Hlavní obsah

Jozefa Kabaně čeká stěhování v rámci Volkswagenu, bude navrhovat mobilitu budoucnosti

Foto: Volkswagen
Aktualizováno

Slovák Jozef Kabaň měl svého času ve světě automobilového designu pověst superstar, poslední roky však jeho hvězdná kariéra začíná drhnout. Po rychlém konci u BMW a Rolls-Royce ho nyní čeká přesun v rámci Volkswagenu – a my už víme kam.

Článek

Vysoce talentovaný Jozef Kabaň ani nestihl dostudovat Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě (později studium dokončil na vyhlášené londýnské Royal College of Art), když si ho koncern Volkswagen vytáhl nejprve jako stážistu, ale brzy ho najal na plný úvazek jako exteriérového designéra. Jeho hvězda začala rychle stoupat – jeho podpis najdete na dvojici miniaut VW Lupo a Seat Arosa, navrhl také hypersport Bugatti Veyron, později šéfoval Centru pro design exteriéru u Audi.

My si ho ale nejvíc pamatujeme jako šéfdesignéra u české automobilky Škoda, kde působil od roku 2008. Právě on vnesl do designového jazyka krystalické prvky na modelech KodiaqSuperb třetí generace, jeho dílem je i kontroverzní, ale do budoucnosti hledící čtyřoký facelift trojkové Octavie. Kabaň tak svými tahy pera pomohl pozvednout Škodovku nad úroveň spotřebního zboží. Tím jeho mise v Mladé Boleslavi skončila a designérská superstar se začala rozhlížet po dalším působišti. A tady se věci začaly komplikovat…

Foto: Škoda Auto

Jozef Kabaň zažil u Škodovky zlaté roky

Od koncernu Volkswagen totiž v roce 2017 přešel na post šéfdesignéra BMW, kde však nevydržel ani dva roky a musel se nuceně stěhovat k Rolls-Royce. Působení u nejluxusnější automobilky světa se nedá považovat za kariérní pád, jenže když i tam skončil po pouhém půlroce, začalo to vypadat podezřele. Jeho brzký návrat zpátky k Volkswagenu na post šéfdesignéra mnohé uklidnil, jenže po třech letech je tu další stěhování.

Foto: Rolls-Royce

Stěhování k Rolls-Royce nebylo dobrovolné, proto tam Kabaň vydržel necelý půlrok

První spekulace hovořily o možnosti vyhazovu. Podle serveru Automotive News, který se odvolával na zdroje přímo z automobilky, nebyli prý nadřízení s jeho prací spokojení. Thomas Schäfer, nový šéf značky Volkswagen (pikantní je, že nedávno přišel z vedení Škodovky), prý Kabaně pověřil přepracováním konceptu laciného elektromobilu ID Life, který se světu ukázal na mnichovském autosalonu 2021 a příliš sympatií si nezískal. Po Kabaňovi chtělo vedení modernější design, stejně tak měl z budoucí vlajkové lodi, projektu Trinity, udělat crossover namísto původní koncepce sedanu. Jenže výsledek se nejvyšším manažerům a členům představenstva prý moc nelíbil. Možná je to celé ale trochu jinak…

Foto: Volkswagen

Koncept ID Life se světu moc nelíbil. Jeho přepracování dostal za úkol právě Jozef Kabaň

Nyní už máme oficiálně potvrzeno, že se Jozef Kabaň bude stěhovat z Wolfsburgu do Postupimi, kde má VW Group své centrum budoucnosti (VW Group Future Center Europe). Tam nastoupí do role kreativního ředitele a bude navrhovat progresivní koncepty mobility budoucnosti. „Jako šéfdesignér značky Volkswagen Jozef Kabaň prokázal, že pravý design zahrnuje víc než jen návrh tvarů konkrétních modelů. Svým designovým jazykem však zanechal svou stopu na celém modelovém portfoliu značky,“ komentovat Kai Grünitz, člen představenstva VW pro technický vývoj pro britský Autocar.

Stále však platí, že čerstvě padesátiletého Jozefa Kabaně již od začátku února vystřídá u Volkswagenu na postu šéfdesignéra Andread Mindt, který dosud šéfoval designovému oddělení koncernové značky Bentley – a toho by zase měl nahradit Tobias Sühlmann, jenž aktuálně vede externí design britské automobilky.

Reklama

Načítám