Hlavní obsah

Stovky nových nabíjecích stanic a zvyšování výkonu: Elektromobilita v Česku nabírá na obrátkách

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přes pochybnosti veřejnosti, přes odpor skeptiků, a dokonce i přes nástrahy energetické krize – elektromobilita stále nabírá na obrátkách, a to i v Česku. Svědčí o tom statistiky energetických společností: Počet nabíječek rychle roste a teče jimi stále více proudu.

Článek

Byl to sprint až do cílové rovinky a o vítězi rozhodly pouhé dny. Dvě společnosti se krátce po sobě pochlubily dosažením milníku 500 aktivních nabíjecích stanic v Česku – první byla 25. ledna Pražská energetika, jen o necelý týden později (přesně 31. ledna) následoval ČEZ. Vítězství je to důležité, ale v zásadě čistě formální – spíš než snaha obou společností rozhodl o vítězi souběh termínů administrativních řízení. Hlavním vítězem jsou však každopádně elektromobilisté.

Foto: PRE

Pětistou nabíjecí stanicí PRE se stal dobíjecí HUB u obchodního centra Hornbach na Strakonické ulici v pražské Velké Chuchli. K dispozici jsou dva dobíjecí hyperchargery Alpitronic, každý o výkonu 150 kW (s možností navýšení výkonu na 300 kW)

Jen za loňský rok zprovoznilo PRE téměř 200 nových stanic, ČEZ přidal dalších 130 stanic a o desítky se rozšířila také síť E.ON. Celkový počet aktivních nabíjecích stanic tím překročil číslo 1 260, což dohromady dělá přes 2 500 použitelných nabíjecích bodů – a to jen mezi třemi leadery veřejné nabíjecí sítě (PRE, ČEZ, E.ON), menší subjekty v tomto čísle nejsou zahrnuty a počítají se na desítky až nízké stovky. Rozhodně si tedy nemůžeme stěžovat, že by nabíjecí infrastruktura nebyla dost rozvinutá.

ProvozovatelNabíjecí staniceNabíjecí bodySpotřebovaná energie 2022
PRE5001 1003 GWh
ČEZ5001 0004,4 GWh
E.ON2604501,3 GWh

„K počtu elektromobilů na trhu máme v Česku jednu z nejrobustnějších dobíjecích sítí v Evropě. Nicméně je potřeba si uvědomit, že s rozvojem technologií vozidel přichází i potřeba po vyšších výkonech a zde jsme naopak na chvostu. Již nyní proto připravujeme celou řadu projektů, které tuto poptávku pokryjí,“ vysvětluje Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure, která má v rámci skupiny E.ON výstavbu veřejné dobíjecí sítě na starost.

Foto: E.ON

Nabíjecí síť v Česku už je dostatečně hustá, potřebuje ale vyšší výkon

Větší část české DC sítě totiž nabízí výkon pouhých 50 kW, která sice zajišťuje robustnost sítě, ale svým výkonem schopnostem moderních elektromobilů již nestačí. Stále častěji tak budou růst ultrarychlé stojany s výkonem 150–300 kW, které významně zkrátí nabíjecí časy.

„Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí,“ potvrzuje ředitel elektromobility ČEZ Tomáš Dzurilla.

Foto: ČEZ

ČEZ plánuje stavět čím dál více ultrarychlých stanic s výkonem 150+ kWh

Na posilování existující nabíjecí infrastruktury páteřní sítě a rozvoj nabíjecí sítě na území hlavního města Prahy se hodlá soustředit Pražská energetika. „Loňské výsledky jasně potvrzují téměř exponenciální růst zájmu o dobíjení v naší síti PREpoint. Loni jsme zprovoznili historicky nejvíce dobíjecích stanic. Navíc významně roste počet zákazníků a s tím i množství odebrané elektřiny pro elektromobily. Letos nás čeká především ‚zahušťování‘ dobíjecí sítě v Praze a tolik očekávané navyšování nabíjecího výkonu stávajících dobíječek u dálnic,“ popisuje Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.

Foto: PRE

PRE se v následujících letech bude více soustředit na nabíjecí síť v Praze

České subjekty také intenzivně rozvíjejí spolupráci s těmi zahraničními, stále častěji tak s českým čipem můžete pohodlně nabíjet i daleko za hranicemi, a to za přijatelné ceny. Možnostem a podmínkám roamingu se ale budeme věnovat v některém z příštích článků.

Snad tedy hustá a výkonná nabíjecí síť dodá odvahu zákazníkům, aby se o elektromobilitu začali více zajímat, a majitelům elektromobilů přinese volnost pohybu a snadnost cestování bez nutnosti většího plánování, jako tomu bývalo dříve.

Reklama

Načítám