Hlavní obsah

Singer se pustí do přestavby posvátného Turba. První obrázky vypadají skvěle

Foto: Singer

Přeplňovaná dokonalost? Singer Turbo tohle podle všeho splňuje víc než dostatečně

Legenda. Jedno z nejúžasnějších aut všech dob. Kult. Ten velrybí ocas je nezaměnitelný a definuje nejen toto auto, ale i celou jednu automobilovou dekádu. A teď si ho Singer, pravděpodobně nejlepší úpravce starých Porsche na celém světě, bere do parády. Tohle je nejnovější studie Singer Turbo!

Článek

Všechny modely amerického úpravce Singer mají svůj nezaměnitelný rukopis. „Máme spoustu práce, extrémně dlouhou čekací dobu, ale tohle jsem chtěl vždycky udělat,“ říká Rob Dickinson, ředitel společnosti. „Tohle je moje auto z plakátu, věc, o které jsem mluvil jen s pár zákazníky, ale nedělám to ani tak pro ně, jako spíš pro sebe. Je to zbytečně komplikované, bude to stát spoustu peněz, ale to vlastně není vůbec důležité.“

Foto: Singer

Tomu křídlu se říká velrybí ocas. Asi uhádnete proč

Původní Porsche 911 Turbo z roku 1975 je založeno, stejně jako všechny modely Singer, na podvozku generace 964. Má i stejný 3,8litrový vzduchem chlazený plochý šestiválec Mezger a přidává dvojici turbodmychadel Borg-Warner z nejnovější generace 992 911, elektricky ovládané ventily a chlazení vzduch-voda. „Přemýšleli jsme i o přeplňování našeho čtyřlitrového motoru, ale jednotka 3,8 l má v tomto případě lepší kompresi a tepelný management,“ vysvětluje Dickinson. „A základní provedení má i tak víc než 450 koní a točivý moment přes 540 Nm.“

Tím základním provedením myslí Dickinson to, že zákazníci si budou moci vybírat mezi několika stupni úprav, a to v závislosti na tom, jak budou chtít svoje auto používat a kolik budou ochotni utratit. „Byla to interní debata, hodně jsme to s nimi řešili,“ říká šéf firmy. „Měli jsme klienty, kteří se ptali na maximální možný výkon, ale jsou tací, kteří nás prosí, ať to hlavně není honba za nějakým turbem ze staré školy, ale ať potlačíme zpoždění a soustředíme se na co nejlepší průběh výkonu a točivého momentu.“

Všechny oturbené Singery budou mít manuální šestistupňovou převodovku, ale zákazník si bude moci vybrat, jestli jeho auto bude mít pohon všech nebo jen zadních kol. „Systém pohonu všech kol je z generace 993,“ přiznává Dickinson. „Požadavkem bylo, aby se auto dalo používat opravdu denně bez ohledu na počasí a roční období. Což je samozřejmě dost odlišného od toho, co jsme zatím dělali.“

Foto: Singer

Tohle je sice jen studie, ale počítejte s tím, že v případě Singeru bude realita možná ještě lepší

Ryze individuální bude taky konfigurace výbavy. Chcete klimatizaci, vyhřívané sedačky, bezdrátové nabíjení pro váš mobil, střešní okno a dvouzónovou klimatizaci? Není problém. Nebo berte zadokolku, bez zadních sedaček a v light provedení a najednou jste ušetřili sto kilo a vůz váží pouhých 1 270 kg! A Singer uvažuje i o ultimativním odlehčeném provedení s karbonovými sedadly, bez střešního okna a nějakých tlumicích materiálů. „Umím si představit, že dáme dolů ještě nějakých dalších devadesát kilogramů,“ potvrdil Dickinson v rozhovoru pro TopGear.

Singer připravoval verzi Turbo celé dva roky a vůz strávil spoustu času ve virtuálním i skutečném aerodynamickém tunelu. „K celému vozu jsme přistupovali s jistou dávkou opatrnosti, ale nejvíc jsme řešili ten zadní spoiler, legendární velrybí ocas,“ vysvětluje Dickinson.

„Pro mě je to jeden ze symbolů Porsche, a tudíž je skoro nedotknutelný. Ale zároveň jsme potřebovali víc stability i přítlaku a věděli jsme, že to můžeme udělat o trochu lépe, takže nakonec při bližším zkoumání zjistíte, že je křídlo o něco delší a vyšší než u originálu. Každopádně vůz bude na silnici pevný jako skála a velmi stabilní, což je vše, co z hlediska aerodynamiky opravdu hledáme. Ale taky je pro nás důležitý správný postoj, správné „osvalení“, správný konzervatismus, protože si myslíme, že to auto musí vypadat, jako by přišlo ze Stuttgartu. Že vypadá jako originál? To je pro mě malé vítězství,“ dodává zakladatel Singeru. „Ve skutečnosti jsme se totiž dotkli každého milimetru auta kromě dveří.“

Kdybyste vedle Singeru postavili originální 930 Turbo z roku 1975, hned byste viděli, že auto je podstatně širší než originál. Podběhy kol teď taky do milimetru vyplňují osmnáctipalcové ráfky a pneumatiky Michelin PS4, Michelin Cup2 budou za příplatek.

Podobně jako u „běžných“ Singerů, tak i tady bezděky zatajíte dech, když uvidíte motor. U běžného Turba vidíte obrovský mezichladič, ale tady nejde nasávaný vzduch přes spoiler, ale z otvorů před zadními koly, takže se mezichladiče podařilo schovat a výsledkem je možná nejpůvabnější motorový prostor, jaký jsme kdy viděli.

A to samé platí i o kabině. Od dramaticky tvarovaných sedadel po tříramenný volant je to minimalistická dokonalost Porsche v prvotřídním zpracování tolik typickém pro tohoto úpravce. A ano, uprostřed otáčkoměru je ukazatel tlaku turbodmychadla!

Singer aktuálně eviduje rezervace na sedmdesát aut, přičemž to první bude vyvedeno v barvě Wolf Blue s interiérem Malibu Sand, tedy stejně jako na obrázcích v galerii.

Na rozdíl od projektu DLS nebude výroba nijak omezena, takže vůz není ani tak drahý, jak jste si možná mohli zpočátku myslet. Ale pořád to je 16,5 milionu Kč bez daně a cla. Výroba bude zahájena pravděpodobně koncem letošního roku.

Reklama

Související témata:
Načítám