Hlavní obsah

Stařičké volvo dostalo nový život. Jako tank!

Foto: Victor Jönsson

Volvo „Tank car“

Víte, jak se říká, že jsou vozy Volvo bytelné a nezničitelné tanky? Jistý švédský inženýr vzal toto tvrzení možná až příliš doslova a do starého a orezlého auta z roku 1960 nainstaloval motor, který „tankovitost“ značky lépe vystihuje. Prostě motor z ruského tanku.

Článek

Když nad tím tak přemýšlím, asi se nedá úplně říci, že by Victor Jönsson motor do auta „nainstaloval“. Při pohledu z boku je jeho Tank Car prakticky jeden kus auta, potom dlouho motor a nakonec druhý kus auta. Vraťme se ovšem na začátek k tomu, proč na tuhle šílenost vůbec došlo.

Ačkoliv většinou začínají stavitelé podobných kuriozit s autem, Jönsson začal s motorem. Ten koupil z válečného muzea ve Švédsku a jedná se o agregát ruské konstrukce vyvinutý pro tank T-54. Parametry jsou vskutku pozoruhodné. Vidlicový dvanáctiválec má objem 39 litrů, disponuje vodním chlazením, mazáním se suchou skříní, čtyřmi ventily na válec a výkon činí 520 koní na klice. Že je to vzhledem k objemu nějak málo? To by mohlo být maximálními otáčkami, které nepřesahují 2000 za minutu. Holt u tanku se na vysokootáčkové motory nehraje, a tak je důležité, že má motor impozantních 2300 N.m točivého momentu.

Jönssonovi bylo každopádně jasné, že bez dalšího zpřevodování motor v autě fungovat nebude, a proto osadil výstup kliky planetovou redukcí zvyšující otáčky a snižující točivý moment přibližně na 680 N.m. I tak ohromná síla dále putuje přes pětistupňovou převodovku ZF vypůjčenou z BMW.

Další úkol spočíval ve stavbě šasi. Na něm není nic moc složitého, neboť sestává ze dvou šestimetrových traverz svařených dohromady a osazených tuhými nápravami ze středně těžkého náklaďáku od General Motors. Z GM pochází i kola a samozřejmě zadní diferenciál.

Tím byl základ hotov a celé monstrozitě už scházela pouze nějaká karoserie. Teprve dva roky od začátku celého projektu se objevilo kdesi na prodej staré a notně zbídačené Volvo PV544 z roku 1960. Kastle, ač značně orezlá, stále držela pohromadě, a tak se Jönsson její renovací nijak zásadněji nezabýval. Prakticky jediná úprava spočívala v uříznutí přední části a nasazení na šasi ve dvou samostatných dílech. Celý motor se pod standardní kapotu jaksi nevešel. Ale chyběl vážně jenom kousek…

Po celkem čtyřech letech, kdy postup bláznivého Švéda sledovali lidé na diskuzním fóru, celá věc konečně ožila. Video z prvního nastartování dal Jönsson na svůj YouTube kanál a moment, kdy dvanáctiválec s ohromným blafnutím naskočí, opravdu nahání husí kůži.

A co je s touhle věcí vlastně v plánu? Před čtyřmi měsíci Tank Car konečně ožil i před publikem na akci Bilsport Custom & Performance Motor Show. Kdo by však čekal plnou ukázku dovedností, ten bude bohužel zklamán. Strojovna je ještě stále ve fázi dolaďování, nicméně jak Jönsson pod videem píše, „příště snad už bude moci trochu přidat“. Jsme zvědaví, co to bude dělat.

Co myslíte? Je Volvo s motorem z tanku super nápad, nebo pitomost postrádající smysl? Svůj názor můžete přihodit do komentářů.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama