Hlavní obsah

Škodovka v devadesátkách vládla Monte Carlu. Před 30 lety Favorit tuhle legendární soutěž počtvrté za sebou vyhrál

Foto: Škoda Auto

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V dlouhé historii značky Škoda najdeme celou řadu pozoruhodných příběhů. Některé z nich se týkají motorsportu - jako třeba ten o nadvládě Škody Favorit na Rallye Monte Carlo v letech 1991 až 1994.

Článek

Favorit tehdy ovládl svou kategorii A5 legendární soutěže hned čtyřikrát za sebou. Od posledního triumfu uběhne letos 30 let.

Závodní provedení modelu Favorit v Mladé Boleslavi vyvíjeli souběžně se sériovou verzí od roku 1988, k 1. lednu 1989 auto získalo homologaci. Oficiální soutěžní premiéru si Škoda Favorit 136 L odbyla v lednu 1989 na rallye Valašská zima, a to s posádkami Ladislav Křeček / Bořivoj Motl a Pavel Sibera / Petr Gross.

Na mezinárodní scénu závodní „fávo“ vtrhlo na finské Hankiralli téhož roku. A domácí posádka Kalevi Aho / Timo Hakala hned s novinkou vyhrála svou třídu. Závodní Favorit 136 L pak procházel postupnou technickou evolucí a sbíral další úspěchy - až v roce 1994 přišel jeho vrchol.

Technické inovace v kombinaci se zkušenými a motivovanými posádkami vedly v sezoně 1994 k výborným výsledkům. Předzvěstí úspěšného tažení bylo vítězství na úvodní lednové 62. Rallye Monte Carlo, kde posádka Pavel Sibera / Petr Gross navázala ve své třídě vozů do 1300 cm³ na vítězství v předchozích třech ročnících a zvítězila v této náročné soutěži počtvrté v řadě.

Rallyový speciál Škoda Favorit 136 L

Soutěžní vůz homologovaný pro skupinu A vycházel ze sériového provedení, takže měl pětidveřovou ocelovou karoserii s ochranným rámem z tenkostěnných chrommolybdenových trubek, přičemž jeho celková hmotnost činila 750 kg. K pohonu sloužil hliníkový kapalinou chlazený čtyřválec OHV s osmikanálovou hlavou a jedním karburátorem. Agregát byl uložen vpředu napříč a poháněl přední kola. Ze zdvihového objemu 1289 cm³ dokázali v Mladé Boleslavi vymáčknout výkon 120 koní a v závislosti na typu soutěže a z toho vyplývajícího zpřevodování šestistupňové manuální převodovky dosahoval vůz nejvyšší rychlosti 150 až 210 km/h. O zpomalení se starala čtveřice kotoučových brzd.

Nadvládu Škody Favorit stvrdil druhým místem ve třídě Vladimír Berger s Pavlem Štancem, přičemž v pořadí třetí konkurent ztratil na českého vítěze více než půl hodiny. Pavel Sibera se svým výkonem dostal na 20. příčku v celkovém pořadí, a to navzdory tomu, že mladoboleslavský Favorit měl v porovnání se světovou konkurencí skromný výkon.

Jízdní vlastnosti soutěžního Favoritu si jezdci pochvalovali – tvrdili, že auto sedí jako motokára, což dokládali i tím, že při skutečně rychlých průjezdech zatáčkou měl vůz tendenci se stavět spíše na dvě kola než přejít do smyku.

Na triumf v Rallye Monte Carlo tým Škoda Motorsport navázal i v dalších závodech. V Portugalsku české posádky opět dominovaly ve své třídě, když se z vítězství radovala posádka Sibera/Gross následovaná posádkou Emil Triner / Jiří Klíma. Kromě toho se Pavel Sibera probojoval i na 10. místo celkově, což znamenalo pro mladoboleslavskou značku i zisk bodů v mistrovství světa výrobců.

Na květnové Acropolis Rally se oba vozy dostaly až do nejlepší desítky v celkovém pořadí, což byl historický úspěch značky Škoda ve světovém šampionátu. Je namístě připomenout, že vozy na prvních osmi místech byly tovární závodní speciály s mnohem výkonnějšími přeplňovanými motory.

Vozy Škoda na Rallye Monte Carlo

Motorsport patří k mladoboleslavské automobilce téměř od začátku. Řadu cenných trofejí dobyla i na trati prestižní Rallye Monte Carlo. Vozy Laurin & Klement závodily již při druhém ročníku rallyové klasiky v roce 1912 a v roce 1936 stál na startu poprvé model s okřídleným šípem ve znaku. Roadster Škoda Popular Sport tehdy dojel druhý v kategorii do 1500 cm³. Po druhé světové válce se Škoda etablovala jako silný hráč ve třídě do 1300 cm³, což dokládá například hattrick modelu Octavia TS v letech 1961 až 1963. V 90. letech navázal na předchozí úspěchy vozů Škoda v Monte Carlu model Favorit 136 L se čtyřmi vítězstvími ve třídě v řadě, v letech 1991 až 1994. Novodobou historii píší soutěžní vozy Škoda Fabia s pohonem všech kol - Škoda Fabia R5 se stala na RMC 2018 vítězem kategorie WRC2.

Vozy Škoda Favorit potvrdily své výkony i na finské rally, a dokonce i v Austrálii, kam se tým Škoda Motorsport díky šanci na zisk titulu ve Světovém poháru FIA vypravil poprvé. Další cenné body pak české posádky připsaly na Rallye San Remo a na španělské rally. Cíl na slavné britské RAC Rally, která v roce 1994 slavila svůj 50. ročník, byl jasný - uhájit vedoucí pozici ve světovém poháru ve třídě do dvou litrů.

Vítězstvím ve své třídě A5 a 6. a 7. místem ve třídě dvoulitrů bylo dílo završeno. Škoda podruhé ve své historii ovládla oficiální šampionát FIA. Poprvé se tak mimochodem stalo v roce 1981, kdy získala titul mistra Evropy v závodech okruhových cestovních vozů.

Poté, co si šéf týmu Škoda Motorsport Pavel Janeba převzal 9. prosince 1994 na slavnostním vyhlášení v Monte Carlu cennou trofej, následoval o pár dní později v konírně Pražského hradu další historický okamžik. Škoda Favorit zde totiž oficiálně ukončila svou závodní kariéru a novinářům byl představen její nástupce – Škoda Felicia Kit Car.

Závodní Favorit absolvoval za svou kariéru pod hlavičkou továrního týmu 35 soutěží mistrovství světa a do statistik své třídy zapsal 31 vítězství a 20 druhých míst.

Reklama

Načítám