Hlavní obsah

Na zimu automaticky zimní pneumatiky? Omyl! I ty nejlepší fungují v běžných podmínkách hůř než letní gumy

6:49
6:49

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Blíží se doba „povinných“ zimních pneumatik. Plno lidí zase přezuje na zimní, aby pak celý rok jezdili na suchých a mokrých silnicích, tedy v podmínkách, ve kterých se dá jezdit zcela legálně jen na „letních“ gumách.

Článek

O zimních pneumatikách koluje mnoho omylů a mýtů a mezi hlavní patří to, že v chladném počasí fungují lépe než letní gumy, nebo že fungují lépe na mokré silnici. Možná najdeme sem tam nějaký případ, kdy je to pravda, ale realita „průměrných kvalitních pneumatik“ je někde úplně jinde. A nemusíme si vymýšlet nějaké naše konspirační teorie. Stačí se podívat na nedávné testy pneumatik. Odkazy na ně máte zde:

Porovnáme tak výsledky, kterých dosáhl německý autoklub ADAC při testování v roce 2025 u pneumatik stejného rozměru, tedy letních i zimních 225/40 R18. Dokonce je testoval na stejných autech, modelu VW Golf. To jen pro pořádek, aby nás nikdo nemohl obvinit, že nelze srovnávat data pro auta odlišných parametrů (hlavně odlišné hmotnosti).

Testy nelžou

Pro zjednodušení vezmeme vždy šest nejlepších z letních i zimních pneumatik podle známky, kterou ADAC pneumatikám udělil. Předpokládáme, že jako zodpovědný motorista, kterému jde o bezpečnost, si budete kupovat vždy z těch nejlepších značek. Příplatek proti průměru totiž už není zas tak veliký, obvykle jen v řádu stokorun.

Je věčná škoda, že ADAC neprovedl test letních pneumatik na sněhu a ledu, abychom si mohli ukázat, jak v těchto podmínkách klasické letní gumy „pohoří“. Pro testování na suchu a mokru ale využívá stejnou metodiku pro obě sezóny - měří se brzdná dráha na suchu ze 100 km/h a také brzdění na dvou typech mokrého povrchu (na asfaltu a betonu) z 80 km/h. Také se zkouší odolnost proti akvaplaningu.

Brzdná dráha na suchu 100-0 km/ (m)Brzdná dráha mokrém asfaltu 80-0 km/ (m)Brzdná dráha mokrém betonu 80-0 km/ (m)Akvaplaning v přímce (km/h)
TOP 6 nejlepších zimních pneumatik dle ADACu
Goodyear UltraGrip Performance 342,331,736,677,1
Michelin Pilot Alpin 541,432,236,975,2
Bridgestone Blizzak 643,832,336,574,9
Dunlop Winter Sport 54434,438,973,2
Hankook Winter i*cept evo3 W33043,732,937,574
Continental WinterContact TS 870 P42,633,038,075,2
TOP 6 nejlepších letních pneumatik dle ADACu
Continental SportContact735,228,434,279,6
Bridgestone Potenza Sport34,928,834,678,9
Michelin Pilot Sport 535,529,235,379,9
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 635,529,535,879,4
Vredestein Ultrac Pro36,631,037,579,1
Yokohama Advan Sport V10734,831,237,775,9

Tak začneme brzděním na suchu, u kterého je to asi hned jasné. Zatímco letní gumy zastavily ze 100 km/h na suchu na vzdálenosti od 34,8 do 36,6 m (průměrně na vzdálenosti 35,42 m), tak zimáky o stejném rozměru potřebovaly k zastavení na suchu od 41,4 do 43,8 m (průměrně 42,97 m). Mezi průměrnými výsledky je tak rozdíl poměrně významných 7,55 m. I nejlepší zimák zastaví o skoro pět metrů dál než „nejhorší“ z těch nejlepších letních pneumatik. Jen pro zajímavost, i nejhorší letní pneumatiky z celého testu ADACu zastavila na suchu ze 100 km/h na 39,5 m, tedy pořád dříve než nejlepší zimní pneumatika.

I na mokru jsou letní lepší (ale už ne o tolik)

Na mokru už nejsou rozdíly tak propastné, ale přesto je z výsledků vidět, že letní gumy stále fungují lépe než ty zimní. Na mokrém asfaltu z 80 km/h zastavily letňáky na vzdálenostech od 28,4 do 31,2 m (průměrně 29,64 m). Zimní měly na stejném typu povrchu rozptyl od 31,7 do 34,4 m (průměrně 32,75 m). Rozdíl průměrů je menší, už „jen“ 3,11 m.

Foto: Jakub Misík

Na suchu jsou výsledky jasné, ale na vodě už to tak jednoznačné není. Přesto kvalitní letní pneumatiky zastaví auto pořád o něco lépe než pneumatiky zimní. A také odolávají lépe akvaplaningu.

Pro zajímavost, nejhorší letní „pneumatika“ z testu ADACu na vodě v této disciplíně s brzdnou dráhou 45,1 m totálně propadla. I ostatní špatné pneumatiky potřebovaly kolem 32 m, tedy zhruba na úrovni nejlepších zimních gum.

