Článek
Oba jich také vystřídali celou řadu, včetně sportovních vozů prestižních a exkluzivních značek. Nechybělo ale mnoho k tomu, aby jeden z nich do své sbírky zařadil také škodovku. Starou. Socialistickou…
Jde o příběh z roku 2008, jenž je veřejnosti znám díky článku, který v lednu roku 2009 pro web TopGear.com napsal Richard Hammond.
Top Gear byl tehdy zřejmě na vrcholu, sledovanost byla obrovská a tvůrčí tým tvořil epizody, které dodnes patří k těm nejpamátnějším a nejoblíbenějším. V roce 2008 měl mimochodem také premiéru skvělý vietnamský speciál a v roce 2009 parádní speciál z Bolívie.
Ale zpět k Hammondovi, Mayovi a škodovce. Ve zmíněném článku se Richard vyznal z náhlého vzplanutí k červené „Škodě Estelle Rapid Coupe 136“, tedy k vozu, který u nás známe jako Škodu Rapid. Kupé s motorem vzadu, odvozené od sedanu Škoda 742, se vyrábělo v letech 1981-1990.
K zamilování došlo během natáčení jedné z epizod, Richard si tehdy pro něj neobvyklé škodovky všiml na parkovišti před studiem. A to stála ve společnosti exkluzivních strojů jako Lamborghini Gallardo, Maserati Quattroporte, Ferrari 430 Spider nebo Caterham Seven Superlight R500.
V článku se pak rozepsal o vlastnostech, které ho na „české krásce“ - to jsou jeho slova - zaujaly. „Nejenže byl motor na správném místě, tedy vzadu, ale auto mělo také rozumně vysoký výkon. Dvaašedesát koní stačilo k tomu, abyste se dostali do problémů, ale jen do té míry, že si vychutnáte vzrušení, nepohltí vás. Můj kamarád jeden kus měl. Modrý. A to auto jsem miloval,“ napsal Hammond, který ale zmínil také jisté nedostatky v „oddělení brzd a řízení“.
Nové setkání s klasickou škodovkou v něm vyvolalo touhu si ji pořídit. Přesně ten kousek, který se objevil na natáčení. Jenže když začal zjišťovat, komu Rapid patří a co má udělat pro to, aby ho koupil, narazil na problém. Zájem o socialistické kupé projevil také jeho parťák James May. Hammonda to ovšem neodradilo. Alespoň to naznačuje bojovný konec článku.
„Ale to je v pořádku. Teď je mým soupeřem v lásce a bude poražen. Auto je moje. Jen moje,“ zakončil totiž Richard své vyznání.
Jenže tím také utnul veřejně dostupnou část příběhu. Ke Škodě Rapid a přetahování se o ni s Jamesem Mayem už se nikdy nevrátil. Dá se tedy předpokládat, že s koupí neuspěl.
Hlubiny internetu ale naštěstí ukrývají prakticky nekonečný zdroj informací, takže jsme pokračování příběhu našli jinde. Na britském fóru Briskoda.net, na kterém se setkávají zejména fanoušci vozidel české automobilky, se vyskytuje diskuze z roku 2011, v níž uživatel s přezdívkou daverapid tvrdí, že Rapid, po kterém hvězdy Top Gearu zatoužily, patří jemu. A potvrzuje také Hammondova slova, navíc však přidává rozuzlení zápletky.
Dave tvrdí, že v roce 2008 poskytl svou škodovku štábu Top Gearu pro natáčení věnované vozům východního bloku. Tato část (v angličtině pojmenovaná Did the communists make a good car?, česky zhruba Vyrobili komunisté nějaké dobré auto?), byla nakonec součástí 6. epizody 12. série, premiéru měla 7. prosince 2008.
Majitel Rapid rád poskytl, jen s podmínkou, že nebude poškozen a že na něj během natáčení nespadne piano. Jestli nepatříte k pamětníkům a nechápete, proč by na škodovku mělo padat piano, pak si na youtube vyhledejte spojení slov „Morris Marina piano“. Produkce pak Dava za vstřícnost pozvala na natáčení.
Červený Rapid se nakonec do epizody společně s některými dalšími vozy nedostal.„Hammond a May se do něj ale evidentně zamilovali a opravdu mě oslovili s tím, že by o auto měli zájem. Mojí odpovědí bylo pevné ne,“ prozradil na fóru Dave.
Zdá se, že tímto odmítnutím také zájem o škodovácké kupé s motorem vzadu ze strany obou slavných Angličanů navždy skončil. A mimochodem, přes zmíněné fórum jsme našli také fotky onoho konkrétního Rapidu. Je to ten tmavě červený exemplář. Zamilovali byste se do něj také?