Hlavní obsah

Zcela první Porsche Type 64 se ve zmatečné aukci neprodalo

Foto: RMSothebys
19. 8. 2019

Zcela první vyrobené Porsche, naprosto neocenitelný unikát, kterým jezdil sám Ferdinand Porsche a definoval jím budoucnost značky na příštích 80 let, se o víkendu v aukci neprodalo. Dražba se totiž zvrhla v naprostou šarádu, jejíž průběh doteď nikdo z dražitelů nejspíš tak docela nechápe.

Článek

Tohle auto je dlouho chybějícím mezičlánkem vývoje mezi KdF-wagenem (čili Volkswagenem Brouk) a prvním produkčním modelem Porsche 356. Porsche Type 64, aerodynamický prototyp z roku 1938, postavil Ferdinand Porsche vlastníma rukama, testoval ho a ladil, a právě v něm přetavil osvědčenou koncepci laciného auta na skutečně sportovní vůz, který definoval DNA automobilky Porsche.

Jeho historická hodnota je tak nezpochybnitelná a fakt, že z původních tří vyrobených kusů je už posledním existujícím exemplářem, mu dodává ještě větší unikátnost. Proto byla jeho hodnota odhadovaná na závratných 20 milionů USD (skoro půl miliardy korun).

Víkendová aukce u RM Sotheby’s v americkém Monterey však začala hned na 30 milionech a po pár příhozech se vyšplhala na neuvěřitelných 70 milionů, což z malinkého, lehce otlučeného Porsche udělalo nejdražší auto světa! Jenže všechno bylo docela jinak. Ve skutečnosti byla první nabídka 13 milionů a nejvyšší dosáhla pouhých 17 milionů – licitátor se totiž prý přeslechl a pracoval se špatnými částkami, což v aukční síni způsobilo velký zmatek. Nechápající dražitelé totiž netušili, jestli jsou částky v desítkách milionů na monitoru skutečné, nebo jde o chybu či o nějaký nejapný vtip, a nikdo už dál svou nabídku nezvýšil.

Výsledkem každopádně bylo, že se toto jedinečné auto neprodalo. Nejvyšší nabídka kupujících totiž dosáhla „pouhých“ 17 milionů dolarů, což prodávajícího neuspokojilo, a proto se rozhodl si auto ještě ponechat. Renomovaný aukční dům RM Sotheby’s si navíc utrhl velikou ostudu a dost si poškodil pověst, protože takový průběh nemá ve světě velkých aukcí obdobu. Škoda, že to poškodilo tak jedinečné auto...

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.