Hlavní obsah

Znáte všechny Škodovky? Automobilka připravila ke svému výročí úžasný kompletní seznam. A doplnila o zajímavá čísla

Foto: Škoda Auto

Česká automobilka Škoda letos slaví 130 let své existence. Pojďme si připomenout všechny její modely, které se vyráběly ve větším počtu. A přidáme také několik překvapujících čísel.

Článek

Na úvod ale pro jistotu připomeňme, že firma, kterou dnes známe pod jménem Škoda Auto, datuje svoje začátky do roku 1985. Tehdy pánové Laurin a Klement spustili v Mladé Boleslavi produkci jízdních kol Slavia.

O čtyři roky později výrobce k rámu kola přidal pomocný spalovací motor, díky čemuž vznikly takzvané motocyklety neboli motorizované dvoukolky. A v roce 1905 spatřil světlo světa první automobil značky Laurin & Klement, Voiturette A.

Dalším milníkem v historii společnosti je spojení se Škodovými závody v Plzni, k němuž došlo roku 1925. Ještě čtyři léta pak automobily firmy nesly loga obou společností, pak už se na kapotách objevil pouze slavný okřídlený šíp. Tento symbol Škoda Auto využívá dodnes.

Po druhé světové válce produkci znárodněné mladoboleslavské automobilky samozřejmě výrazně ovlivnil režim a centrálně řízené hospodářství. V roce 1964 Škoda vsadila na koncepci s motorem vzadu a pohonem zadních kol, kterou uvedla modelem 1000 MB. A zůstala u ní více než 25 let.

V socialistickém Československu škodovky přirozeně představovaly nejdostupnější a tedy i nejrozšířenější automobily. Dne 29. srpna 1973 tak sjela z výrobní linky už miliontá škodovka s motorem vzadu, jubilejním vozem se stala červená Škoda 110 LS.

Foto: Škoda Auto

V roce 1973 sjelo z výrobní linky milionté auto s motorem vzadu. Šlo o tuto Škodu 100.

Milionu vyrobených kusů poté dosáhla i samotná řada 100/110, včetně sportovní varianty 110 R, která s 57 085 kusy přispěla do celkového počtu 1 136 793.

V roce 1987 brány továrny v Mladé Boleslavi opustil zbrusu nový model Favorit, který nejen ukončil éru vozů s motorem umístěným vzadu, ale v dalších letech pak značku uvedl do nových politických a ekonomických pořádků.

Po pádu komunistického režimu v roce 1989 se totiž pro Škodu hledal silný partner, jímž se nakonec stal koncern Volkswagen. Právě Favorit patřil k důvodům, proč německá skupina měla o mladoboleslavský podnik takový zájem. Škoda se tak v roce 1991 vedle VW, Audi a Seatu stala čtvrtou značkou koncernu.

A Škoda se brzy nadechla a postupně na trh začala uvádět některé mimořádně úspěšné novinky. Prvním vozem, který vznikl ve spolupráci s koncernem Volkswagen, se stal model Felicia. Už v roce 1996 se slavila výroba miliontého vozu Škoda po spojení s VW a představila se novodobá Octavia, dnes nejprodávanější vůz značky.

Jen první generace, vyráběné v letech 1996 až 2010, se prodalo přes 1,4 milionu kusů. Nyní se „oktávka“ prodává už ve čtvrté generaci, celkem vzniklo již 7,7 milionu vozů.

K tradičním oporám značky patří také model Fabia, který dorazil v roce 1999 jako nástupce Felicie. Fabia dosáhla prvního milionu v roce 2004 a letos, kdy je Fabia ve své již čtvrté generaci, sjel z linky celkově pětimiliontý vůz modelové řady.

Překvapivá a zajímavá čísla z historie Škoda Auto

  • Novodobého modelu Octavia se od roku 1996 prodalo více kusů než všech vozů Škoda v letech 1905 až 1991 (5 milionů).
  • 15 000 000 vyrobených motorů celkem (2024)
  • 6 000 000 vyrobených sedmistupňových převodovek DSG (Vrchlabí, únor 2025)
  • 4 000 000 vyrobených SUV (k září 2025)
  • V roce 2014 Škoda poprvé vyrobila 1 000 000 vozů během jednoho kalendářního roku

V roce 2009 vstoupila Škoda s vozem Yeti do kategorie vozů SUV, o devět let později slavila v této kategorii první milion, v roce 2025 už byly škodováckých „esúvéček“ miliony čtyři.

Suma sumárum, na začátku letošního - jubilejního - roku 2025 již celková produkce automobilky Škoda čítala přes 27 milionů vozů.

Sériové a ve vyšších počtech vyráběné modely mladoboleslavské značky si můžete připomenout v této úžasné infografice:

Foto: Škoda Auto

Všechny sériové modely automobilky Škoda.

A schválně: znáte je všechny?

Načítám