Článek
Nová Octavia se rodila už od roku 1992, už tehdy se počítalo s využitím techniky koncernu Volkswagen. Během vývoje mimochodem došlo k přechodu na modernější platformu PQ34 spřízněnou s VW Golf čtvrté generace, nikoli té třetí, jak bylo původně plánováno.
Moderní a pohledný liftback měl domácí premiéru 1. září 1996 v centru Prahy, hned následující den se novináři zúčastnili prvních testovacích jízd. Třetího září pak prezident republiky Václav Havel přestřihl pásku a oficiálně zahájil provoz nového závodu v Mladé Boleslavi.
Při uvedení na trh novinka stála 335 700 Kč v základním provedení LX s 1,6litrovým zážehovým motorem, nejdražší byla verze 1.8i 20V v nejvyšší výbavě SLX za 458 300 Kč.
V roce 1998 pak liftback doplnil ještě praktičtější kombík, odhalený na ženevském autosalonu. Octavia Combi nabídla zavazadlový prostor o objemu 548 litrů a po sklopení opěradel zadních sedadel až na 1512 litrů.
Úspěch první novodobé Octavie byl tak velký, že se vyráběla ještě šest let souběžně s druhou generací, uvedenou roku 2004, tedy až do roku 2010! Celkem vzniklo 1 445 590 vozů, z toho 472 492 v provedení Octavia Combi.
Na úspěchu tohoto modelu kromě kvalit samotného vozu a zajímavého poměru cena/výkon měl jistě podíl také marketing a reklama. Česká automobilka, která Octavii prezentovala jako „Škodu s novou tváří“, si samozřejmě na propagaci dala záležet, aby ukázala, že nový model představuje opravdu moderní a přelomové auto.
I proto v roce 1997 vznikl pozoruhodný film mapující vývoj nové Octavie. Tento krátký dokumentární snímek divákům poodhalil zejména spoustu fascinujících zajímavostí ze zákulisí, hlavně z testování vozu.
Díky filmu, který je dostupný na YouTube, si například můžeme prohlédnout maskované prototypy během zkoušek v náročných podmínkách. Některé testy byly skutečně extrémní, zahrnovaly například nemilosrdnou jízdu v terénu nebo přejezd různých druhů nerovností na polygonu. Nechybí ani „létání“ a bourání do překážek.
Dokument nám odhaluje i detaily z dalších fází testování, k nimž došlo po odhalení vozu. Jejich smyslem bylo další a další zkvalitňování už prodávaného auta. Dozvíme se tak, že Octavia podstupovala zkoušky například v horkém Řecku, mrazivé Skandinávii nebo na náročné Grossglocknerské vysokohorské silnici.
Jestli máte nějaký vztah ke Škodě Octavia, nebo vás prostě jen zajímají auta a jejich vývoj, tento snímek prostě musíte vidět!