Hlavní obsah

Zákazníci versus Tesla. Na servis se čeká příliš dlouho

Foto: Shutterstock

Servisní středisko Tesla

Jak se spustila masová výroba nejlevnějšího Modelu 3, stala se z Tesly plnohodnotná velká automobilka. Jenomže s rozšířením výroby a prodejů přichází pochopitelně i vyšší poptávka po servisu a tu Tesla jaksi nezvládá. Po celém světě se tak objevují naštvaní lidé.

Článek

Není to dlouho, co už jen samotné převzetí nové tesly připomínalo přijímání do prestižního společenského klubu. Předávací technici u dealerů měli dostatek času, aby se věnovali každému novopečenému majiteli zvlášť, výjimkou nebyla ani dvouhodinová důkladná prohlídka vozu s předvedením všech funkcí. Jenže časy se mění, a jak se objem prodaných elektromobilů v některých částech světa znásobil, je dnes předávání nových vozů Tesla v USA záležitostí na dvacet minut, navíc se provádí s několika lidmi zároveň.

Bohužel v oblasti servisu je na tom Tesla docela podobně. Servisní centra byla ještě vcelku nedávno naddimenzovaná potřebám zákazníků. Ovšem potom počet aut razantně vzrostl, zatímco počet center a dokonce i mechaniků roste jen pozvolna. Pokud se takový stav spojí s mnohdy problematickou spolehlivostí a elektronickou „svébytností“ Tesly, je zaděláno na problém.

Problémy s dostupností servisu jsou ve velkém hlášeny z USA, zejména potom ze „zelené“ Kalifornie, ale taky ze severského Norska, kde kvůli státním pobídkám vystřelily prodeje elektromobilů takříkajíc přes strop. Třeba magazín Los Angeles Times cituje jednoho konkrétního majitele Tesly Model X, jenž měl problém s ovládáním zadních „racčích dveří“. Tyto dveře se na povel občas neotevřely, nebo se naopak otevřely nahodile a jednou dokonce za jízdy. Servisní technik ale majiteli sdělil, že si na opravu počká minimálně několik týdnů. Týdenní a někdy i měsíční čekací lhůty na servis se staly v některých lokacích standardem.

Velmi podobnou a nedobrou zkušenost má podle magazínu Bloomberg třeba i majitel Modelu S z norského Bergenu. Ten po drobné havárii čeká celých pět měsíců na karosářskou opravu. Zde se do hry vedle vytíženosti servisu přidává taky nedostupnost některých dílů.

V Norsku je odbyt Tesly oproti minulému roku víc než dvojnásobný, ovšem počet mechaniků v servisních střediscích vzrostl jen o třetinu. Dlouhé prostoje při servisu vysloužily americké značce v Norsku titul nejhorších zákaznických služeb mezi výrobci elektromobilů.

Vyvstává pochopitelně otázka, jak míní Tesla nastalý problém řešit. Elon Musk má jasno – místo aby jezdili zákazníci do servisu, měl by v budoucnu jezdit servis za nimi. Až 80 % hlavně drobnějších servisních požadavků se bude řešit přes mobilní servis, mechanik prostě přijede za uživatelem.

Momentálně je tedy servis Tesly poměrně zdlouhavý a pro mnoho lidí otravný, jenže prostoje jsou do určité míry odůvodnitelné. Tesla momentálně prodělává velmi zásadní období své existence, kdy se přesouvá z pozice okrajové automobilky mezi velké hráče. Snad se situace už brzy zlepší.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama