Článek
A nebudeme na to sami, protože od koho jiného získat ty nejpřesnější informace než od samotných pilotů. Pro Škodovku se rozpovídali John Haugland a Andreas Mikkelsen, kteří znají své závodní vozy jako vlastní boty.
Norský jezdec Haugland je dnes legendou a se škodovkami závodil čtvrt století, takže poznal různé modely od Octavie Touring Sport ze 60. let až po Favorit. Byl tedy u toho, když se Škoda 130 RS v roce 1975 poprvé objevila na scéně jako mix toho, co Škodovka zrovna měla k dispozici.

John Haugland (vlevo) závodil ve 130 RS, Andreas Mikkelsen zase zná Fabii RS Rally2.
Karoserii vozu poskytl model 110 R, z 200 RS zase pocházely některé díly podvozku a Škoda 120 S speciálu propůjčila osvědčenou třináctistovku OHV. Vůz tak trochu vyrobený stylem „co dům dal“ se ale ukázal jako funkční a zatápěl jak východní konkurenci, tak západním značkám.
„Dříve jsme měli s řízením hodně práce. Je to fyzicky vyčerpávající zážitek, protože proti moderním vozům máte delší převod řízení bez posilovače a musíte řadit hezky postaru, se spojkou. Navíc s motorem a převodovkou uloženými vzadu má auto při vyšší nájezdové rychlosti do zatáčky tendence k přetáčivému smyku, takže s tím musíte pracovat,“ vzpomíná 78letý John Haugland na závodění se Škodou 130 RS.

Kočírovat 130 RS je fyzicky náročné a řidič musí bojovat i s hrozící přetáčivostí.
Ve Fabii RS Rally2 se spojkový pedál používá pouze na rozjezdy, protože jinak má řidič k dispozici bleskově pracující sekvenční převodovku. Proč právě tu a ne klasický automat? Jednoduše kvůli rychlosti řazení.
„Za 50 let ušla soutěžní auta obrovský kus cesty hlavně v rychlosti a snadnosti ovládání. Při vývoji vozu Fabia RS Rally2 jsme hodně dbali na to, aby byl vůz především snadný na ovládání, celkově předvídatelný a snadno přizpůsobitelný různým povrchům a jezdeckým stylům. To se povedlo,“ popisuje Andreas Mikkelsen, mistr světa WRC2 z let 2021 a 2023.

Fabia se dá podle Mikkelsena snadno řídit na všech površích.
Vývojem prošel i samotný pohon a jeho koncepce, kdy za éry 130 RS vyhrávaly ryzí zadokolky, zatímco dnes máme pohon všech čtyř kol poskytující lepší trakci na šotolině nebo ledu. Škodovka přešla na pohon 4 × 4 od nástupu Octavie WRC a drží se ho dodnes.

Škodu 130 RS pohání čtyřválec 1,3 litru.
Za oněch 50 let se rovněž změnily motory, a to velmi výrazně. Stařičká 130 RS měla svoji třináctistovku umístěnou vzadu podélně a nabízela výkon prvně 112,5 koně, později až 142 koní.
Moderní Fabia RS Rally2 má čtyřválec 1,6 litru umístěný vpředu napříč, což je až na výjimky dnešní standard. Motor má výkon okolo 290 koní, přeplňování turbodmychadlem a schopnost spalovat syntetická paliva.

Moderní závodní šestnáctistovka má okolo 290 koní.
Neméně důležitý je kokpit a pracoviště řidiče. Ve 130 RS, kdy se vařilo z omezených ingrediencí, poznáte řadu komponentů ze sériových vozů. Jde třeba o pedály, kulisu řazení, palubní desku nebo sloupek řízení, kvůli němuž je ovlivněná i pozice řidiče za volantem. A ne zrovna ve prospěch toho, co je ideální.
Proti tomu ve Fabii RS Rally2 jsou prakticky všechny díly vyrobené na míru pro motorsport. Umístění pedálů je jiné, sedačky jsou kvůli těžišti co nejníže, pozice volantu je podřízená ideálnímu sklonu. Zkrátka všechno je zaměřené na rychlost a ovladatelnost bez kompromisů. A také na neméně důležitou bezpečnost.

V kokpitu 130 RS poznáváte některé sériové díly.
Zatímco 130 RS má jednoduchý bezpečnostní rám podle pravidel ze 70. let a hasicí přístroj na palubě, tak závodní Fabia nabízí výrazně robustnější rám vyrobený z 35,8 metru trubek z vysokopevnostní oceli. Při bočním nárazu posádku navíc chrání šest vrstev uhlíkových kompozitů a kevlaru spolu s pěnovými prvky absorbujícími nežádoucí energii.
Skořepinová sedadla Fabie drží těla posádek bezpečně sevřená, čímž omezují jejich volný pohyb. To je jednak bezpečnější a také to slouží pro komunikaci/spojení těla a auta.

Kokpit závodní Fabie je v podstatě výrobek na míru.
Pokud jde o případný požár, tak Fabia RS Rally2 má ke dvěma ručním hasicím přístrojům ještě automatický hasicí systém s tryskami v kokpitu a motorovém prostoru. Tedy něco, o čem se tehdejším vývojářům 130 RS asi ani nesnilo.
John Haugland a Andreas Mikkelsen pochopitelně nejsou jedinými piloty, kteří se závodními škodovkami slavili úspěchy. Jistě vzpomenete i na jména jako Emil Triner, Roman Kresta, Jan Kopecký, Esapekka Lappi, Pontus Tidemand nebo třeba Emil Lindholm.