Jinak už je tomu na mokrém betonu, který má dle ADACu horší přilnavost a pneumatiky obecně na něm dosahují horších výsledků. To už se dostáváme do situace, kdy se rozdíly mezi letními a zimními gumami stírají a dokonce některé zimní začnou převažovat. Letní v této disciplíně zastavily na vzdálenosti 34,2 až 37,7 m (průměrně 35,85 m), zimní na vzdálenosti 36,6 až 38,9 m (průměrně 37,4 m). Rozdíl průměrů je už jen 1,55 m. Když se podíváme na nejhorší letní gumy, tak jedny absolutně propadly s výsledkem 55,2 m. Zbytek nejhorších pak potřeboval k zastavení průměrně 39,8 m.

Musí být zima, aby zimáky fungovaly?

V propagačních materiálech výrobců (a také v různých příručkách policie, ministerstva dopravy, BESIPu a dalších nátlakových organizací) se mnohdy dočtete, že zimáky musíte obout, jakmile klesne teplota pod plus sedm stupňů. To je samozřejmě příšerná kravina a vlastně se nám vůbec nepodařilo zjistit, odkud tento blábol o sedmi stupních vzešel. I výrobci pneumatik jen krčí rameny, proč zrovna sedm stupňů a ne třeba plus tři nebo tak něco. Z vlastních zkušeností z testování pneumatik víme, že i v teplotách kolem nuly, pokud je sucho, fungují letní pneumatiky pořád podstatně lépe než ty zimní. Samozřejmě je znát, že v nízkých teplotách trvá déle, než se letní pneumatika „ohřeje“ na provozní teplotu (hlavně pokud chcete jezdit rychle, třeba na okruhu). Pokud však zůstaneme u běžných pneumatik pro silniční provoz a ne supersportovních gum určených primárně na okruhy, fungují standardní pneumatiky pořád lépe na suchu, i když je kolem nuly. A to samé platí i v případě, kdy je mokro. Letní pneumatika i v teplotách kolem nuly na mokru funguje lépe než zimní. Karta se obrátí (a to dost významně), až když to začne namrzat nebo napadne sníh.

A jak je to s akvaplaningem v přímce? O zimních gumách se hovoří často jako o těch, které právě akvaplaningu odolávají lépe díky tomu, že se jejich konstrukce lépe „prořízne“ hlubokou vodou. Test ale říká něco jiného. U letních pneumatik ty nejlepší odolávaly do rychlostí 75,9 až 79,9 km/h (průměrně 78,8 km/h), zimáky zvládly od 73,2 do 77,1 km/h (v průměru 74,9 km/h). Nejhorší pneumatika z testu letních gum vydržela jen do 69,3 km/h, naopak mezi ostatními z celkově nejhorších jsou i anomálie s odolností více než 80 km/h. I ty nejhorší letní gumy v průměru zvládly odolat do rychlosti 78,5 km/h.

Jezdit tedy v zimě na letních? Raději ne

Rozhodně tohle nemá být návod, že se máte na přezouvání zcela vykašlat. Je to jen upozornění na obvyklé omyly a mýty o zimních pneumatikách. Potvrzuje se, že na suchu fungují výrazně hůře než kvalitní letní pneumatiky. Je tak potřeba na to myslet, když v takových podmínkách jezdíte.

Foto: Dalibor Žák

Moderní celoroční pneumatiky se vlastnostmi v extrémních podmínkách blíží kvalitním zimákům. A na mokru a suchu fungují skvěle. Kdo nechce řešit přezouvání a skladování gum, klidně může dát celoročkám šanci. Ale pozor! Chce to koupit opravdu jen ty špičkové a pořád počítat s tím, že i když s nimi můžete do sněhu, je dobrý nápad na cestu do hor přibalit řetězy. Jistota je jistota.

Pro někoho možná překvapivě zimáky fungují hůře také na vodě, a to dokonce i na povrchu se zhoršenou přilnavostí. Už ty rozdíly ale nejsou takové. Je škoda, že ADAC nemá v tomto rozměru 225/40 R18 také výsledky pro moderní celoroční pneumatiky. Ale ty jsme si před časem srovnali naopak se zimáky. A ukázalo se, že kvalitní celoročky na tom vůbec nejsou špatně ani v opravdu zimních podmínkách.

Řidič by měl vždycky styl jízdy přizpůsobit aktuálním podmínkám a schopnostem vozidla. Poznejte proto své auto a na nějakém volném místě si klidně vyzkoušejte, jak se chová při prudkém brzdění. Po přezutí na zimní pneumatiky si auto osahejte a myslete na to, že na mokru a hlavně suchu to nebude žádná sláva. Výhoda zimních pneumatik je opravdu jen v extrémních podmínkách, tedy na sněhu a ledu. Stejně pořád platí - jakmile napadne sníh nebo to namrzne, klouže to naprosto všem. Jezděte proto opatrně!

Načítám