Hlavní obsah

Závody Fanatec GT2 European Series jsou atraktivní podívaná, fandit můžete i českému týmu. A objeví se i Valentino Rossi!

Foto: SRO Laurent Gayral Photographie

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V motorsportu přitahuje stále více pozornosti zajímavá disciplína. V šampionátu Fanatec GT2 European Series totiž soutěží různorodá a rychlá auta. Divácky se jedná o velice atraktivní podívanou a fandit můžete i českému týmu a jezdcům.

Článek

Ten náš malý motoristický píseček přišel o nejvýznamnější události a od té doby, co se v Brně nejezdí MotoGP, to vypadá, že se vlastně není na co pořádného dívat. Ale tak to rozhodně není. Pro atraktivní motoristickou podívanou nemusíme chodit jen na nejprestižnější závody, jako je právě mistrovství světa silničních motocyklů nebo Formule 1. Spousta zajímavých a divácky vděčných závodů se jezdí i v jiných okruhových kategoriích.

Těch disciplín je celá řada, ale diváci a fanoušci nemusí tápat, na který závod se pojedou podívat, nebo se obávat, že přijdou o ty ostatní. Organizátoři pochopili, že velmi široká divácká základna je hlavně na internetu, a i velmi prestižní soutěže - jako třeba německý šampionát ADAC GT Masters či DTM, můžete sledovat kupodivu i zdarma na internetu na platformě YouTube. K dispozici jsou nejen sestřihy pro ty, kteří chtějí být aspoň rámcově v obraze, ale dokonce také kompletní závody a kvalifikace pro tvrdé jádro motoristických fandů. Za těch pár let se také významně zlepšila kvalita přenosu, komentář a celková režie, takže se na to dá opravdu koukat. Jistě, kdo má předplacený oficiální kanál F1 TV a MotoGP, ten možná ohrne nos, ale pro běžného fanouška je tohle požehnání. A je to zadarmo.

Podobnou cestou se vydal i organizátor závodní série Fanatec European GT Series, v níž vedle velmi rychlých vozů kategorie GT3 startuje i „juniorská“ kategorie GT4 a také (staro)nová série GT2, o které dnes bude řeč. I přes zatím rostoucí účast (další týmy a auta přijdou v průběhu sezony) se nám tu totiž rodí velmi zajímavá soutěž, v níž můžete vidět fantastická auta v akci. A také český tým a českou posádku.

Co jsou auta GT2?

V historii motorsportu se už označení GT2 objevilo, ale po roce 2010 tehdejší vozy GT2 dle kategorizace FIA upadly v zapomnění a současná auta označovaná přídomkem GT2 jsou jiná. Ačkoli je třída vozů označena jako GT2, nejedná se o vyšší třídu než GT3, jako tomu bylo dříve. Právě kategorii GT3 lze nyní řadit na absolutní vrchol uzavřených závodních vozů vycházejících ze sériových předloh.

Foto: SRO Laurent Gayral Photographie

Startovní pole kategorie GT2 je velice různorodé a auta si nejsou zas tak podobná po technické stránce. Vedle atmosférických desetiválců v Audi a Lamborghini vidíte (a hlavně slyšíte) přeplňovaný pětiválec v KTM, šestiválec v Porsche a osmiválec v Mercedesu.

Pokud jde o výkony na trati, lze GT2 chápat spíše jako mezistupeň mezi poměrně jednoduchými a pomalejšími vozy GT4 a rychlejšími GT3 s velmi propracovanou aerodynamikou. Stručně by šlo asi říci, že GT2 jsou „očesané“ vozy GT3 s menším přítlakem, ale zajímavé je, že často s vyšším výkonem motorů a vyšší maximální rychlostí než v případě vozů GT3. To z nich právě dělá velmi zajímavou kategorii. Vozy GT2 lze také provozovat s nižšími náklady než třídu GT3. Tím se tato kategorie otevírá mnohem širšímu poli jezdců a týmů, pro které je rozpočet na profesionální závodění ve třídě GT3 už přece jen příliš.

Zatímco z GT3 se stala jakási Formule 1 mezi klasickými auty se striktními pravidly, tak GT2 jsou poměrně přístupné „gentlemanské“ závody pro všechny, kteří chtějí soutěžit s výrazně výkonnějším a rychlejším vozem, než co nabízí třída GT4. Na rovinkách tak vozy třídy GT2 dosahují rychlostí srovnatelných s vozy GT3, na okruzích s dlouhými rovinkami je dokonce i překonávají díky vyššímu výkonu a méně účinné aerodynamice (respektive nižšímu přítlaku a menšímu odporu vzduchu).

Foto: Dalibor Žák

Porsche 911 GT2 RS Clubsport se od silničního „sériového“ vozu v zásadě moc neliší. A podobné je to i s ostatními auty startujícími v kategorii GT2.

