Hlavní obsah

V Kopřivnici se otevře nové muzeum nákladních vozů Tatra

Foto: Tatra Trucks/Daniel Potocký
22. 6. 2021

Když se mluví o národních pokladech, vedle Karlštejnu a Karlova mostu, Plzeňského Prazdroje nebo Škody by ve výčtu neměla chybět ani Tatra. Patří totiž mezi nejstarší výrobce silničních vozidel na světě, konkrétně jde druhého nejstaršího výrobce nákladních automobilů a třetího nejstaršího výrobce osobních automobilů na světě, její produkty dokázaly překvapovat svět svou tvůrčí genialitou a mistrovskou konstrukcí, takže si zaslouží stát v národní výkladní skříni. A brzy se tak konečně stane…

Článek

Když v továrně dnešní Tatry (v dobách Rakouska-Uherska se však ještě jmenovala Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft) začal v roce 1897 vznikat motorizovaný kočár Präsident, první automobil vyrobený na území Česka (tehdy bylo Království Koruny české ještě součástí rakousko-uherského soustátí), nikdo ještě netušil, že byl právě položen základ jedné z nejvýznamnějších automobilek Evropy. Ale dnes tu nejsme proto, abychom si povídali o aerodynamické revoluci osobních vozů, tentokrát se zaměříme na nákladní auta.

První nákladní vůz totiž Tatra postavila v roce 1898 – stroj pojmenovaný prostě NW (zkratka pro Nesselsdorfer Wagenbau, tedy v překladu Kopřivnickou vozovku, jak se Tatra určité období jmenovala, také vycházel z konstrukce kočárů, ale místo koňského spřežení ho poháněla dvojice spřažených dvouválců značky Benz mocnou silou 13 koní! A když vejdete do nového muzea nákladních vozů Tatra, bude stát přímo před vámi.

Foto: Tatra Trucks/Daniel Potocký

První nákladní automobil postavila Tatra už v roce 1898

Muzea vozidel Tatra v Kopřivnici

Muzeum nákladních automobilů Tatra se začalo stavět v srpnu 2019 v areálu automobilky Tatra Trucks. Budou v něm vystaveny nákladní a užitkové automobily převážně ve vlastnictví společnosti Tatra Trucks, další pocházejí ze soukromých sbírek. Část jich byla do nových prostor přesunuta ze stávajícího Technického muzea Tatra v centru Kopřivnice, většina jsou však vozy, které nebyly nikdy před tím vystavovány. V novém Muzeu nákladních automobilů Tatra budou vozy seřazeny chronologicky dle data výroby, ale také dle určení (vzniknou tak tematické okruhy věnující se armádě, hasičům, závodním automobilům a v neposlední řadě také expedičním vozidlům). Nové muzeum bude provozovat Moravskoslezský kraj v rámci Muzea Novojičínska, stávající Technické muzeum Tatra, které bude nadále věnováno především osobním automobilům Tatra, provozuje Regionální muzeum v Kopřivnici.

Foto: Tatra Trucks/Daniel Potocký

Některé exponáty zůstaly bez kapotáže, abyste mohli obdivovat technickou konstrukci

V těsné blízkosti Muzea nákladních automobilů Tatra je také zcela nový výstavní depozitář pro motorový vůz Tatra T 68 Slovenská strela, svého času nejrychlejší vlak na československých kolejích s pokrokovým diesel-elektrickým hybridním pohonem. Motorový vůz i depozitář je v majetku automobilky Tatra Trucks a bude rovněž přístupný veřejnosti. V Kopřivnici tak bude možné navštívit celou řadu muzejních expozicí s historickými vozidly (dále např. Muzeum Fojtství nebo Oldtimer Kopřivnice).

Foto: Redakce Garáž.cz

Expozice motorového vlaku Slovenská strela se nachází hned vedle muzea nákladních aut. Mimochodem, Enyaq iV zvládl těch 650 km cesty z Prahy do Kopřivnice a zpět s přehledem a s jediným nabíjením

Tedy on to není originál, ten se bohužel nedochoval, ale i jeho věrná replika ze 70. let vám dá jasnou představu, jak velký to musel být skok pro efektivitu práce na přelomu 19. a 20. století, když se ze zvířecí síly přešlo na mechanickou. Zbytek exponátů nově se rodícího Muzea nákladních automobilů Tatra, které vzniká díky spolupráci Moravskoslezského kraje, firmy Tatra Trucks a města Kopřivnice, jsou však originály zrenovované k dokonalosti, což zabralo roky hledání dokumentace a fotografií v archivech a shánění těžko dostupných.

