Článek
Konkrétně jde o Ferrari 599XX Evoluzione, ostré, okruhové provedení modelu 599 GTB Fiorano, které se veřejnosti poprvé ukázalo v listopadu roku 2011. Abychom si ale tuto verzi mohli blíže popsat, musíme se vrátit ještě trochu dál do minulosti - právě k výchozímu typu 599 GTB Fiorano.
Luxusní gran turismo italská automobilka představila na ženevském autosalonu roku 2006. Šlo o působivý stroj, v době uvedení nejvýkonnější silniční Ferrari všech dob. Jeho vidlicový dvanáctiválec o objemu 5 999 kubických centimetrů (odtud označení 599) poskytoval maximální výkon 460 kW (620 k).
Později pak vzniklo několik dalších verzí, včetně okruhové varianty 599XX v roce 2009. Toto provedení dostalo mnoho úprav s ohledem na využití na závodních okruzích, chlubilo se například vylepšenou aktivní aerodynamikou, karbon-keramickými brzdami, lepším chlazením, novým výfukovým systémem, nižší hmotností nebo minimalistickým závodním interiérem.
Došlo také k modifikaci pohonného ústrojí. Dvanáctiválec nabízel výkon 540 kW (730 k) při 9 000 otáčkách za minutu, nová převodovka zkrátila dobu přeřazení na 60 milisekund. Ferrari 599XX dokázalo akcelerovat z klidu na stovku za pouhé 2,9 sekundy a rozjelo se až na 315 km/h. A samozřejmě nechyběly okruhové pneumatiky.
V roce 2010 Ferrari na pekingském autosalonu oznámilo, že typ 599XX zajel legendární Nordschleife na Nürburgringu za 6 minut a 58,16 sekundy, což byl tehdy nejrychlejší čas, jakého dosáhl sportovní vůz odvozený ze sériového modelu.
Ale to stále ještě nebyl konec. V listopadu 2011 se objevily první snímky ještě radikálnějšího provedení 599XX Evoluzione, které dostalo další vylepšení v oblasti aerodynamiky, pohonu i elektroniky. Mezi specifické prvky patří třeba obrovské zadní křídlo nebo výfukové potrubí s vyústěním v předních blatnících.
„Evo“ bylo o 35 kg lehčí než výchozí 599XX a chlubilo se výkonem zvýšeným na 551 kW (749 k).
Kolik exemplářů 599XX Evo ve Ferrari postavili, bohužel nevíme, ale veřejně dostupné údaje, které se dost liší, hovoří o nižších desítkách kusů. A právě jeden z nich je nyní na prodej v Česku u společnosti Mansory Automotive CZ.
Podle prodejce jde o auto s nájezdem 21 800 kilometrů. Vyloženě okruhový stroj, který postrádá silniční homologaci a do běžného provozu nesmí, je k mání za 74 500 000 Kč.