Vozy GT3 mají vyrovnaný výkon okolo 560 koní a sázejí především na velmi propracovanou aerodynamiku, auta GT2 mají výkony v rozmezí 600 až 700 koní, ale méně sofistikované aerodynamické „balíčky“, které se více podobají běžným autům, z nichž tyto vozy vycházejí. Cílem je, aby poměr hmotnosti a výkonu vozů GT2 byl přibližně 2 : 1.

Stejně jako vozy GT4 a GT3 i auta patřící do třídy GT2 vycházejí ze sériových předloh. Termín „sériové“ je ale potřeba brát s rezervou, protože se jedná o vozy, které vznikají ve velmi malých sériích. Asi nejpočetnější jsou stroje Audi R8 LMS a Lamborghini Huracán Super Trofeo. Ale ve třídě GT2 startují i zajímavá Porsche 911 GT2 RS Clubsport, Mercedes-AMG GT R a KTM X-Bow GT2. Účast potvrdila i automobilka Maserati s vozem MC20 a očekává se i návrat velice zajímavého vozu Brabham BT63. Možná se vrátí i Ferrari, v této třídě startovalo v roce 2021 s vozem 488 Challenge Evo.

Foto: Dalibor Žák

KTM X-Bow GT2 je ze startujících aut asi nejextrémnější, ale i tento vůz si můžete koupit „na značkách“. Pohání ho pětiválec Audi 2.5 TFSI, v závodním nastavení s výkonem přibližně 600 koní.

I když podobné složení automobilů můžeme vidět v kategorii GT3, tak právě GT2 dovoluje svými pravidly vozům využít více potenciálu své pohonné jednotky a auta si nejsou tak podobná. A více připomínají své silniční předlohy.

Vyrovnanost pole má zajistit režim BOP (ballance of performance), kdy se vozům upravují parametry tak, aby se jejich rychlost co nejvíce vyrovnala (upravuje se dodatečnou zátěží hmotnost, ale třeba také průměr restriktoru sání či minimální výška vpředu a vzadu). Ve výsledku tak mohou být startující vozy dokonce těžší a slabší než jejich sériové předlohy.

Stručně si jednotlivé vozy představíme v následující tabulce:

MotorVýkonHmotnost Hmotnost BOP bez jezdce 85 kg
Audi R8 V10 LMS GTS5.2 V10640 koní1350 kg+20 kg
Brabham BT635.2 V8 Ford600 koní1250 kg+0 kg
Ferrari 488 Challgenge Evo4.0 V8, turbo600 koní1245 kg-
KTM X-Bow GT22.5 TFSI Audi, turbo600 koní1200 kg+50 kg
Lamborghini Huracán Supertrofeo5.2 V10620 koní1280 kg+30 kg
Maserati MC203.0 V6, turbo630 koní--
Mercedes-AMG GT R4.0 V8, turbo707 koní1445 kg+10 kg
Porsche 911 GT2 RS CS3.8 B6, turbo690 koní1414 kg+0 kg

Jak závody GT2 probíhají?

Foto: SRO Laurent Gayral Photographie

O závodním víkendu se po volném tréninku jedou dvě kvalifikace a dva závody (jeden v sobotu a druhý v neděli). Díky dalším soutěžím se na trati od rána až do pozdního večera pořád něco děje a diváci se rozhodně nudit nebudou.

V současnosti závody vozů GT2 organizuje SRO Motorsports Group a v sezoně 2023 se jede 12 závodů na šesti okruzích (Monza, Red Bull Ring, Dijon, Portimao, Valencia a Paul Ricard). Každý závodní víkend se tak jedou dva samostatně bodované závody. Pro přesný harmonogram ale sledujte oficiální stránky šampionátu, protože se mění v závislosti na aktuálních podmínkách a také podle toho, jaké další závody se během víkendu konají.

Do každého závodu se jezdci kvalifikují v samostatné kvalifikaci. Většina týmů jede s dvojicí jezdců a buď v kategorii AM, nebo „rychlejší“ PRO-AM, ve které se střídá amatérský a profesionální závodník. Obě kategorie jsou pak hodnoceny samostatně. Startovat může i jen jeden jezdec, ale pouze ve třídě AM. Během povinné zastávky v boxech však musí vystoupit a zase nastoupit.

Závody vozů GT2 lze sledovat v seriálu Fanatec GT European Series a v rámci závodního víkendu se konají i další závody, takže divák se rozhodně nudit nebude. Vedle vyrovnané třídy GT4 je aktuálně divácky velmi atraktivní kategorie GT3, ve které startuje v týmu WRT dokonce Valentino Rossi. Právě ten určitě stojí za tím, že na posledním závodním víkendu v italské Monze bylo na tribunách doslova narváno.

Foto: Dalibor Žák

Zlatým hřebem závodního odpoledne byl závod vozů GT3, se kterým startuje i legendární Valentino Rossi. Možná i proto bylo v Monze doslova narváno. Ovšem ani závod GT2 diváky nenudil a bylo slyšet, že si ho užívají a fandí.

