Článek
Tak tohle je pořádné překvapení! Martin Prokop, Viktor Chytka a Shrek, to bylo poslední roky synonymum pro nejrychlejší soukromníky na Dakaru. Teď Shreka vystřídá ještě rychlejší tovární speciál Ford Raptor T1+. „Shrek je fantastické auto, které moji kluci v MP Sportu vypiplali až na úroveň, kam to jen šlo,“ říká Martin Prokop. „Ale pravda je taková, že pořád jen vylepšujeme deset let starý koncept. A Raptor je nové tovární auto. Vyzkoušeli jsme si ho v Dubaji, pak ještě jednou v Anglii a jsem moc rád, že jsme se domluvili.“
Tisková zpráva, Prokop i Quirin Müller, týmový manažer, shodně říkají, že je to spojení Ford Performance, M-Sport Ltd. a týmu Orlen Jipocar. „Jsme první soukromníci, kteří mají tovární auto. Ale pojedeme pořád sami za sebe, bez týmové režie, bez omezení,“ objasňuje Prokop. „Kluci teď byli týden v Anglii na školení, kde šroubovali od rána do večera, máme tovární podporu, co se dílů, ale i zkušeností týče. O auto se však budeme starat my.“
Když se Prokopa zeptáte na první dojmy, svítí mu oči. „Co si budeme, v porovnání se Shrekem je to jiné auto. Ten koncept je jinde, stavěli to od začátku jinak. Raptor má výrazně nižší těžiště, takže se jinak chová. Řízení je určitě rychlejší, auto působí stabilněji. Atmosférický osmiválec je naladěn jinak, než byl náš starý motor, má koně i točivý moment trochu jinak. V porovnání s přeplňovaným šestiválcem, co teď jezdíme, možná nepůsobí tak plnotučně, ale je ostřejší a má rychlejší reakce. Na tohle si budu muset určitě zvyknout, Shrek mi dával na všechno o trochu víc času.“
Prvně seděli v továrním Raptoru po závodě Abu Dhabi Desert Challenge, na instagramu se pak objevilo video s lakonickým popiskem, že to jede moc pěkně.
Viktor Chytka, navigátor, už v továrním Raptoru také dvakrát seděl. „Samozřejmě, že je to dobrý, je to přece tovární auto. Jezdili jsme s kusem, se kterým závodil na letošním Dakaru Mattias Ekström, a on má auto naladěné výrazně jinak než ostatní tři fordy, takže s tímhle si budeme muset ještě vyhrát, aby nám to pasovalo.“ Mechanici se pak budou muset poprat i s tím, aby se Chytka do auta vůbec komfortně vešel. „To komfortně ber ale s nadsázkou. Na začátku půjde hlavně o to, abych se tam se svojí výškou vůbec složil. Už jsem byl kvůli tomu třikrát v Anglii. Kluci ale slíbili, že si s tím poradí.“ I on je však nadšený z toho, jak vůz jede, byť bez obalu říká, že zrovna Ekströmovo auto má horší zadní tlumiče než Shrek. „Jenže zrovna chování podvozku se dá u továrního auta vyladit v podstatě do nesmyslu.“
Prokop a jeho spolujezdec Viktor Chytka už mají svůj Ford Raptor T1+ v dílně a okamžitě se pouštějí do příprav vozu na první start v Rallye du Maroc v říjnu 2025. Odtud se tým připraví na náročnou sezonu mistrovství FIA W2RC Championship, včetně legendární Rally Dakar v letech 2026 a 2027. Na Rally Dakar se Prokop připojí k dalším čtyřem továrním vozům Ford Performance Raptor T1+, a vytvoří tak impozantní sestavu vozidel Raptor, která se postaví výzvám Arabského poloostrova.
Podle neoficiálních zpráv by ale mohla být jejich prvním startem už červencová Baja Aragón ve Španělsku.

MP Sport vypiplal Shreka do skvělé formy, ale zrovna letos se jim úplně nedařilo. Trápily je totiž drobné technické problémy, které je stály při závodění to nejcennější – čas.
