Hlavní obsah

Drožkářský sen: První Octavia s továrním taxi paketem uměla předbíhat v servisu

Foto: Škoda Auto

A nechybí ani legendární Octavia Combi 1.9 TDI/66 kW rotačka!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Že mají některé automobilky speciální pakety pro taxikářská vozidla, která jsou na jednu stranu oholená na výbavě a na tu druhou zase mají něco navíc, není žádnou novinkou. Ovšem tušili jste, že originální tovární paket taxi nabízela i mladoboleslavská Škodovka, a to svého času výhradně pro první Octavii? Ne? Tak zírejte!

Článek

Vyhazovat staré automobilové prospekty se nevyplácí, jelikož díky tomu máme i dnes přístup k zajímavým informacím. My v našich archivech a za pomoci zástupců Škoda Auto dali dohromady tentokrát to nejzajímavější, co se týká továrního taxikářského paketu pro první Octavii.

Foto: Škoda Auto

V nabídce na přání byla i typická taxi béžová barva.

Speciální varianta taxi Octavie (velký paket) nejprve s modrým, posléze s šedým interiérem se vyráběla v karoserii liftback i combi, přičemž pro oba modely byla na přání k dispozici typická drožkařská barva slonová kost. Standardní výbava prvně vycházela ze stupně GLX, později z Ambiente, nicméně řada prvků zde byla navíc.

Taxikářské octavie se tedy mohly pochlubit účinnějšími kotoučovými brzdami vpředu, větším akumulátorem (mimo 1.9 SDI 50 kW), demontovatelnou střešní svítilnou Taxi, bočními polepy, přípravou pro vysílačku Motorola GM 950 i taxametr Hale MCT-04 nebo též specifickým vnitřním zrcátkem se zvětšenou plochou.

Foto: Škoda Auto

Modely byly nadstandardně dovybaveny už v rámci továrny.

Samostatnou kapitolou je pak osvětlení tvořené centrálním ovládáním světel přední a zadní řady, čtecími lampičkami vpředu i vzadu a středovým světlem umístěným nad zadními sedadly.

Kromě 12voltové zásuvky pod sloupkem řízení dostaly vozy z továrny gumotextilní koberce, gumotextilní vanu do kufru, ochranné nástupní lišty prahů, mechanicky ovládaná zpětná zrcátka, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, přední sedadla s koženkovou zadní částí, skla bez tónování nebo hasičák.

Foto: Škoda Auto

Klient volil mezi přípravou na taxametr i vysílačku nebo celým kompletem.

Volitelně jste si mohli poručit taxametr Hale MCT-04 s tiskárnou umístěnou v loketní opěrce, vysílačku Motorola GM 950 včetně nosiče i mikrofonu, hlasitý i tichý bezpečnostní alarm, automatickou klimatizaci, elektricky ovládaná zrcátka s výhřevem či tónovaná skla. Časem z nabídky taxi příplatků sice zmizela automatická klima, ale přibyly dvě integrované dětské sedačky v zadní lavici.

Široká škála benzinových i naftových motorizací (viz tabulka níže – velký Taxi paket) byla standardně spárovaná s manuálními převodovkami, nicméně zprvu pro zážehovou šestnáctistovku 74 kW (později 75 kW) a dvoulitr 85 kW, následně i pro 1.9 TDI 66 kW se nabízela taktéž automatická převodovka (AT).

MotorVýkon
1.6 MPI (1.4 MPI)55 kW
1.6 MPI (AT)74 kW (75 kW)
2.0 MPI (AT)85 kW
1.9 SDI50 kW
1.9 TDI (AT)66 kW
1.9 TDI81 kW

Taxi paket automobilka v první polovině roku 2001 rozšířila o MiniTAXI paket, který byl k dispozici pro výbavové stupně Ambiente a Elegance. Ve standardu obsahoval účinnější kotoučové brzdy vpředu, akumulátor se zvýšenou kapacitou (mimo 1.9 SDI 50 kW), přípravu pro střešní svítilnu Taxi včetně kabeláže, přípravu pro montáž taxametru (elektroinstalace) a přípravu pro montáž vysílačky, rovněž jen ve formě nachystané kabeláže.

