Hlavní obsah

Co znamená zima, voda a bláto pro speciály postavené pro jízdu v poušti

Foto: MM Photo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je deset hodin večer a pořád prší. To nejhorší je asi za námi, ale kapky deště pořád bubnují do stanů, střech aut i do louží. Ti šťastní už s přípravami na další den končí, ti méně šťastní teprve začínají a ti nešťastní jsou ještě někde na cestě. Příroda ukázala, že déšť v Saúdské Arábii může být horší než horko a slunce.

Článek

Zkrácená etapa, utopené buginy i pár aut. Motorkáři promočení na kost. A zmrzlí mechanici, kteří obětavě chystají techniku na zítřejší 380 kilometrů dlouhou etapu, kterou pořadatel navzdory očekávání nezrušil. Těžký a bláznivý Dakar pokračuje na plné pecky.

Mokrý písek, nečitelná řečiště, hluboké díry schované v loužích. Nikdo nepochybuje o tom, že dnes to bude těžké. A dost možná vabank. Samozřejmě, že se nabízí otázka, jestli se auta, motocykly, buginy i kamiony, tedy závodní speciály postavené pro jízdu v poušti, nějak speciálně na mokrou etapu připravují.

„Jedeme stejné gumy, stejné nastavení tlumičů i stejnou geometrii. Tohle je Dakar, ne WRC,“ říká k tomu Ivan Matoušek, inženýr týmu Martina Prokopa. „V rally se ladí auto na každou zkoušku, ale tam víte, co vás kde čeká. Tady se nastavení aut mění, jen když nevyhovuje jezdci. Mohli bychom auto změkčit, a dosáhnout tak lepší ovladatelnosti, ale pak by podvozek zase přestal pohlcovat ta rozbitá místa a to má prioritu.“

Foto: MP Sports

V týmu Martina Prokopa moc technických změn nepřipravili

Stejné je to i u kamionů a v buginách, jen v motorkách si někteří jezdci změkčí nastavení tlumičů, ale ti to klidně zvládnou i v průběhu etapy při tankování, nebo když dojíždí na start.

Většina startovního pole spíš řeší, jak zabránit vodě, aby se dostala do sání. Shrek dostal záslepku sání, kterou navigátor Viktor Chytka nacvakne, kdyby se musel zdolávat nějaký větší brod. U bugin některé týmy narychlo předělávají sání, které posouvají co nejvíc nahoru, ale zároveň ho dávají tak, aby nebylo úplně na ráně. Prioritou je dostat do něj co nejvíc vzduchu, ale taky zabránit zbytečnému znečištění – teď je to všechno o tom, aby motor hlavně nenasál vodu.

Foto: Jan Červenka

Otevřené sání na kapotě by bylo v hlubokém brodu okamžitě na ráně

Pneumatiky jsou taky stejné, auta i kamiony jedou v podstatě pořád stejné gumy. Některé týmy experimentují s obutím bugin a v motocyklech se pneumatiky ladí spíš podle toho, jestli se pojede převážně po kamení, nebo po písku.

Chtěl jsem se poptat závodníků, jakou budou volit taktiku, ale ti, co už jsou v bivaku, tak spí, nebo mají po náročné etapě daleko důležitější věci než rozdávat rozumy. „Je to Dakar, tedy vytrvalostní soutěž. A zítra to bude podle všeho spíš o tom, že můžeš hodně ztratit než hodně získat,“ říká mi Prokop u týmové večeře a myslím, že tím vystihuje smýšlení většiny závodníků. Aleš Loprais pak ve videu varuje, že během deště se podmínky na trati mohou měnit z minuty na minutu, že se voda klidně zvedne o desítky centimetrů během chvíle, a stejně jako Prokop, tak i on se bude snažit jet spíš na jistotu než zbytečně riskovat.

Reklama

Načítám