Článek
Může jít třeba o sportovně laděné provedení RS s motorem 1.9 TDI nebo třeba o karosářskou variantu sedan. Ta sice u řady lidí vzbuzuje posměšky kvůli tomu, jak vypadá, jenže současně je docela vzácná. I kvůli tomu, že se mnoha zákazníkům nelíbila.
Další zajímavou verzi jedničkové Fabie pak představují také kousky lakované odstínem „Zelená Fantasy“ s kódem barvy 5Y5Y. Jestli vám to nic neříká, tak vězte, že jde o exempláře, pro které se vžil přívlastek „pistáciové“.
Z pistáciové Škody Fabia první generace se postupem času stal skoro až kult. Tohle provedení ostatně dostalo speciální stránku na české Wikipedii a věnuje se jí také facebooková skupina s názvem Pistáciové fábie, která má přes 29 tisíc členů! Lidé v ní - nepřekvapivě - sdílejí fotky právě pistáciových fabií.
Kromě neobvyklého laku tohle provedení zaujme také raritností, v letech 1999-2002 totiž bylo podle zmíněné stránky na Wikipedii vyrobeno pouhých 8 116 kusů. Jasně, na první pohled možná nejde o nízké číslo, bavíme se o tisících exemplářů, jenže současně si musíme uvědomit, v jakých počtech byla první fabia produkována celkově. Škoda vyrobila 1 788 063 vozů!

Pistáciová Škoda Fabia.
Pistáciová Fabia tak představuje jen asi 0,48 % ze všech kusů první generace. Pro zajímavost, největší zastoupení mezi „pistáciemi“ má hatchback s 6 954 vozy, následuje Combi s 1 156 kusy a sedanů je dokonce prý jen 6!
A důležité také je, že odstín Zelená Fantasy tehdy Škoda nabízela exkluzivně jen pro model Fabia. Zájemci si tento lak mohli vybrat bez příplatku.
Nám se pistáciová Fabia nedávno připomněla při brouzdání inzercí, v níž jsme hledali interesantní auta na prodej. Na portálu Bazoš.cz jsme totiž narazili na hatchback z roku 2000, který má najeto pouhých 28 tisíc kilometrů.
Podle prodejce je vůz ve stavu nového automobilu, a to jak technicky, tak vzhledově. Lak je údajně bez oděrek a netknutý má být také interiér. Výbava zahrnuje například centrální zamykání, střešní okno, palubní počítač, elektricky ovládaná přední okna, výškově stavitelné sedadlo řidiče nebo zamykání zpátečky.
Majitel dále modernizoval audiosystém s malým subwooferem, k autu však přidá i originální rádio. Nepůvodní je ještě zatmavení zadních oken.
O pohon se stará atmosféricky plněný zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru, který poskytuje maximální výkon 50 kW. Spojený je s pětistupňovou manuální převodovkou.
Vůz má český původ a nový vlastník k němu dostane veškerou původní dokumentaci.
A cena? Na Fabii první generace není zrovna nízká, auto je k mání za 135 tisíc korun. Standardně se fabie z této doby vejdou do 80 tisíc. Jenže ty nejsou pistáciové… Co říkáte, přijde vám uvedená částka odpovídající?