Foto: Škoda Auto

MiniTAXI paket už nebyl tak obsáhlý, obsahoval vesměs jen kabelovou přípravu, lepší brzdy a silnější baterku.

Volitelně jste si mohli paket MiniTAXI s výbavou Ambiente dovybavit čtecími světly vzadu a pro variantu Ambiente s šedým interiérem zvolit dvě integrované dětské sedačky v zadní lavici.

Výbavy a motorizace spárovatelné s malým taxikářským paketem už však byly omezenější, nicméně možnost automatických převodovek (AT) zůstala totožná jako pro modely s velkým Taxi paketem.

MotorAmbienteElegance
1.4 MPI 55 kWMiniTAXI-
1.6 MPI 75 kW (AT)MiniTAXIMiniTAXI
2.0 MPI 85 kW (AT)MiniTAXIMiniTAXI
1.9 SDI 50 kWMiniTAXI-
1.9 TDI 66 kW (AT)MiniTAXIMiniTAXI
1.9 TDI 81 kWMiniTAXIMiniTAXI

Originální taxi Octavie z Mladé Boleslavi kryla speciální tovární záruka zahrnující také extra vybavení. Na motor a převodovku platila garance dva roky, přičemž majitelé motorů TDI po ujetí 90 000 km automaticky dostali nový ozubený řemen. Na prorezavění karoserie pak platila záruka deset let.

Foto: Škoda Auto

Pro vybrané motorizace byla k dispozici rovněž automatická převodovka.

Pokud byly dodrženy předepsané servisní intervaly, tak se závady vzniklé v druhém a třetím roce provozu automobilu řešily v autorizovaných opravnách individuálně, tedy s možností, že náklady na opravu částečně nebo plně zaplatila automobilka.

Dokonce byly originální Škoda taxi Octavie na servisy/opravy přijímány přednostně, a to i v případě běžných prohlídek. Zkrátka taxikáři mohli předbíhat, aby jim neutíkal byznys. S tím souvisely také tehdejší výhodnější nabídky leasingu či pojištění, opět určené výhradně pro drožkáře.

Foto: Škoda Auto

Majitelé vozů s taxi pakety mohli v servisu předbíhat a čerpat dalších výhod.

Velký Taxi paket pro jedničkovou Octavii se prodával také v sousedním Německu, kde se ovšem lišilo složení výbavy výchozího vozu i samotného paketu, příplatky a také určené motorizace (1.6 MPI 75 kW, 1.9 TDI 66 kW a 1.9 TDI 81 kW).

Octavii časem doplnil ještě tovární taxikářský Superb s motory 2.0 MPI 85 kW a 1.9 TDI 96 a 74 kW, dostupný též v barvě slonová kost. Škoda Auto jej v červnu 2003 premiérově ukázala na brněnském autosalonu.

Opravdu minimalistický Taxi paket se nabízel pro vybrané motorizace a velikosti kol Octavie třetí generace a dobového Superbu i Rapidu. Modely dostaly upravenou zesílenou baterii, silnější alternátor a oboustranný koberec do kufru auta. Samotné taxametry se už z výroby nemontovaly, a to s ohledem na jejich komplexitu.

Narazit tak na tovární jedničkové taxi Octavie je dnes velká vzácnost, zvláště když se tento velký paket v dalších generacích už nenabízel. Na tehdejší dobu však šlo o zajímavé řešení, a to jak pro jednotlivce, tak větší flotily. Přece jen z fabriky přišlo auto komplet hotové, takže stačilo jen sednout, jezdit a bez větších obav vydělávat…

Reklama

Související témata:
Načítám