Fenomenální český úspěch hned v prvním závodě

Právě první závodní víkend třídy GT2 ukázal, že čeští diváci se mají na co těšit. Naprosto fantasticky totiž letošní sezonu zahájil brněnský tým RTR Projects s vozem KTM X-Bow, jejichž jezdec Jan Krabec v kategorii AM oba závody ve své třídě vyhrál (celkově dojel v sobotu druhý a v neděli třetí). S maximálním ziskem 50 bodů tak vede amatérskou kategorii.

Foto: SRO Laurent Gayral Photographie

Jan Krabec z českého týmu RTR Projects s vozem KTM X-Bow GT2 ovládl sobotní i nedělní závod v kategorii AM a s maximálním ziskem bodů vede po prvním víkendu šampionát.

V úvodu to mohlo vypadat, že výsledek z prvního závodu brněnskému týmu doslova spadl do klína. Krabec startující z šesté pozice vytěžil maximum ze zmatku v první šikaně a už na konci prvního kola byl po chybě jednoho ze soupeřů, který vyjel mimo trať a poškodil vůz, celkově druhý. Na stejné příčce celkového pořadí závod i dokončil. V druhém závodě ale prozatím jediný český jezdec v šampionátu GT2 dokázal, že se rozhodně nejednalo o náhodu.

Foto: Dalibor Žák

Vůz KTM X-Bow GT2 týmu RTR Projects na okruhu v Monze. Zejména ve druhém závodě předvedl český závodník mimořádně kvalitní výkon, kterého si všimla i režie oficiálního živého přenosu.

„Po sobotě jsme ze všech stran slyšeli, že je to neuvěřitelný výsledek. O to víc si cením neděle, kterou jsme si tvrdě odpracovali a potvrdili to, co se nám podařilo první den. Mým cílem bylo nenechat si v první části odjet profesionální jezdce, abychom i po povinném delším pit stopu (tým musel čekat v boxech povinně o 14 sekund déle než ostatní jakožto daň za vítězství v prvním závodě, pozn. red.) měli co nejlepší výchozí pozici proti AM jezdcům. Na začátku druhé části jsem byl čtvrtý v AM, postupně se mi podařilo ale všechny stáhnout. Auto fungovalo dobře, bylo potřeba citlivě pracovat s brzdami, aby se nepřehřívaly,“ komentoval své počínání Jan Krabec po nedělním závodě.

Foto: Dalibor Žák

Jan Krabec s vozem KTM X-Bow GT2 dotahuje po povinné delší zastávce v boxech vozy Porsche 911 GT2 RS a Mercedes-AMG GT, se kterými ve třídě AM soupeřil o přímé umístění. V závěru závodu po dramatickém souboji předjel i Klause Angerhofera s továrním KTM.

„Na konci prvního stintu jsme potřebovali volno na trati, abychom co největší část této nevýhody smazali. To se podařilo a ve druhém stintu Honza stahoval jednoho jezdce za druhým a dvě kola před koncem se dostal na první místo v AM. Osobně si tohoto výsledku cením víc než sobotního. Tentokrát jsme nedostali nic náhodou, výsledek je dílem skvěle zvolené strategie, zvládnutého tyre managementu a výborného nastavení vozu, před kterým ve finále smekají i kolegové z továrního týmu,“ shrnul veleúspěšné počínání výkonný ředitel týmu Tomáš Fanta. Jen připomeňme, že brněnský tým RTR Projects tak porazil na trati všechna tři tovární KTM, včetně těch startujících v třídě PRO-AM.

Na povedený nedělní závod se můžete podívat v přiloženém videu:

Dočkáme se ještě exkluzivnější třídy GT1?

Je škoda, že se zatím nepodařilo rozjet závody naprosto výjimečných hypersportů pracovně pojmenovaných jako třída GT1. Ale v roce 2022 se během třech exhibičních „závodů“ (spíše šlo o mimořádně kvalitní dynamickou prezentaci pro diváky) představily vozy jako McLaren Senna GTR, Porsche 935, Lamborghini SCV12, Ferrari FXX-K Evo a Pagani Zonda Revolucion. Uznejte, že vidět (a slyšet) taková auta v akci na okruhu, a ne jen staticky v nějaké klimatizované garáži či muzeu, musí být nezapomenutelný zážitek.

Doufejme, že se startovní pole třídy GT2 rozšíří a série přiláká další závodníky a více diváků. Nás může mrzet jen to, že i přes českou účast díky týmu RTR Projects s vozy KTM X-Bow GT2 se nejezdí na českých okruzích. Nejblíže jsou českému divákovi asi závody na Red Bull Ringu (další se jede 25. až 27. května) a v Dijonu (15. až 17. června), kam se dá dostat za půl dne i autem. Jak už ale bylo řečeno, tak závody Fanatec GT2 European Series můžete sledovat online na YouTube zcela zdarma, takže českému týmu můžete fandit i doma z gauče.

Reklama

Načítám