Hlavní obsah

Clarksona nadchla stará škodovka. Podobné auto by podle něj dnes měli vyrábět u Ferrari nebo Maserati

Foto: The Grand Tour: Eurocrash/Prime Video, Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

„Miluju ho, naprosto ho miluju.“ Když taková slova uznání pronese Jeremy Clarkson, možná byste čekali, že je věnuje nějakému supervýkonnému vozu od výrobce, kterého vyloženě proslavila produkce exotických sportovních automobilů. Ale kdepak, Jeremy takto vyznal lásku staré škodovce.

Článek

Abychom však byli korektní, nešlo o sériový model, průvodce pořadem The Grand Tour nadchl vzácný historický závoďák české automobilky.

Vezměme to ale od začátku… Jestli sledujete dění okolo Jeremyho Clarksona, Richarda Hammonda a Jamese Maye, pak vám jistě neunikla skutečnost, že od 16. června je na platformě Prime Video dostupná nová epizoda The Grand Tour. Nese podtitul Eurocrash a sleduje dobrodružství známé trojice při jejím putování na více než 2 200 kilometrů dlouhé cestě přes Polsko, Slovensko, Maďarsko a Slovinsko.

V novém dílu ale najdeme také výraznou českou stopu, a to díky účasti několika pozoruhodných vozidel. Nejzajímavější je z tohoto pohledu část odehrávající se na letišti v Piešťanech, tato pasáž se totiž stručně věnuje historii československého automobilového průmyslu. Krátce si v ní můžeme prohlédnout Tatru 77, Tatru 603, Škodu 110 R, závodní Škodu 130 LR a fascinující prototyp Škoda 130 RS A5.

Clarkson obrázky doprovází komentářem, v němž vyzdvihuje klasické tatrovky a tvrdí, že Škoda dokonce i za komunismu produkovala hezká sportovní auta a rallyové zbraně, které dokázaly trápit bohatší rivaly ze západu.

A pak už přichází řeč na Škodu 1100 OHC z roku 1957, otevřený závodní speciál, za jehož vývojem stál skromný tým lidí, který snil o účasti v Le Mans. K té ale bohužel nedošlo a postaveny nakonec byly jen dva exempláře.

Jeremy se v maličké historické škodovce, o níž mluví jako o „mimořádné krásce“, také svezl. A byl vyloženě nadšený - přestože vůz pohání motor o objemu pouhých 1,1 litru. Čtyřválec ve Škodě 1100 OHC totiž současně dává slušných 70 kW, točí 8 500 otáček za minutu a auto váží pouhých 580 kilogramů. Clarkson zmiňuje dosaženou rychlost 199 km/h. Ve voze, které prý nevypadá větší než jeho vana.

Pochvaluje si řízení a jízdní vlastnosti. Závodní škodovka měla díky motoru vpředu a převodovce vzadu dokonalé rozložení hmotnosti. „Než jsem do ní vlezl já,“ dodal Jeremy, který je poněkud rozměrnější postavy. Angličana zaujal také viklající se volant. „Nenaplňuje mě zrovna důvěrou, ale to přejdeme,“ říká.

A pak už jen chválí. „Je to definice sportovního vozu. Tohle by dnes mělo vyrábět Ferrari. A Maserati. A Alfa Romeo,“ tvrdí dokonce. „Velmi malé, velmi lehké, velmi rychlé, mrštné a zběsilé. Miluju ho, naprosto ho miluju,“ dodává nadšeně.

Po historické škodovce pak na scénu nastupuje další sportovní auto české značky, tentokrát ale moderní - Praga Bohema. Méně než tunu vážící vůz využívající dvěma turbodmychadly přeplňovaný 3,8litrový vidlicový šestiválec z Nissanu GT-R o výkonu 522 kW, který akceleruje z klidu na stovku za méně než 3 sekundy a rozjede se až na 305 km/h, si na letišti vyzkoušel James May. A také on byl ohromený. „Je báječné,“ řekl o autě, které stojí více než 30 milionů korun. Bez daně.

„Češi v těchto věcech byli vždycky dobří, jen se museli vypořádat s jistým přerušením – druhou světovou válkou, bombardováním a životem pod sovětskou nadvládou,“ chválí dokonce May.

Reklama

Načítám