Hlavní obsah

Nechcete asi nejpodivnější monopost F1 historie? Šestikolový Tyrrell míří do aukce

Foto: RM Sotheby's

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Historie formule 1 přinesla spoustu neortodoxních technických i designových řešení, díky nimž také vznikly některé hodně zvláštní monoposty. Tím nejpodivnějším z nich je možná Tyrrell P34.

Článek

Šestikolová formule se veřejnosti poprvé ukázala 22. září 1975. Že má koncepce se dvěma menšími koly vpředu něco do sebe, pak potvrdilo hned několik brzkých úspěchů v šampionátu - včetně vítězství ve Velké ceně Švédska 1976. Poutavý příběh Tyrrellu P34 si můžete přečíst v tomto našem starším článku.

S šestikolovým monopostem ve Švédsku vyhrál Jihoafričan Jody Scheckter, který se v roce 1979 stal dokonce mistrem světa, to už ale reprezentoval Ferrari. Scheckter si Tyrrell P34 zřejmě oblíbil, v roce 2008 si totiž nechal postavit jeho věrnou a plně funkční repliku.

Ta stojí na originálním šasi číslo 8, vůz má dokonce i odpovídající motor - vidlicový osmiválec Ford-Cosworth DFV o objemu rovných tří litrů.

Monopost samozřejmě dostal také správnou livrej a na originál navazuje i interiér. Co se designu týče, Tyrrell je ve specifikaci pro sezonu 1976, kterou poznáme zejména podle specifických otvorů v předním křídle - slouží k chlazení brzd.

Provedení pro další sezonu mělo příď navrženou jinak. A nebylo mimochodem už tak úspěšné jako varianta předchozí.

Proč vlastně o replice slavného monopostu píšeme? Odpověď je jednoduchá, právě tento exemplář míří do aukce pořádané společností RM Sotheby's. I když se nebude dražit skutečné závodní „železo“, stále jde o velice zajímavé vozidlo, které by mohlo přitáhnout pozornost sběratelů a nadšenců do F1. Organizátor aukce odhaduje, že by se věrná replika mohla vydražit za částku mezi 11 až 16,2 milionu korun.

A na závěr ještě jedna zajímavost. Tipnete si, proč má kabina po stranách ty průhledné panely? Je to proto, aby jezdec ze sedadla viděl kola. Závodník díky tomu dokázal lépe sledovat ideální stopu, a navíc měl přehled o opotřebení pneumatik.

Reklama

Související témata:
Načítám