Článek
A protože si Richard během své úspěšné kariéry dokázal také vydělat hodně peněz, asi vás nepřekvapí, že si vybudoval rovnou celou sbírku zajímavých a vzácných vozidel. Díky novému videu na youtubovém kanálu Drivetribe, který Hammondovi patří, máme jedinečnou šanci si jeho kolekci prohlédnout.
Je to dokonce poprvé, co slavný Brit celou svou sbírku odhaluje veřejnosti, dosud k nám pronikaly spíše jednotlivé zprávy o konkrétních vozech nebo motocyklech, případně jsme se mohli podívat jen na část jeho kolekce.
Možnost poprvé natočit celou sbírku se naskytla z jednoduchého důvodu. Hammond totiž nedávno všechny automobily a motorky konečně sestěhoval na jedno místo, a to do dvou velkých hal, které se z pochopitelných důvodů nacházejí na utajovaném místě. Průvodcem nám je Mike Fernie, který nám za nějakých osm let spolupráce s Richardem Hammondem už většinu z vozů detailněji představil. I tak se ale dostane na několik překvapení. A řadu zajímavých detailů a informací.
Třeba hned na začátku Mike zastavuje u červené tříkolky Morgan z 30. let, která údajně čeká tak dlouho na renovaci, že sám Hammond zapomněl, že ji vlastní. Stěhování mu její existenci připomnělo, tak jsme zvědavi, jaký osud tento zvláštní stroj čeká.
Ve sbírce se pak dále nacházejí dva klasické jaguary, konkrétně modely E-Type a XK150, oba po renovaci. Zvlášť E-Type prý zlobil a dal týmu mechaniků pořádně zabrat.
Vedle nich stojí dvě auta, která budou povědomá fanouškům pořadu The Grand Tour. Obě se totiž objevila v epizodě A Scandi Flick. Jenže zatímco Subaru WRX STI je opravdu tím vozem, v němž „Hamster“ projel Skandinávii, žluté Mitsubishi Lancer Evolution jako auto z tohoto speciálu jen vypadá. Originální „Evo“, které využíval James May, totiž po natáčení skončilo ve „škole driftování“, a i když ho tým z kanálu Drivetribe po letech našel, bylo tak poškozené, že nedávalo smysl ho opravovat.
Richard si proto pořídil mitsubishi jiné, jen stejně vypadající. Zajímavé proto je, že si nedávno Hammond vymyslel projekt, který Evo výrazně změní. Rád by na něm nechal provést modifikace, jež přinesou výkon okolo 700 koní. A hlavně chce vůz „obléct“ do saténové černé fólie a nasadit černá kola.
Sbírka dále zahrnuje MGB GT, poslední auto, které „Hamster“ řídil v pořadu Top Gear. V jeho renovační dílně The Smallest Cog z něj udělali závodní automobil pro klání klasických vozů. Renovací prošel také Ford Escort RS 2000, další zajímavý stroj, jemuž kanál Drivetribe už věnoval samostatné video.
V prohlídce pokračujeme u moderního Porsche 911 Turbo S Cabriolet, jehož přítomnost v garáži Fernieho překvapuje. Myslel si totiž, že jde o auto, jímž Richard normálně jezdí. Jenže jak se hned dozvídá, Hammond nechce, aby se 911 ušpinila. A proto ji často neřídí.
Následuje zastávka u dalšího vozu, s nímž je britský moderátor pevně spjat - u Fordu Mustang modelového roku 1968. Jde o stejné provedení, jaké se objevilo ve slavné honičce ve filmu Bullittův případ. Richard klasický pony car vlastní nějakých 15 let a bere ho jako pevnou součást svého života. Mike Fernie si dokonce myslí, že kdyby si Hammond mohl nechat jen jedno jediné auto, byl by to asi právě Mustang.
Zajímavý vztah má Richard také k Jaguaru XJR. Jde o vůz, který už vlastnil, koupil si ho na začátku nultých let. A když se nedávno ten samý kus objevil na prodej, neváhal a znovu si ho pořídil. Protože ho má prostě rád.
Dál se můžeme podívat na stroj, o jehož přítomnosti v Hammondově sbírce se moc nemluvilo - na Lagondu z roku 1931, kterou pohání kompresorem přeplňovaný dvoulitrový řadový šestiválec. Mike poznamenává, že Richard tuhle éru automobilismu miluje.
A přesouvá se do části haly, kde se nacházejí auta známá z pořadu The Grand Tour, konkrétně Peugeot 205 GTI, s nímž chce Richard výhledově závodit, Ford Capri a Chevrolet SSR.
Pak přichází řada na vozy známé pro změnu z kanálu Drivetribe. Morgan a Caterham, který Hammond postavil nedávno se svou dcerou Izzy. A samozřejmě nesmí chybět legendární Oliver, Opel Kadett z botswanského speciálu Top Gearu. Věděli jste ale, že „Hamster“ má kadetty hned tři? I další dva se ve videu objevují.
Krátce si můžeme prohlédnout také druhý Jaguar E-Type, který brzy čeká renovace, a Jaguar XK120, jenž se pro změnu v jisté fázi renovaci nachází už několik let. Přesun do nového domova by však jeho návrat do života měl uspíšit.
Mike nás následně ještě bere na prohlídku druhé garáže, v níž se schovávají motorky různých druhů, rozmanitého stáří a různých značek, například Suzuki, Yamaha, Ducati, Indian nebo BMW.
Mimochodem sbírka motocyklů je nyní prý jen čtvrtinová proti té, jakou Hammond vlastnil ještě před dvěma lety.
Ostatně i jeho kolekce automobilů bývala větší. Richard však řadu vozů prodal, aby mohl rozjet už zmíněný projekt renovační dílny The Smallest Cog.