„Jsem dlouholetým fanouškem a obdivovatelem všeho, co Ford Performance dělá po celém světě,“ řekl Martin Prokop. „S českým zastoupením Fordu spolupracuji už patnáct let a tato příležitost předčila mé nejodvážnější sny. Díky krátké zkušenosti s Raptorem T1+ věřím, že to bude pro mě i Viktora fantastický zážitek. Jsem velmi vděčný Ford Performance a M-Sport za to, že nám daly šanci převzít tohle závodní monstrum, a doufám, že jejich důvěru oplatím v příštích letech dobrými výsledky.“
Právě výsledky jihlavského týmu stojí za tím, že dostal tohle auto vůbec k dispozici. Pozice nejrychlejšího soukromníka na Dakaru je pro Ford zajímavá a fanoušci i odborná veřejnost se dlouho divili, že Prokop s Chytkou nedostávají příležitost na start s některým z továrních speciálů. „Je to kombinace více věcí. Teď buďme rádi za to, že se to konečně stalo,“ říká týmový manažer Quirin Müller. „Uvidíme, jak se spolupráce bude vyvíjet, každopádně jsme dál tým Orlen Jipocar, jen máme k dispozici tovární techniku.“ Přiznává však, že je pravděpodobné, že tovární tým nasadí na Dakar 2026 nějaká vylepšení, která Prokop k dispozici mít asi nebude.
Nicméně pro Ford je toto angažmá logická volba. Prokop s Chytkou dlouhodobě ukazují svoji rychlost a spolehlivost, takže pro Ford je samozřejmě zajímavé, aby jeli s jejich továrním autem. Ostatně rok zpátky byl Shrek na Dakaru tím nejrychlejším fordem. Vůbec bychom se nezlobili, kdyby to dopadlo jako v letošním Le Mans, kde sice vyhrálo ferrari, ale bylo soukromého týmu.
Pro Marka Rushbrooka, globálního ředitele Ford Performance, je tato příležitost dalším důkazem správnosti dlouhodobé strategie v oblasti zákaznických závodních aktivit. Tato strategie již přináší ovoce na globální závodní scéně, kde Ford pokračuje v budování zákaznických závodních příležitostí prostřednictvím sérií jako Mustang Cup, Mustang Challenge, Mustang GT4, a vrcholným představitelem závodů s vozy Mustang je model GT3, který nedávno zvítězil v závodě Rolex 24 Hours of Daytona.
„Ve společnosti Ford závodíme s jasnými cíli a jedním z nich je vybudovat prosperující a udržitelný byznys v rámci Ford Performance,“ řekl Rushbrook. „To, že máme Martina jako prvního soukromého jezdce pro Ford Raptor T1+, nejen ukazuje, jak rozšiřujeme tuto obchodní příležitost, ale přináší také další výhodu v podobě seriózního a talentovaného konkurenta. Nemůžu se dočkat, až uvidím, co Martin a Viktor dokážou v příštích letech.“

Prokop s Chytkou a Raptorem – vůbec celý tým Orlen Jipocar – teď musí hlavně nasbírat zkušenosti a sladit se dohromady.
Martin Prokop pravidelně startuje v mistrovství světa v rallye, kde si ho poprvé všiml Malcolm Wilson, generální ředitel společnosti M-Sport Ltd. Prokop dlouho závodil s jejich fiestou, byť ani tady se nedočkal role továrního jezdce, ačkoliv se tovární angažmá zdálo jako samozřejmé, když v roce 2009 vyhrál juniorské mistrovství světa v rally.
„S Martinem se známe už dlouho a je skvělé, že dostal šanci usednout do Fordu Raptor T1+,“ řekl Wilson. „Vím, jak talentovaný je nejen ve WRC, ale také v závodech FIA Rally-Raid, a myslím si, že pro nás bude velkým přínosem, až se příští rok a v dalších letech znovu pustíme do Rally Dakar. Nedokážu si představit lepšího člověka, který by mohl být prvním soukromým jezdcem v rámci tohoto jedinečného programu.“
A milovaný Shrek? „Doděláme všechna chystaná vylepšení, která jsme naplánovali,“ říká Müller. „Vylepšené diferenciály, jiné poloosy, dílčí změny na podvozku. Ale závodit s ním teď nebudeme.“ Nabízí se samozřejmě otázka, jestli se Shrekem nepojede někdo jiný, ale to berte opravdu jen jako spekulaci.
Jisté však je, že Prokopa, Chytku a Raptor T1+ teď čekají první testy jak v Čechách, tak nejspíš i v Polsku. Celý tým se musí s autem sžít, do toho se ale bude dál závodit s novou Fabií RS Rally2 ve WRC. Tak zůstaňte naladěni!
A ještě jedna věc… GRATULUJEME!