Hlavní obsah

Moby Dick možná nenaplnil očekávání, přesto se stal legendou

Foto: Porsche

Porsche využilo tehdejší benevolentní předpisy FIA skutečně na maximum

7. 3. 2021

Jen ta úplně nejvíc cool auta mají přezdívky. OK, překřtění na Moby Dick neboli Bílou velrybu možná nebylo míněno v dobrém, bylo to kvůli jeho velikosti a děsivosti, s jakou se řídil, ale v Le Mans 1978 překonal všechny závodní prototypy, když dosáhl rychlosti 365 km/h.

Článek

Když někomu řeknete Porsche 935/78, nejspíš jen vytřeští oči. Řekněte ale Porsche Moby Dick a většina lidí se rozzáří, tohle speciální Porsche se stalo slavné nejen díky přezdívce.

Závodní vůz poháněl dvěma turbodmychadly přeplňovaný boxer o objemu 3,2 litru, který měl závratný výkon 845 koní. Čtyřstupňová převodovka, váha těsně přes jednu tunu a zrychlení na stovku za 2,6 sekundy. Maximální rychlost pak byla impozantních 365 km/h. Když jste tohle auto chtěli řídit, museli jste mít pro strach uděláno!

Porsche teď poslalo do světa moc pěkné video, kde nám Moby Dick v rychlosti představuje.

Porsche využilo tehdejší pravidla FIA z roku 1977 na maximum, a vzniklo tak překvapivě velké závodní auto s tím nejdelším možným ocasem. Velké křídlo, maximální důraz na aerodynamiku a spousta práce s přítlačným efektem. Za tím tvarem stál Norbert Singer, který chtěl být původně leteckým inženýrem a všechny svoje znalosti promítl do stavby nového závodního auta. Kvůli velikosti, ocasu a bílé barvě mu mechanici začali říkat Moby Dick.

V roce 2018 se objevila malá série moderního Moby Dicku. Auto, které je určené jen na okruh, má taky dlouhý ocas, karoserii z karbonu a mechanický základ z děsivé silniční GT2 RS. Zadní křídlo je stavitelné ručně, jako u dobového originálu.

Dvěma turby přeplňovaný šestiválec o objemu 3,8 litru je v novém autě vyladěný na 700 koní. Skrz sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku PDK jsou poháněna jen zadní kola.

Foto: Porsche

Zatímco zadek auta mnoha laikům bude připadat podobný, tak moderní reinkarnaci snadno poznáte podle LED světel v čumáku a větších otvorů pro chlazení brzd a oleje

První Moby Dick byl nepochybně o kus děsivější, stačí, když si poslechnete zvuk jeho dvakrát přeplňovaného vzduchem chlazeného motoru. Ten měl být přitom původně taky chlazený vodou, inženýři si to tak přáli, jenže předpisy hovořily jasně a Porsche nedostalo od FIA výjimku, a tak musel být chlazen vzduchem, stejně jako všechna tehdejší silniční Porsche.

Zatímco původní závodní auto už si nekoupíte, tak reinkarnovaný model byl v roce 2018 na prodej, vyrobilo se 77 kusů. Kromě závodní nastavitelné stabilizace, telemetrie a dalších vychytávek měl nový vůz paradoxně i klimatizaci. Cena byla 700 tisíc eur, tedy cca 18 milionů korun.

Foto: Porsche

Moby Dick byl kvůli krátkému rozvoru a přeplňování velmi náročný na řízení

Jacky Ickx a Jochen Mass se s původním Moby Dickem postavili 14. května 1978 na start 6hodinovky na Silverstone a asi vás nepřekvapí, že startovali z pole position. Moby Dick slavil svoje první a nakonec i poslední vítězství. Když ho o měsíc později nasadili v 24h Le Mans, skončil třetí. Strávil totiž spoustu času v boxech při tankování a měl taky problémy s únikem oleje. Pak jel Moby Dick ještě další čtyři závody, z toho dva nedokončil kvůli technickým problémům…

Moby Dick sice nedokázal úplně naplnit očekávání, ale legendou se stát rozhodně stihl!

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: