Hlavní obsah

Na Plzeňsku oživili unikátní škodu, jedinou takovou na světě. Raritní kousek přitom už vůbec neměl existovat

Foto: AC Heating

Škoda 706 RTO je zřejmě nejobdivovanějším autobusem české výroby. Věděli jste ale, že existuje také v provedení určeném pro přepravu lodí? Jde o jediný kus na světě.

Článek

Na úvod pro jistotu legendární autokar Škoda 706 RTO alespoň stručně připomeňme. Bus odvozený od nákladního automobilu Škoda 706 RT národní podnik Karosa vyráběl mezi lety 1958 a 1972. Vznikal v několika verzích a dnes představuje vyhledávaný a ceněný veterán.

Začátkem 90. let minulého století se však jeden exemplář z roku 1966 změnil z autobusu na jedinečné vozidlo upravené pro přepravu lodí. Z předchozí věty už je vám jistě zřejmé, že toto unikátní RTO nepředstavuje původní tovární provedení. Jde o soukromý projekt, za nímž stojí Jindřich Wloch, který byl nadšeným a hlavně aktivním jachtařem a kapitánem.

„Otec autobus koupil od ostravské báňské záchranné stanice, kde se o něj pečlivě starali, takže vozidlo bylo ve výborném stavu,“ popsala původ tohoto unikátu Andrea Wlochová, Jindřichova dcera.

Transformace z autokaru si pochopitelně vyžádala spoustu plánování a práce. Wloch musel podstatně upravit karoserii, udělat z ní trochu „pick-up“, a navrhnout - a posléze i vyrobit - mechanismus, který bude loď během cest bezpečně držet na svém místě.

A protože jachtař chtěl s RTO podnikat dlouhé trasy, zejména z Ostravy do chorvatského Dubrovníku, musel se zamyslet i nad dalšími praktickými detaily. Upravené vozidlo například vybavil zázemím pro odpočinek - to vzniklo samozřejmě v části, kde dříve byly sedačky.

Foto: Andrea Wlochová

Unikátní Škoda 706 RTO.

Zajímavé jsou také přídavné palivové nádrže. Údajně jich RTO mělo až osm, takže cestu do Chorvatska zvládlo bez tankování na jeden zátah. V cíli dokonce prý ještě v nádržích nějaká nafta zůstala.

Po smrti Jindřicha Wlocha však speciální modré RTO skončilo v garáži, syn Alan a dcera Andrea pro něj využití neměli. Odstaveno bylo více než 15 let. A zdálo se, že to bude jeho konec.

Vozidla si však naštěstí všimla skupina nadšenců z Plzeňska, která se rozhodla ho oživit. Práce, probíhající zhruba 3 roky a vyžadující více než 2 500 hodin, zahrnovaly kompletní renovaci nejen samotného „autokaru“, ale také lodi.

A výsledek je prostě úžasný. RTO vypadá jako nové, sluší mu i nová „livrej“ v barvách společnosti AC Heating, bez níž by k oživení tohoto stroje nedošlo. Firma dnes pochopitelně unikát používá k marketingovým a propagačním účelům.

Tleskáme!

Načítám