Tato mravenčí práce byla nesmírně náročná. Na rozdíl od klasických osobních aut, která se většinou těší citlivé péči soukromých majitelů, jejich nákladní protějšky jsou vždy primárně pracovní nástroje, ke kterým se jejich řidiči a majitelé často chovají zcela bez slitování a jejich život končí, až když definitivně dojezdí. Pak jsou bez milosti ponechány venku vystavené živlům nebo rovnou ve šrotu, případně v zapomenutých halách a stodolách. Tam je pak musí objevovat nadšenci a pracně přivádět zpět k životu – i to však dokazuje úžasné nadšení a oddanost komunity kolem automobilů Tatra.

Právě díky nadšení se podařilo oživit třeba slavnou T 813 S1 „Drtikolku“, civilní modifikaci vojenské Tatry T 813 Kolos, určenou pro stavebnictví (říká se jí tak díky účinkování ve filmu Prázdniny pro psa, kde ji řídil Vladimír Kratina v roli s filmovou přezdívkou „Drtikol“). Ze šrotu se jí podařilo vrátit původní krásu díky dílům od Excalibur Army (ačkoliv řada dílů vojenské a civilní verze je odlišná), Truck Servis Group a také neúnavným a ochotným členům komunity. Její renovace zabrala 2,5 roku, a po právu tak patří k ozdobám celé muzejní expozice.

Foto: Tatra Trucks/Daniel Potocký

Kompletně zrenovovaná „Drtikolka“ je ozdobou celé muzeální sbírky

Skvostů je tu však nespočet a nesmí chybět klíčové modely – první modely NW (včetně podvozku TL4, který jako první v roce 1919 nesl logo Tatra), slavné „roury“, tedy pokrokové bezrámové konstrukce Hanse Ledwinky (díky vystaveným obnaženým podvozkům je můžete obdivovat v celé jejich kráse a geniální jednoduchosti), poválečný těžký náklaďák T 111 (tu zde najdete hned v několika různých exemplářích), populární T 138, trambusovou T 805, legendární T 813 Kolos a jeho následníka T 815.

Většinou však jde o naprosté unikáty, které jinde prostě nespatříte – třeba velitelský vůz T 82 (jediný dochovaný kus na světě), prototyp T 815 (vlastně technicky jde o složeninu modelů T 813, T 157 a tehdejších novinek specifických pro T 815), T 805 jako cisterna (z 20 vyrobených kusů přežily pouze dva), jediný muzejní exponát tahače letadel T 815 TPL, prototyp nerealizovaného porevolučního velmi pokrokového modelu T 165 nebo prototypy nových vojenských náklaďáků T 815-7 Force a T 810 Tactic a mnohé další. Dokonce i sklápěčka T 815 S1 není obyčejná, ale jde o vůz, kterým si na živobytí vydělával závodník Emil Triner.

Foto: Tatra Trucks/Daniel Potocký

S touto Tatrou si Emil Triner vydělával na závodění. Taky vám připomíná vaše dětské sny?

Nesmí tu chybět také expediční speciály (oba vozy T 805 druhé expedice Hanzelky a Zikmunda, T 815 GTC expedice Tatra kolem světa nebo T 138 studentské expedice Lambaréné z roku 1968) a ani dakarské závodní speciály v čele s vítězným vozem posádky Loprais/Stachura/Mück z roku 1988, vedle kterých je zaparkovaný také okruhový tahač, s nímž Marek Matějovský vyhrál v roce 2001 mistrovství Evropy.

Zkrátka zcela výjimečná sbírka strojů všech generací a účelů, kterou bylo nesmírně těžké dát dohromady v takto perfektním stavu. Jejich prostý výčet by zabral několik článků a jejich příběhy by vydaly na knihu, ale nejlépe uděláte, když si do Kopřivnice prostě naplánujete cestu a prohlédnete si je pěkně v klidu sami. ALE POZOR! Muzeum otevře své brány veřejnosti na podzim tohoto roku – o přesném termínu vás budeme informovat. Sledujte proto Garáž.cz!

Už v tuto chvíli však můžete vyrazit do otevřeného Technického muzea Tatra v Kopřivnici věnovaného osobním vozům Tatra…

Reklama

Sdílejte článek
Související témata: