Hlavní obsah

Vstal hrobníkovi z lopaty, přišel o nohu. Teď se ale dakarský vítěz vrací k závodění

Foto: MINI X-RAID
1:55
1:55

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Závodníci jsou prostě jiný živočišný druh. V honbě za nejrychlejším kolem, cinkáním medailí a blýskáním trofejí dokážou vypnout pud sebezáchovy a letět na plný plyn tam, kde by normální člověk dávno vysrabil. Tento příběh potvrzuje jejich výjimečnou bojovnost, ale v trochu jiné podobě.

Článek

Když Mathieu Bäumel, bývalý spolujezdec Nassera Al-Attiyaha a čtyřnásobný vítěz nebezpečné Dakar Rally, letos v lednu zastavil u krajnice, aby nezištně pomohl při bouračce, určitě netušil, jak radikálně mu to změní život. Nečekaně totiž na scénu přiletělo jiné auto a srazilo ho. Následoval odvoz do nemocnice, umělý spánek a boj o život.

Bäumel nakonec vyvázl z ohrožení života, ale zranění nohou si vynutilo kruté rozhodnutí – jeho pravou nohu museli lékaři amputovat, tu levou se po několika složitých operacích podařilo zachránit. „Pravou nohu budu mít kompletně karbonovou, ale nebude to prostě má původní noha,“ říkal Bäumel z nemocnice ve videu pro fanoušky.

Další bojovníci

Snad největším bojovníkem mezi závodníky je italský borec Alessandro Zanardi, který v příšerné nehodě na americkém oválu v roce 2001 přišel o obě nohy a málem vykrvácel. Nejenže se dokázal vrátit do kokpitu závodního auta, ale dokonce vybojoval zlatou medaili na paralympiádě při závodech na handbiku. Právě při dalším závodu na handbiku v létě 2020 utrpěl další ošklivou nehodu, domů se dokázal vrátit až po 18 měsících v nemocnici.

Foto: BMW Motorsport

Po téměř smrtelné nehodě v autě byste se za volant asi moc vracet nechtěli. Alexe Zanardiho to ale nezastavilo, možná ho to ani nezpomalilo.

Další ukázkou nezdolného ducha je i Clay Regazzoni, švýcarský pilot F1, který po nehodě v roce 1980 skončil na vozíku s paralyzovanou spodní půlkou těla. Ani to mu ale nezabránilo vyrazit na Dakar Rally, kde si zazávodil za volantem šestikolové Tatry.

Foto: Archiv Garáž.cz

„Rega“ v Dakaru proháněl šestikolku T815 v barvách Marlboro. Celkem pochopitelně se stal největší hvězdou závodu v roce 1988.

Závodníci, ti jsou snad z jiné planety…

O výhodách snižování hmotnosti se mu asi v tu chvíli žertovat nechtělo, přesto nijak neklesal na duchu: „Teď mám jen jeden cíl, být připravený na další Dakar v kategorii T1+ a bojovat o vítězství. Teď je čas na regeneraci, která bude trvat týdny, možná měsíce, ale v hlavě se cítím dobře a jsem připravený čelit čemukoli v budoucnu.“

Foto: MINI X-RAID

Mathieu Bäumel by měl být připravený závodit na Dakar Rally 2026.

Díky své vrozené bojovnosti a podpoře blízkých se mu opravdu podařilo dát se po této těžké nehodě dohromady a příští týden v přípravě na Dakar 2026 znovu usedne do kokpitu MINI JCW Rally speciálu vedle svého parťáka, belgického pilota Guillauma de Mevius, v rámci Baja Sharish.

Držíme mu palce, ať se dokáže vrátit na Dakar Rally a může znovu bojovat o vítězství!

Související témata:
Načítám