Hlavní obsah

Když se vynálezce utne: Nejbláznivější patenty Fordu, které (ne)změní budoucnost

Foto: Ford

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vynálezci se dělí do dvou skupin. Jedni svým úsilím a vynalézavostí popohání vědecko-technický pokrok kupředu a zjednodušují lidem život. Ti druzí… no, diplomaticky řekněme, že jsou objevitelé slepých uliček. A u Fordu evidentně pracují oba tyto druhy kreativních vizionářů.

Článek

Je zvláštní, jak přímou cestou se dostávají nové nápady Fordu z patentového úřadu do médií. Díky uniklým nákresům a popisům nových vychytávek tak můžeme žasnout nad pokrokovostí některých technických řešení (třeba spalovací motor na vodík, různé praktické vychytávky pro korby pick-upů, úložný prostor pod kufrem s vypouštěcí zátkou, magnetický nabíjecí kabel, obytný přívěs s trakční baterií a další), která mají velkou naději na sériovou výrobu. Ale také můžeme kroutit hlavou nad mnoha jinými odvážnými myšlenkami, které se nikdy do výroby nedostanou – aspoň doufáme.

VÍTE, ŽE…

Automobilka Ford patří k jedněm z nejčinnějších žadatelů o patenty – loni jich získala (Ne pouze podala, ale skutečně získala!) neuvěřitelných 1 342, což je v průměru 3,7 patentu každý den!

Audiosystém pro více aut

Není party jako fordí party! Američtí inženýři si totiž nechali patentovat systém propojující audiosystémy více aut do jednoho pro vytvoření výkonného zdroje hudby – takže srazy omladiny na parkovištích mohou být hlasitější než kdy dřív.

Ford s možnostmi audiosystémů experimentoval ve velkém. Vytvořil třeba také upozorňování řidiče na přítomnost a polohu chodců, odpuzování hmyzu pomocí ultrazvukových vln, potlačování vnějších zvuků aut, uklidňování dětí na palubě za jízdy (a naopak kolíbku simulující uklidňující jízdu)… nebo psí boudu s potlačováním okolního hluku.

Foto: Ford

Parkoviště u obchoďáků se díky Fordu po setmění promění na festivaly. Také máte takovou radost?

Skládací volant jako podpěra pro notebook

Inženýři z Fordu to určitě mysleli dobře – udělat v autě prostor pro práci, když jste v přírodě nebo parkujete u obchoďáku, to je velmi chytré (ostatně Ford-F150 má takový prostor na rozložitelné loketní opěrce, které udělá místo sklápěcí volič převodovky). Takže jen sklopit horní část volantu, kam si odložíte notebook, to je prostě šikovné.

Jenže už vidíme, jak na dálnicích a v zácpách mají všichni z nudy notebook přímo před očima, sledují sociální sítě nebo koukají na film a řízení se nevěnují už vůbec – vždyť za ně přece řídí jízdní asistenty! Jenže ty nedokážou zabránit všem nehodám. Tak co kdybyste se za volantem věnovali řízení a práci a jinou zábavu nechali mimo auto…?

Foto: Ford

Doporučení „nepoužívat za jízdy“ bude asi většině lidí naprosto ukradené.

Pojízdná zasedací místnost

V autě se dá dělat hodně věcí, dokonce se v něm dám i pracovat – ostatně kdo nesedá za volant, aby v klidu vyřídil pár telefonních hovorů, ať zvedne ruku. Ale vytvořit z auta pojízdnou zasedací místnost, kde budou všichni sedět v kruhu kolem jednacího stolu, to by nás nenapadlo…

Třeba proto, že se sekretářka naběhá, až bude nosit kávu. Hm, a mimochodem, co když si někdo bude potřebovat odskočit? Ale kdoví, k čemu všemu budou sloužit auta, až budou jezdit zcela samočinně bez nutnosti mít člověka za volantem.

Foto: Ford

Spojení „výjezdní zasedání“ dostává zcela nový význam.

Řízení auta vstoje

Podle Fordu mohou při jízdě v terénu nastat situace, kdy ze sedadla řidiče nevidíte dobře na cestu a všechny části auta – s tím souhlasíme. Ale dle Fordu může být řešením další sada ovládacích prvků na horní hraně čelního skla, kterou můžete řídit vůz vstoje s výhledem prakticky ze střechy. A tady si už nejsme jistí…

Tedy výhled budete mít skutečně epický, jenže stabilní pozici při řízení, zatímco s sebou bude auto na překážkách házet a poskakovat, budete asi hledat obtížněji. A rovněž se pokuste nemyslet na to, jak by to s vámi dopadlo, kdyby se vůz převrátil na střechu. Také úplně vidíme frajírky, co budou takhle řídit i na běžné silnici, protože prostě proč ne, že jo.

Foto: Ford

Uvidíte dobře, což o to, ale s tím řízením to bude asi složitější.

Přídavná baterie na střechu

Strach z omezeného dojezdu se týká prakticky všech nových majitelů elektromobilů, ale jak s ním žijete déle a najdete si ty nejjednodušší cestičky k bezproblémovému soužití, přestane vás postupně trápit.

Druhým řešením je přikoupit si přídavnou trakční baterii a připevnit ji na střešní držáky, protože ty jistě pár metráků těžký set snadno udrží a ani v zatáčkách by neměla zátěž tak vysoko nad silnicí dělat problémy – nebo snad ano? Řešení bylo sice primárně určené pro expediční využití, ale my si spíš myslíme, že je to řešení určené pro odpadkový koš.

Foto: Ford

Pro expediční využití je spalovací motor stále zcela nenahraditelný.

Integrovaný skútr

Parkování v centrech je složité, často až nemožné. Ideálem při dojíždění do města tak je nechat auto na kraji na záchytném parkovišti a dál pokračovat městskou hromadnou dopravou. S rozvojem moderních dopravních řešení jsou tu však i jiné varianty, třeba elektrická koloběžka složená v kufru.

Ford však zašel ještě dál a nechal si patentovat nápad s elektrickým skútrem integrovaným přímo v autě (do kufru se totiž tak snadno nevejde) – takže pohodlně zaparkujete, vyjedete se skútrem a svištíte dál. Je to vpravdě geniální řešení, ale tím schématickým nákresem si nejsme úplně jistí. Kam se ten skútr v autě přesně vejde…?

Foto: Ford

A ten skútr se tam jako fakt vejde? Jste si jistí?

Auto, které se samo vrátí k dealerovi

Asi tomu těžko věřit, ale jsou lidé, co si od dealera pořídí auto… a pak náhle přestanou platit splátky. Dostat z nich vůz zpět je často velice obtížné, zvlášť když zmizí někde za hranicemi a nevystrkují moc nos. Ford na to ale má vymyšlené řešení.

Funkce integrovaná do systémů autonomní jízdy by mohla umožnit samočinný návrat auta od neplatiče k dealerovi, čímž by odpadl složitý proces dohledávání vlastníka a vymáhání pohledávek, případně odebírání vozu z jeho vlastnictví. A vymahači dluhů nebudou mít co žrát…

Většina těchto nápadů ale není určená pro reálné využití. Některé společnosti v čele s Fordem si nechávají patentovat i své nejbláznivější nápady pro případ, že by se kdokoliv jiný na trhu rozhodl podobnou myšlenku uskutečnit – musel by pak Fordu vyplácet tučné odměny, nebo by se okamžitě stal terčem žaloby. A to se vyplatí!

Související témata:
Načítám