohou v pronásledování odcizeného vozu pokračovat i za hranicemi naší republiky, vždy samozřejmě v součinnosti s místní policií.

autowebAUTOWEBaUtOwEb