Článek
Na úvod pro jistotu legendární autokar Škoda 706 RTO alespoň stručně připomeňme. Bus odvozený od nákladního automobilu Škoda 706 RT národní podnik Karosa vyráběl mezi lety 1958 a 1972. Vznikal v několika verzích a dnes představuje vyhledávaný a ceněný veterán.
Začátkem 90. let minulého století se však jeden exemplář z roku 1966 změnil z autobusu na jedinečné vozidlo upravené pro přepravu lodí. Z předchozí věty už je vám jistě zřejmé, že toto unikátní RTO nepředstavuje původní tovární provedení. Jde o soukromý projekt, za nímž stojí Jindřich Wloch, který byl nadšeným a hlavně aktivním jachtařem a kapitánem.
„Otec autobus koupil od ostravské báňské záchranné stanice, kde se o něj pečlivě starali, takže vozidlo bylo ve výborném stavu,“ popsala původ tohoto unikátu Andrea Wlochová, Jindřichova dcera.
Transformace z autokaru si pochopitelně vyžádala spoustu plánování a práce. Wloch musel podstatně upravit karoserii, udělat z ní trochu „pick-up“, a navrhnout - a posléze i vyrobit - mechanismus, který bude loď během cest bezpečně držet na svém místě.
A protože jachtař chtěl s RTO podnikat dlouhé trasy, zejména z Ostravy do chorvatského Dubrovníku, musel se zamyslet i nad dalšími praktickými detaily. Upravené vozidlo například vybavil zázemím pro odpočinek - to vzniklo samozřejmě v části, kde dříve byly sedačky.

Unikátní Škoda 706 RTO.
Zajímavé jsou také přídavné palivové nádrže. Údajně jich RTO mělo až osm, takže cestu do Chorvatska zvládlo bez tankování na jeden zátah. V cíli dokonce prý ještě v nádržích nějaká nafta zůstala.
Po smrti Jindřicha Wlocha však speciální modré RTO skončilo v garáži, syn Alan a dcera Andrea pro něj využití neměli. Odstaveno bylo více než 15 let. A zdálo se, že to bude jeho konec.
Vozidla si však naštěstí všimla skupina nadšenců z Plzeňska, která se rozhodla ho oživit. Práce, probíhající zhruba 3 roky a vyžadující více než 2 500 hodin, zahrnovaly kompletní renovaci nejen samotného „autokaru“, ale také lodi.
A výsledek je prostě úžasný. RTO vypadá jako nové, sluší mu i nová „livrej“ v barvách společnosti AC Heating, bez níž by k oživení tohoto stroje nedošlo. Firma dnes pochopitelně unikát používá k marketingovým a propagačním účelům.
Tleskáme!